فن اسکلت بتنیفن ساخت و ساز

 چگونه می توان از مشکلات پمپاژ بتن جلوگیری کرد؟

طراحی ویلا در این مقاله بخوانید

۱. مناسب و متعادل بودن مخلوط بتن:

اگر مخلوط بتن نتواند آب کافی را در خود نگه دارد، احتمال انسداد پمپ بتن زیاد است. سنگدانه های انقباض شده همچنین به آب اجازه می دهد تا از طریق حفره های تشکیل شده توسط کانال های کوچک، که ممکن است انسداد ایجاد کند، ترواش کند.

در مقابل، استفاده از سنگدانه‌های با درجه‌بندی خوب، احتمال تراوش آب از مخلوط را کاهش می‌دهد. همچنین باعث می شود بتن تازه مقاومت چسبندگی بیشتری نسبت به فشار پمپاژ داشته باشد که ممکن است باعث جدا شدن بتن تحت فشار پمپاژ شود.

اگر محتوای ریز زیاد باشد، لوله ممکن است اصطکاک بیش از حد ایجاد کند و ممکن است باعث گرفتگی آن شود. بنابراین تناسب مناسب اجزای بتن ساده ترین راه برای جلوگیری از مشکلات مخلوط بتن است که ممکن است در طول فرآیند پمپاژ ایجاد شود.

نسبت سنگدانه سیمان نباید بیشتر از ۱ به ۶ باشد و نسبت وزن به وزن بین ۰.۵ تا ۰.۶۵ باشد. از حداکثر اندازه سنگدانه ۲۰ میلی متر استفاده کنید و محتوای بهینه سنگدانه باید بین ۳۵ تا ۴۰ درصد باشد.

مقدار بهینه سنگدانه ریز باید بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و برای مواد ریز ۳۰۰ میکرون باید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد. مقدار سیمان و سایر ذرات با اندازه کمتر از ۰.۲۵ میلی متر باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم تا متر مربع باشد.

۲. اختلاط نامناسب اجزای بتن:

اختلاط نامناسب اجزای بتن منجر به جدایی در مخلوط و در نتیجه خرابی پمپ بتن می شود. اختلاط مناسب اجزای بتن تضمین می کند که سنگدانه دارای یک پوشش کامل از دوغاب سیمان برای روانکاری مخلوط در حین پمپاژ است.

۳. مهارت های کاری هنگام پمپاژ بتن:

خطاهای ناشی از کارگران غیر ماهر عملکرد تجهیزات را محدود می کند و ممکن است باعث انسداد شود. از آنجایی که حمل نادرست شیلنگ پمپ ممکن است باعث پیچ خوردگی هایی شود که از جریان مخلوط بتن جلوگیری می کند.

شیلنگ پمپ ممکن است در نقاط پیچ خوردگی پاره شود. اپراتور ماهر پمپ می داند که چگونه پمپ را راه اندازی کند و نیازی به اضافه کردن شیلنگ اضافی در طول فرآیند پمپاژ را از بین ببرد.

۴. انتخاب تجهیزات نا مناسب پمپاژ بتن:

انتخاب تجهیزات پمپ نامناسب برای کار مورد نظر نیز می تواند باعث انسداد لوله پمپاژ بتن شود. به عنوان مثال، اتصال یک شیلنگ با قطر زیاد به یک شیلنگ با قطر کوچک می تواند باعث انسداد شود.

قطر لوله باید ارزیابی شود تا از کاربرد آن در کاری که باید انجام شود اطمینان حاصل شود. باید از خم شدن بیش از حد لوله، بیش از حد تیز شدن پیچ لوله و بیش از حد گسترده شدن لوله اجتناب شود. در غیر این صورت فشار پمپ بالایی برای پمپاژ بتن مورد نیاز خواهد بود.

۵. استفاده از مواد بی کیفیت در هنگام درست کردن بتن:

هنگام استفاده از مواد بی کیفیت در حین پمپاژ بتن، مشکلاتی ایجاد میکند. در مواردی که مواد با کیفیت پایین بتن نامرغوب تولید می کنید تا با استفاده از تجهیزات پمپاژ در جایی که بتن پمپاژ ناموفق ممکن است ارزش خیلی کم یا خیلی زیاد داشته باشد، قرار داده شود.

بنابراین احتمال بروز انسداد در این مواقع بسیار زیاد است. با این حال، استفاده از نسبت آب به سیمان صحیح باعث کاهش اصطکاک بین سنگدانه درشت و لوله های پمپ می شود.

۶. انتخاب مواد افزودنی نامناسب برای بتن:

استفاده از افزودنی های نامناسب مانند بازدارنده ها، عوامل پمپاژ و مواد پرکننده می تواند عاملی برای مسدود شدن فرآیند پمپاژ باشد.

۷. عدم نگهداری از خط لوله پمپ:

اگر خط لوله تجهیزات پمپاژ به درستی تمیز و نگهداری نشود، بتن باقی مانده در داخل لوله ها جریان بتن جدید را محدود کرده و در نهایت باعث گرفتگی خط لوله می شود.

واشرها، اتصالات و یقه های جوش آسیب دیده یا فرسوده باید تعویض شوند تا از هدر رفتن ملات جلوگیری شود. توصیه می شود به جای تعمیر موانع بتنی، کارهای تعمیر و نگهداری منظم انجام دهید.

منبع :  فوت و فن ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا