ابزار آلات ساختمانیفن طراحی داخلیفن نازک کاری ساختمانوبلاگ

گچ و کاربرد آن در ساخت و ساز چیست؟

ساخت ویلا ارزان

گچ و کاربرد آن در ساخت و ساز

گچ یکی از مهمترین و کاربردیترین مصالح ساختمانی است که امروزه برای ساخت ساز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. سنگ گچ ماده معدنی متشکل ترکیب شیمیایی سولفات کلسیم دی هیدرات است. گچ دارای وزن سبکی میباشد. گچ در حالت اولیه که در طبیعت یافت می شود سفید پس از فرآوری برای استفاده کریستالی می شود. گچ با مخلوط شدن با آب حالت کریستالی اولیه خود را حفظ می کند.

گچ در انواع صنایع کاربرد فراوانی دارد، عمدتاً برای گچ کاری نمای داخلی ساختمان ها، برای شکل دادن به مجسمه ها و برخی کارهای دیگر استفاده می شود.  قبلاً از گچ در صنعت ساختمان استفاده چندانی نمی شد، اما با رشد تکنولوژی و روندهای جدید، از این ماده بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. گچ به دلیل  ویژگی های خوبی که دارد به طور گسترده در صنعت ساخت ساز استفاده می شود.
گچ با حرارت دادن آن تا دمای بالا از ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد ساخته می شود. وقتی آب به آن اضافه می شود گچ  به شکل قبلی خود برمی گردد.این باعث سفت شدن مواد آن می شود. از این ماده سخت کننده برای ساخت  قالب در ساخت و ساز استفاده میشود.
گچ که به عنوان خشک کن به عنوان پوشش روی سطح آجر، بلوک و سطوح بتنی اعمال می شود، می تواند تقریباً روی هر سطحی و مستقیماً  اعمال شود.

مزایای گچ

  • داشتن استحکام بالا : گچ دارای دوام بالا و وزن سبکی است، گچ به طور خودکار بار مرده را بر کل ساختار کاهش می دهد.
  • پرداخت پولیش آسان: از گچ می توان برای لکه گیری سطح روی دیوارها استفاده کرد و بافت این ماده باعث می شود که حتی در گوشه های دیوار نیز به صورت بی عیب و نقص آستر شود.
  • مقاومت در برابر حرارت: گچ مقاومت بالایی در برابر شرایط دمایی شدید دارد و در مقابل آتش نیز مقاوم است.
  • بدون ترک خوردگی در هنگام انقباض: سیمان معمولی وقتی با آب مخلوط می شود مقداری زیادی گرما ایجاد می کند که این گرما به صورت ترک در سطح ظاهر می شود در حالی که گچ با مخلوط شدن با آب مقدار کمی گرما ایجاد می کند و بنابراین ترک های سطحی در آن ایجاد نمی شود.
  • همیشه در بازار موجود است: برخی از مواد مانند شن و ماسه طبیعی در برخی بازارها موجود نمی باشد، اما گچ  همیشه در تمامی بازارها موجود است و می توان آن را به صورت آماده خریداری کرد.
  • استفاده آسان: گچ را می توان مستقیماً روی سطوح بتنی، آجر، بلوک و سایر فعالیت های ساختمانی اعمال کرد.
  • زمان گیرش سریع: در مقایسه با مصالح سنتی، گیرش گچ بر روی دیوارها به حدود نیم ساعت یا کمتر نیاز دارد از آنجایی که گچ باید کاملاً خشک شود، می توان دیوارها را ۷۲ ساعت پس از اجرای گچ رنگ کرد.
  • مصرف آب کمتر: گچ بر خلاف سیمان، نیاز به اب کمتری دارد
  • قابل استفاده در طراحی داخلی: گچ را می توان به اشکال و اندازه های مختلف قالب بندی کرد، بنابراین در طراحی داخلی و کاربردهای مشابه مفید است.
  • سهولت نگهداری: یکی دیگر از ویژگی های خوب گچ سهولت در نگهداری آن است. میتوان گچ را برای مدت طولانی نگهداری کرد.

معایب گچ

طراحی ویلا ساده

نوشته های مشابه

مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد

گچ در برابر رطوبت مقاوم نیست و بنابراین نمی توان از آن برای مصارف در فضای باز استفاده کرد.این ماده را نمی توان در مناطقی که در معرض آب و رطوبت هستند مانند حمام، آشپزخانه و غیره استفاده کرد. جایی که قرار گرفتن در معرض آب یا رطوبت باعث کاهش زمان گیرش و مقاومت کمتر گچ می شود. بنابراین گچ باید به درستی نگهداری شود:

  • کیسه های گچی (POP) باید روی سطح برجسته (سکوی خشک) ساخته شده از آجر/ چوب / بتن در محل نگهداری شوند.
  • حداقل زمان ماندگاری گچ از تاریخ تولید ۳ تا ۴ ماه می باشد اما در صورت نگهداری صحیح گچ با در نظر گرفتن دما و رطوبت می توان بیش از ۶ ماه از آن استفاده کرد.

گچ در برابر رطوبت مقاوم نیست و به همین دلیل باید دور از هر سطحی که در تماس با آب باشد نگهداری شود.مدت زمان ماندگاری این ماده از تاریخ تولید حدود سه تا چهار ماه است و در صورت نگهداری مناسب تا شش ماه قابل استفاده است.

برای استفاده حداکثری از این ماده، باید آن را روی یک سطح خشک، ترجیحاً روی سطحی مرتفع که با آب و رطوبت ناشی از آب و هوا تماس نداشته باشد، نگهداری شود.

گران بودن

گچ نسبت به ملات سنتی متشکل از ماسه و سیمان گرانتر است، در مناطقی که استفاده از ماسه مجاز نیست، گچ باید جایگزین ماسه شود و این امر هزینه کلی ساخت را افزایش می دهد.

منبع :  آموزش ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا