فن ساخت و سازفن طراحی ساختمان

آیا مدیریت بصری یک استراتژی ارتباط بصری (حسی) است؟

هدف نهایی ادغام اطلاعات موثر در عناصر فرآیند (مانند فضا، کارخانه، ابزار، ابزارها، پرسنل) برای افزایش توانایی ارتباطی آنها یا به عبارت دیگر، شفافیت فرآیند است. به عنوان مثال، مفهوم معروف کانبان تولید در دنیای ناب نمونه ای از کنترل های بصری در استراتژی مدیریت بصری است. در سیستم کانبان، نرخ سرعت تولید برای پاسخگویی به تقاضای مشتری داخلی یا خارجی (نرخ takt) در زمینه ساخت و ساز از طریق مبادله مقدار مشخصی از کارت ها یا هر گونه مصنوعات کنترلی دیگر بین واحدهای مختلف تولید/کارگر کنترل می شود. از طریق آن کارت های کانبان، نه تنها تاکت برنامه ریزی شده در عمل حفظ می شود، بلکه میزان کار در فرآیند (WIP) نیز در حد مطلوب نگه داشته می شود تا از تولید زیاد یا کم۱. انگیزه این استراتژی ایجاد محیطی در محل کار است که برای همه قابل مشاهده باشد.

به طور معمول، مدیریت بصری از یک یا ترکیبی از چهار نوع ابزار بصری استفاده می کند۲; (i) نشانگرهای بصری (فقط اطلاعات را ارائه می دهد – به عنوان مثال علائم ایمنی)، (۲) سیگنال های بصری (به عنوان مثال سیستم andon)، (iii) کنترل های بصری (محدود کردن و هدایت اقدامات انسان – کارت های کانبان برای کنترل تولید، کنترل ایمنی یا تعمیر و نگهداری) و (IV) ضمانت های بصری (فقط به نتیجه دلخواه اجازه می دهد – به عنوان مثال poka-yokes). هر چهار نوع ابزار را می توان در زمینه مدیریت ترافیک روزانه نیز مشاهده کرد (شکل ۱ را ببینید).


شکل ۱: استفاده از چهار ابزار بصری در مدیریت ترافیک

در یک محل کار ناب، بسیاری از چهار نوع ابزار بصری را می توان در عمل در محل کار مشاهده کرد، نگهداری، کیفیت، ایمنی، تولید، پرسنل، تصویر، فرآیند، تغییر، عملکرد، دانش و تلاش های مدیریت موجودی.۳ (شکل ۲ را ببینید).


شکل ۲: ابزارهای بصری در عمل در یک محل کار ناب

اگرچه هیچ چارچوب اجرای مدیریت بصری مشخصی در ادبیات وجود ندارد، پیاده سازی به طور کلی با اتخاذ یک نظم بصری در محل کار با ۵S (یک روش سازماندهی محل کار) آغاز می شود. اجرای استانداردهای بصری، اقدامات بصری، کنترل های بصری، و تضمین های بصری به طور کلی بر اساس این نظم محل کار است (شکل ۳ را ببینید).


شکل ۳: چارچوب پیاده سازی VM

مدیریت بصری از شفافیت فرآیند، نظم و انضباط فرآیند، بهبود مستمر، آموزش در حین کار، مدیریت بر اساس واقعیت، تسهیل کار، ایجاد مالکیت مشترک از طریق بازاریابی داخلی/خارجی، ساده سازی اطلاعات از محیط سازمانی و یکسان سازی در محل کار پشتیبانی می کند.۴.

پست های آینده

مدیریت بصری یک استراتژی اساسی تجسم اطلاعات تولید/ساخت ناب است که ابزارها و شیوه‌های مختلفی مانند مفهوم A3، اتاق‌های obeya، نقشه‌های جریان ارزش، نمودارهای اسپاگتی، ۵S، تابلوهای heijunka، سیگنال‌های آندر، پیاده‌سازی‌های کنترل بصری مبتنی بر کانبان را پوشش می‌دهد. ابزارهای H&R، تلاش‌های بازاریابی داخلی، نمونه‌برداری و نمونه‌سازی، و بسیاری از سیستم‌های فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از تجسم در یک محیط کاری. در پست های بعدی این ابزارها با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهد شد.

منابع

۱. Tezel, A., Koskela, L., Tzortzopoulos, P., Formoso, C. and Alves, T.(2015) مدیریت بصری در شرکت های ساختمانی برزیل: طبقه بندی و دستورالعمل هایی برای اجرا. مجله مدیریت در مهندسی، ۱۰.۱۰۶۱/(ASCE)ME.1943-5479.0000354، ۰۵۰۱۵۰۰۱.

۲. Galsworth، GD (1997) سیستم های بصری: مهار قدرت محیط کار بصری، AMACOM، نیویورک، ایالات متحده آمریکا.

۳. سوزاکی، ک. (۱۹۹۳) مدیریت طبقه جدید فروشگاه: توانمندسازی افراد برای بهبود مستمر، مطبوعات آزاد، نیویورک، ایالات متحده آمریکا.

۴. Tezel, BA, Koskela LJ and Tzortzopoulos, P. (2009) The Functions of Visual Management. ششمین سمپوزیوم تحقیقاتی بین المللی، سالفورد، انگلستان.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا