رپورتاژ آگهی

چرا سوله از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؟

به گزارش گروه ساختمان: سوله، سالن‌ بزرگ فلزی- فولادی است که بدون نیاز به ستون میانی احداث می‌شود. مراحل ساخت این سازه با سازه‌های فلزی دیگر تفاوت دارد؛ بنابراین اطلاع از نحوه ساخت آن مهم است. در بحث املاک و صنعت، ساخت این سازه به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن مطرح است؛ اما برای اطمینان از سرمایه‌گذاری صحیح، به تیم مجرب و استفاده از مواد با کیفیت نیاز است که در افق زمانی مطلوب به درستی به بار بنشیند. در حقیقت صاحبان سرمایه مایلند بدانند که ساخت این سازه، با کیفیت خوب، برای آنها سودآوری اقتصادی دارد؟  نحوه ساخت و اجرای این سازه و همچنین مراحل بعد از اتمام کار و بهره‌برداری به چه صورت است؟

سرمایه‌گذاران بعد از اطمینان از نحوه سرمایه‌گذاری، به یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده برای اجرای سازه نیاز دارند. قطعا تصمیم‌گیری برای صاحبان و مالکان مشاغل تجاری و صنعتی که اولین بار قصد سرمایه‌گذاری بر این سازه را دارند، کاری سخت و دشوار است. در این راستا نیاز است آنها علاوه بر برنامه‌ریزی به یک دید کلی و چشم‌انداز روشن از مراحل ساخت و بهره‌برداری برسند. اگر علاقه‌مندید که با نحوه احداث و مراحل ساخت این سازه آشنا شوید، این راهنما را تا انتها مطالعه کنید.

چرا سوله از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؟

سوله سازی  از زمان انقلاب صنعتی شروع شد و با گسترش این صنعت، اکثر کشورها خواهان احداث اینگونه سالن‌ها شدند. زیرا ساخت آنها در پیشرفت صنعتی کشورها نقش بسزایی دارد. پیشرفت پروژه‌های صنعتی، تجاری، نظامی، ورزشی، گردشگری و موارد دیگر تا حد زیادی مرهون گسترش ساخت این سازه‌ها است.

از چند جهت، سوله‌ نسبت به احداث یک ساختمان ارجحیت دارد. اول اینکه ساخت این سازه هزینه بالای ساختمان سازی را تا حد امکان کاهش می‌دهد؛ دوم، استفاده حداکثری از فضای داخلی، به دلیل وسعت سالن و نبود ستون میانی امکان پذیر است؛ سوم اینکه احداث این سازه معمولا در مدت کوتاهی انجام می‌شود و برای کارفرمایانی که خواهان بهره‌برداری سریع از ساختمان هستند، گزینه مناسبی است؛ مورد بعد، مقاومت و سادگی سازه است که باعث می‌شود در برابر شرایط بد جوی و حتی زلزله مقاوم باشد؛ در آخر اینکه ابعاد بزرگ این سازه امکان نگهداری از وسایل و بارهایی در ابعاد بزرگ و وزن‌های زیاد را فراهم کرده است. جمع همه این موارد در یک سازه، ارجحیت آن را به اثبات می‌رساند.

عوامل موثر بر هزینه ساخت این سازه

عواملی مانند ابعاد، شکل و نحوه ساخت این سالن‌ها بر هزینه احداث آنها تاثیر گذار است. در ادامه به بیان مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ساخت سوله می‌پردازیم.

کاربری سازه

نوع کاربری سالن با توجه به نیاز کارفرما مشخص می‌شود؛ مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت نهایی سالن نیز نوع کاربری سازه است؛ زیرا نیازهای اساسی بنا را مشخص می‌کند. برای مثال در بحث گردشگری، زیبایی سازه اهمیت دارد؛ در حالی که ساخت سازه به عنوان انبار یک کارخانه نیاز به محکم سازی دارد و زیبایی در این مورد معنایی ندارد.

نمایی از سوله های صنعتی بزرگ – تصویر ۱

محل احداث سوله

اقلیم و محل قرار گیری منطقه‌ی احداث سازه از عوامل موثر در قیمت نهایی است. عواملی مانند آب و هوا، مصالح مورد نیاز احداث سازه را مشخص می‌کند. مواد و متریال به کار رفته در بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد. توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که از لحاظ اقتصادی بهتر است ساخت سوله در مناطقی باشد که در معرض باد و برف کم‌تری قرار دارد. تاسیسات مورد نیاز سالن نیز از دیگر عوامل موثر در قیمت گذاری است که محل احداث بنا آن را مشخص می‌کند.

اندازه و شکل سازه

بدیهی است اندازه سازه تاثیر مستقیمی بر قیمت ساخت می‌گذارد. طول و ارتفاع بیشتر سالن، استحکام بیشتری را طلب می‌کند؛ زیرا هر چه ابعاد سازه بزرگ‌تر گردد، فشار بیشتری به سازه وارد می‌شود و باید قطعات بیشتر و محکم‌تری مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی شکل سازه نیز در قیمت گذاری اهمیت دارد؛ برای مثال سازه قوس مانند قیمت بالاتری نسبت به سازه شیب‌دار دارد.

سایر عوامل

از عوامل دیگر که بر قیمت سازه می‌توانند تاثیر داشته باشند، ابزار و ماشین آلات مورد استفاده در احداث سالن است. قطعات و وسایل سالن مانند درب و پنجره، نوع دیوار و سقف، تهویه سالن، عایق کاری و موارد دیگر نیز بر قیمت نهایی تاثیر دارد. البته برای کاهش هزینه ساخت، می‌توان از مصالح و متریالی استفاده کرد که از قطعات مهندسی شده باشد. ساندویچ‌پانل از جمله مواد مهندسی شده است که استفاده از آنها در دیوار و سقف سالن صرفه اقتصادی دارد.

ساندویچ پانل نوعی عایق حرارتی- برودتی است که می‌تواند در بحث کاهش مصرف انرژی سازه درجه اهمیت خود را به خوبی نشان ‌دهد. ساندویچ پانل‌ها عایق صوتی نیز هستند و برای مثال برای مشاغلی که تولید صدای زیادی دارند، مفید هستند. این قطعات از ورود رطوبت و آب به داخل سالن هم جلوگیری می‌کنند و استفاده از آنها به خصوص در بحث انبار‌داری بسیار حائز اهمیت است. از مزایای دیگر آنها می‌توان به مقاومت در برابر آتش‌سوزی، نفوذ حشرات، گرد و غبار و آلودگی اشاره کرد.

دهانه سوله – تصویر ۲

مراحل ساخت سوله

ساخت این سالن‌ها طی چند مرحله‌ انجام می‌شود. در ادامه قسمت‌های مهمی که باید در ساخت انواع سوله رعایت شود، از دید می‌گذرانیم.

برنامه ریزی

مهم‌ترین قسمت ساخت این سازه، مرحله برنامه ریزی است. در این مرحله کارفرمایان و کارشناسان در مورد بودجه، مکان احداث، تامین کنندگان مصالح مورد نیاز و پیمانکاران و موارد مهم دیگر به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. در این مرحله استفاده از مشاورین خبره برای بررسی جزئیات و برنامه ریزی صحیح اهمیت بالایی دارد.

اخذ مجوز

ساخت این سازه‌ها نیز مانند هر بنای دیگری به مجوز نیاز دارد. مجوز احداث از دو قسمت ساخت و بهره‌برداری از سالن تشکیل شده است. برای دریافت مجوز بهره‌برداری، با توجه به نوع کاربری سازه که کارفرما مشخص می‌کند، باید به ارگان مربوط به نوع کاربری مراجعه شود.

تسطیح و پی‌ریزی

احداث سازه بروی زمین هر منطقه و شهر نیازمند تست تحمل فشار زمین و خاک برای اجرای فونداسیون است. بعد از آزمایش خاک، عملیات خاکبرداری و تسطیح آغاز می‌شود؛ گام بعد، اجرای فونداسیون صحیح است تا در مراحل بعد، پی‌ریزی نادرست سبب ریزش و کجی سازه نشود. گام بعد که از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قسمت‌های احداث این سازه است، به کف سازی مناسب  اختصاص دارد که همزمان با ساخت، باید توسط کارشناسان صورت گیرد.

نصب قطعات سالن

بزرگترین قسمت ساخت این سالن‌ها شامل حمل و نصب ستون‌ها و قطعات لازم است. در این مرحله، ابتدا قطعات اصلی سازه به محل مورد نظر حمل می‌شوند، سپس به کمک ماشین‌آلات در جای خود نصب شده و سایر قطعات و ملحقات مانند بادبند و موارد دیگر روی سازه قرار می‌گیرند.

نصب مصالح ساختمانی

با روش‌های مختلفی که در نصب انواع سقف وجود دارد، قطعات سقف در جای خود قرار می‌گیرند. دیوار سازه نیز مدل‌های مختلفی دارد که بسته به نوع کاربری سوله و بودجه ساخت، انتخاب می‌شود؛ سپس به کمک یکی از روش‌های دیوارکشی در جای خود نصب می‌گردد. در مراحل بعد انواع مختلف درب و پنجره مورد نیاز در جای خود قرار می‌گیرند. با توجه به نوع کاربری سازه، نصب جرثقیل سقفی نیز به عنوان یک از ابزارهای مورد نیاز سالن باید به درستی صورت گیرد.

با اتمام مرحله ساختمانی سازه، عملیات ساخت تاسیسات شامل: انشعاب برق، سیستم سرمایش و گرمایش، ژنراتور و یو پی اس اجرا می‌گردد؛ سپس سیستم‌های نظارتی- امنیتی و سیستم اعلام و اطفاء حریق نصب می‌شوند.

پوشش سوله با ساندویچ پانل – تصویر ۳

مرحله بعد از ساخت سوله

آخرین قسمت در ساخت این سازه‌ها، قسمت دریافت مجوز پایان کار است. قبل از این مرحله، کارشناسان و کارفرمایان یک بررسی کلی انجام می‌دهند تا اگر تغییراتی لازم باشد، در گام آخر اعمال کنند و سازه آماده بهره‌برداری شود. لازم به ذکر است، هر چقدر هم که دقت شود، بعد از استقرار، امکان ایجاد تغییرات وجود دارد.

کلام پایانی

بعد از انقلاب صنعتی تا به امروز، کاربردهای عظیم این سازه‌ها سبب شد که صنعت ساخت این سازه‌های فلزی رونق بگیرد و در تمام دنیا گسترش یابد. سرعت احداث بالا، کیفیت مصالح به کار رفته در آن مانند ساندویچ پانل‌ها، فضای وسیع و آزاد داخلی، کاهش هزینه ساخت و مواردی از این قبیل سبب شد که ساخت این سالن‌ها محبوبیت روزافزونی یابد. اما به یاد داشته باشید که نتیجه‌ دلخواه و مناسب در احداث این سازه زمانی به دست می‌آید که همه‌ مراحل ساخت توسط افراد متخصص، دقیق و ریزبین و با استفاده از قطعات و مصالح باکیفیت اجرا شود.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا