بتنساخت و ساز بتنیفن اسکلت بتنیوبلاگ

آجرهای بتنی پیش ساخته چیست؟

ساخت ویلا مدرن

آجرهای بتنی پیش ساخته

آجر بتنی از پیش ساخته اصطلاحی است که برای بتن ساخته شده و سخت شده قبل از آوردن به محل ساخت و ساز استفاده می شود. این نوع آجر در یک کارخانه تولیدی مجهز به تکنولوژی پیشرفته و شرایط مناسب تهیه و سپس به محل ساخت منتقل می شود.
آجرهای بتنی پیش ساخته شامل سیمان ، سنگدانه ، ماسه و آب است. این محصولات که به صورت دستی یا اتوماتیک تولید می شوند را می توان در اشکال و اندازه های مختلف توخالی یا پر شده نیز تولید کرد. همچنین میتوان بلوک های توخالی بتنی را به عنوان رایج ترین نوع مصالح ساختمانی نام برد.

بتن پیش ساخته عمدتاً به عنوان مصالح ساختمانی در دیوارهای ساختمان استفاده می شود. آجر بتنی یک محصول بتنی پیش ساخته است که در ساخت و ساز استفاده می شود، زیرا اصطلاح پیش ساخته به این واقعیت اشاره دارد که بلوک ها قبل از آوردن به محل کار شکل می گیرند و جامد می شوند. اکثر بلوک های بتنی حاوی یک یا چند حفره هستند و کناره های آنها ممکن است به آرامی یا با طرح ریخته شود.

در حین استفاده، آجرهای بتنی یکی یکی روی هم چیده شده و با ملات بتنی جدید مونتاژ می شوند تا طول و ارتفاع مورد نظر دیوار را تشکیل دهند. رومی ها از ۲۰۰ سال قبل از میلاد از ملات بتن برای چسباندن سنگ های شکل گرفته در ساختمان ها استفاده می کردند. در طول سلطنت امپراتور روم کالیگولا، در سالهای ۳۷-۴۱ پس از میلاد، آجرهای کوچک بتن پیش ساخته به عنوان مصالح ساختمانی در اطراف ناپل امروزی ایتالیا استفاده می شد.

بسیاری از تکنیک های بتن توسعه یافته توسط رومیان پس از سقوط امپراتوری روم در قرن پنجم از بین رفت.  تا سال ۱۸۲۴ که جوزف آسپدین سنگ‌دان انگلیسی سیمان پرتلند را توسعه داد که به یکی از اجزای اصلی بتن مدرن تبدیل شد. اولین آجرهای توخالی بتنی نیز در سال ۱۸۹۰ توسط هارمون پالمر در ایالات متحده طراحی شد. پس از ۱۰ سال تجربه، پالمر این طرح را در سال ۱۹۰۰ به ثبت رساند.

آجرهای پالمر ۸ اینچ (۲۰.۳ سانتی متر) در ۱۰ اینچ (۲۵.۴ سانتی متر) در ۳۰ اینچ (۷۶.۲ سانتی متر) بودند و آنقدر سنگین بودند که باید با استفاده از یک وینچ کوچک در جای خود بلند می شدند. تا سال ۱۹۰۵، حدود ۱۵۰۰ شرکت در ایالات متحده در حال ساخت آجرهای بتنی بودند. این آجرهای اولیه معمولاً با دست ریخته می شدند و میانگین تولید آن حدود ۱۰ آجر برای هر نفر در ساعت بود. امروزه تولید بلوک بتنی یک فرآیند کاملاً خودکار است که می تواند تا ۲۰۰۰ بلوک در ساعت تولید کرد.

طراحی ویلا

مواد اولیه برای ساخت آجرهای بتنی پیش ساخته

بتن معمولاً برای ساخت آجرهای بتنی مخلوطی از پودر سیمان پرتلند، آب، ماسه و شن است. این منجر به یک توده خاکستری روشن با بافت سطحی صاف و مقاومت فشاری بالا می شود. یک آجر بتنی معمولی نیز ۳۸-۴۳ پوند (۱۷.۲-۱۹.۵ کیلوگرم) وزن دارد.
به طور کلی، مخلوط بتن مورد استفاده برای آجر نسبت به مخلوط بتن مورد استفاده برای مقاصد عمومی ساختمانی، نسبت ماسه، شن کمتر و آب بیشتری دارد. این منجر به یک مخلوط بسیار خشک و سخت می شود که وقتی از آجر جدا می شود شکل خود را حفظ می کند.

اگر به جای شن و ماسه از زغال سنگ دانه ای یا خاکستر آتشفشانی استفاده شود، آجرهای حاصل را معمولاً بلوک خاکستر می نامند. این منجر به یک آجر خاکستری تیره با بافت سطح متوسط ​​تا درشت، استحکام خوب، خواص عایق صوتی خوب و ارزش عایق حرارتی بالاتر نسبت به بلوک بتنی می شود. آجرهای بتنی سبک با جایگزینی شن و ماسه با خاک رس منبسط شده، شیل یا تخته سنگ ساخته می شوند.

همچنین برای ساخت این نوع آجر و مواد اولیه آن خاک رس منبسط شده، شیل و تخته سنگ از خرد کردن و حرارت دادن تولید می شوند. تا حدود ۲۰۰۰ درجه فارنهایت (۱۰۹۳ درجه سانتیگراد) گرم می شود. در این دما، ماده به دلیل تولید سریع گازهای ناشی از احتراق مقادیر کمی از مواد آلی محبوس شده در داخل متورم می شود. آجرهای سبک وزن معمولی ۲۲-۲۸ پوند (۱۰.۰-۱۲.۷ کیلوگرم) وزن دارند و برای ساخت دیوارها و پارتیشن های غیر باربر استفاده می شوند.

برای ساخت آجرهای سبک از سرباره کوره بلند منبسط شده و همچنین مواد طبیعی آتشفشانی مانند پوکه و اسکوریا استفاده می شود. علاوه بر اجزای اصلی، مخلوط بتن مورد استفاده برای ساخت آجر همچنین ممکن است حاوی مواد شیمیایی مختلفی به نام افزودنی باشد تا زمان پخت، افزایش مقاومت فشاری یا بهبود کارایی را تغییر دهد.

ممکن است رنگدانه‌هایی به مخلوط اضافه شود تا به بلوک‌ها رنگی یکنواخت داده شود، یا سطح بلوک‌ها ممکن است با لعاب پخته‌ای پوشانده شود تا جلوه‌ای تزئینی ایجاد کند یا محافظت در برابر حملات شیمیایی ایجاد کند. بطری‌ها معمولاً با استفاده از چسبنده رزین گرما سخت، ماسه سیلیسی و رنگدانه‌های رنگی تولید می‌شوند.

منبع :  ساخت و ساز

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا