رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

ورق آجدار در سال ۱۴۰۳ چه چالش هایی را تجربه کرد؟

ورق آجدار، یکی از پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی در صنایع مختلف از پل‌سازی و ساختمان‌سازی تا ساخت کشتی و هواپیماست. حجم تولیدات و قیمت این محصول، تاثیری مستقیم بر هزینه‌های این صنایع می‌گذارد. در سال ۱۴۰۳ شاهد افزایش قیمت ورق آجدار بودیم. در کنار عوامل همیشگی و شناخته‌شده نوسان قیمت در بازار فولاد، این افزایش قیمت، دلایل منحصربه‌فرد دیگری نیز داشت.

در این مقاله به بررسی چالش‌های ورق آجدار در سال ۱۴۰۳ می‌پردازیم. آشنایی با چالش‌های این صنعت می‌تواند شما را به‌عنوان مصرف‌کننده، برای پیش‌بینی قیمت آن در آینده یاری کند. با ما همراه شده و دلایل پنهان گرانی قیمت ورق آجدار در سال ۱۴۰۳ را بشناسید.

خروج فولاد گیلان از صحنه تامین ورق آجدار
خروج فولاد گیلان از صحنه تامین ورق آجدار

خروج فولاد گیلان از صحنه تامین ورق آجدار

اگر اهل دنبال کردن اخبار بازار آهن و فولاد باشید می‌دانید که در اواسط سال ۱۴۰۳، رفته‌رفته سهم محصولات شرکت فولاد گیلان در بازار کم شد. همانطورکه می‌دانید عمده نیاز کشور ما به ورق آجدار توسط دو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان تامین می‌شود. با خارج شدن فولاد گیلان از صحنه تامین این محصول، فولاد مبارکه نیز لزوما تولیدات خود را افزایش نداد. نتیجه طبیعی چنین روندی، پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه ورق آجدار بود. این در حالی است که بازار خود را برای این کاهش عرضه آماده نکرده بود.

از سوی دیگر، بخشی از نیاز کشور به ورق آجدار از واردات تامین می‌شود. یکی از مهمترین صادرکنندگان این محصول تا سال‌های پیش اوکراین بود. کشوری که اکنون در جنگ با روسیه بیشتر زیرساخت‌های خود در تولید فولاد را از دست داده است. در نتیجه، صادرات فولاد و ورق آجدار آن نیز تقریبا صفر شده است. کاهش واردات نیز یکی از دلایل افزایش قیمت ورق آجدار در سال ۱۴۰۳محسوب می‌شود.

هنوز مشخص نیست دلایل کاهش محصولات فولاد گیلان در بازار طی ماه‌های میانی سال ۱۴۰۳ چیست؟ اما به‌طور قطع چنین شوک‌هایی سبب متضرر شدن صنایع مصرف‌کننده، به تعویق افتادن پروژه‌ها و نیز افزایش غیرواقعی قیمت‌ها و ثابت ماندن آنها حتی پس از افزایش عرضه می‌شوند.

ورود تولیدکننده های بی کیفیت

اما با کاهش عرضه ورق آجدار، یک اتفاق منقی دیگر نیز برای این صنعت رخ داده است و آن ورود کارگاه‌های تولید این محصول به روش پرسی است. این کارگاه‌ها لزوما استانداردهای تولید را رعایت نمی‌کنند. به همین دلیل محصول آنها به گفته بسیاری از کارشناسان و ناظران کیفیت لازم را ندارد. اما به هر روی، برخی از پیمانکاران هم به دلیل به پایان بردن به‌موقع پروژه خود و هم به دلیل قیمت پایین‌تر این محصولات، اقدام به خرید از آنها می‌کنند. اتفاقی که به‌ویژه در پروژه‌های ساختمانی و راه‌سازی می‌تواند سبب بروز خسارت‌های بعدی شود.

مسئله کیفیت در مورد ورق آجدار در مقایسه با دیگر انواع ورق، اهمیت بیشتری دارد. ایجاد فابریک آج‌ها به‌گونه‌ای که عملکرد مکانیکی ورق دچار مشکل نشود، نیازمند تکنولوژی و تخصص بالایی است. به همین دلیل کارگاه‌ها از روش پرسی که کیفیت نازل‌تری دارد استفاده می‌کنند.

ورود تولیدکننده های بی کیفیت
ورود تولیدکننده های بی کیفیت

همچنین، ورود کارگاه‌هایی که لزوما به اندازه کارخانه‌های بزرگ و باسابقه هزینه ندارند، می‌تواند به ضرر اقتصاد فولاد تمام شود. آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از آنها پس از مدتی رفته‌رفته به سمت واسطه‌گری مقاطع فولادی تغییر کاربری می‌دهند. در نتیجه آنها نه‌تنها به کاهش قیمت ورق آجدار کمکی نمی‌کنند، بلکه در درازمدت خود به عاملی برای افزایش کاذب آن تبدیل می‌شوند.

دیگر مصائب ورق آجدار در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ اتفاقات دیگری نیز گریبان‌گیر صنعت فولاد در کشور شد. مهمترین آنها قطعی برق صنعت فولاد در تابستان و پس از آن قطعی گاز آن در زمستان بودند. به‌ویژه با قطعی گاز، تولید مواد اولیه برای تولید انواع مقاطع فولادی مانند ورق آجدار با مشکل مواجه می‌شود. اطلاعات وب‌سایت فولادینو نیز نشان می‌دهد که قیمت ورق آجدار در زمستان با افزایش نسبی همراه بوده است.

فولادینو، یکی از معتبرترین منابع استعلام قیمت و نیز خرید اینترنتی انواع مقاطع فولادی در کشور است. این وب‌سایت با همه تولیدکنندگان و نیز واردکنندگان این عرصه همکاری دارد. از مهمترین مزایای خرید از آن نیز می‌توان به نداشتن سقف و کف حجم خرید، قیمت‌های شفاف و مناسب و ارسال به سراسر کشور هستند.

همچنین قیمت فولاد نیز در سطح جهانی از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ افزایشی نسبی را تجربه کرده است. این افزایش قیمت نیز به رشد قیمت ورق آجدار در ایران کمک کرد.

فولادینو، همراه شما در قلب بازارآهن
فولادینو، همراه شما در قلب بازارآهن

سخن آخر درباره قیمت ورق آجدار

قیمت ورق آجدار به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها مانند هر محصول دیگری عرضه و تقاضاست. اما زمانی که عرضه به‌صورت غیرطبیعی کاهش یابد، سرعت رشد قیمت نیز افزایش می‌یابد. این اتفاق در سال جاری برای ورق آجدار رخ داد. در سال ۱۴۰۳ رفته‌رفته شاهد کاهش سهم محصولات شرکت فولاد گیلان در بازار بودیم. این در حالی است که این شرکت، در کنار فولاد مبارکه اصفهان از مهمترین تولیدکننده‌های این محصول محسوب می‌شود. حاصل چنین اتفاقی نیز پیدایش کارگاه‌های تولید این محصول با کیفیت نازل بودند.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا