پارکتچوبوبلاگ

آیا چوب برای استفاده بجای مصالح ساختمانی خوب است؟

ساخت ویلا کوچک 

آیا چوب برای استفاده بجای مصالح ساختمانی خوب است؟

ساختمان های ساخته شده در نیمه دوم قرن گذشته و دهه اول قرن جاری باعث مصرف انبوه انرژی و منابع طبیعی می شدند که منابع طبیعی را مصرف کرده و مقدار زیادی زباله تولید می کردند.  اثرات نامطلوب صنعت ساختمان امروزی باعث آلودگی هوا و آب میشود، که یکی از بزرگترین آلودگی ها بر روی کره زمین است.

صنعت ساختمان سالانه به طور متوسط ​​۴۰ درصد از منابع مانند مواد خام، آب و انرژی را مصرف می کند و حدود ۴۰ درصد مواد زائد جامد و آلودگی را تولید می کند و به صراحت تمام بخش های فعالیت انسانی و بخش ساختمان را شامل می شود.

در جایی که درختان و محصولات مشتق شده آنها توسط جوامع در سراسر جهان برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت ساختمان های بلند از چوب، به طور کامل یا جزئی، نشان دهنده علاقه روزافزون به امکان ساختن با چوب در مقیاسی است که قبلاً دست نیافتنی بود.

از آنجایی که چوب تنها مصالح ساختمانی مهمی است که رشد می‌کند. مزایای زیست محیطی استفاده از چوب زیاد نیست، اگرچه این یک محصول طبیعی است، اما مقدار زیادی انرژی برای خشک کردن و پردازش آن استفاده می شود.

نوشته های مشابه

با چوب چه بسازیم؟

در اینجا، ما تصویری جامع از علم کوچک گرفته تا مهندسی و سیاست‌های جهانی را در نظر می‌گیریم که می‌تواند جنگل‌ها و ساخت‌وساز چوب را به‌عنوان یک موهبت هم برای مردم و هم برای سیاره زمین به حداکثر برساند.

الوار ساختمانی: یکی از محصولات جنگلی فراوانی است که در سرتاسر جهان استفاده می شود و در ساختمان های کوچک و بزرگ استفاده می شود.در اینجا به الوار مورد استفاده در ساخت ساختمان های شش طبقه یا بیشتر و بیوشیمی و شیمی اصلاح چوب می پردازیم. امکان ساخت ساختمان‌های بزرگ‌تر وجود دارد، عرضه جهانی فراوانی برای آینده وجود دارد، و اگرچه یک گرایش جهانی به سمت جنگل‌زدایی وجود دارد، اما عموماً به دلیل پاک‌سازی زمین‌ها برای کشاورزی به جای کاشت درختان جای نگرانی است.

چگونه باید از چوب استفاده کرد؟

در حالی که طرح های نامحدودی وجود دارد و ساخت و ساز در هر دو جنبه مهندسی و فرهنگی است، الوار نسبت استحکام به وزن بالایی دارند و در سازه هایی که بیشتر وزن خود را تحمل می کنند، بیشترین استفاده را دارد. در بسیاری از مناطق جهان، قوانین ساختمان بر مهندسی برنده است، بنابراین ارتفاعات بسیار کمتر از آنچه در چوب ممکن است محدود می شود.

ما همچنین به سؤالات مهمی در مورد عمر مفید سازه های چوبی می پردازیم که اغلب تحت تأثیر عملکرد آتش و حساسیت رطوبتی آنها قرار می گیرد و اینکه چگونه می توان این کار را از طریق اصلاح مواد طبیعی و استفاده از جزئیات طراحی موثر افزایش داد، در حالی که چنین تغییراتی ممکن است افزایش ترسیب کربن به دلیل طول عمر، ممکن است اثرات نامطلوب سناریوهای پایان عمر برای چوب وجود داشته باشد.

چرا باید از چوب استفاده کرد؟ الوار ساختمانی و محصولات جنگلی مهندسی شده از جمله محصولات با ارزش ترین درختان هستند و این نشان می دهد که استفاده از ساختار برای اقتصادهای مبتنی بر جنگل مهم است.

چه زمانی باید از چوب استفاده کرد؟ الوار می تواند مزایای اقتصادی برای ساخت و ساز داشته باشد، زیرا الوار مدرن عمدتاً در کارخانه تهیه می شود و برای مونتاژ سریع به سایت آورده می شود، هر دو بازار چوب داخلی و جهانی وجود دارد، بنابراین هر کدام می توانند در ارزیابی ارزش استفاده از چوب در مقیاس بزرگ مهم باشند. مزایای زیست محیطی در برخی از پروژه ها نشان داده شده است، اما شناسایی یا تعمیم آنها همیشه آسان نیست.

 مزایای چوب در ساخت و ساز:

چوب ماده‌ای است که از استحکام مکانیکی خوبی هم در استحکام کششی و هم در استحکام فشاری برخوردار است، بنابراین می‌توان از آن برای ساخت عناصر در معرض خمش مانند پل‌ها، فشرده‌شده مانند ستون‌ها و امتداد یافته مانند میله‌های اتصال، بدون نیاز به ترکیب با مواد دیگر استفاده کرد. بر خلاف، به عنوان مثال، بتن و بنایی.

از آنجایی که چوب ماده ای است با نسبت استحکام به وزن بالا، به ترتیب فولاد و مقاومت فشاری را به همان ترتیب بتن مسلح ارائه می دهد، سبکی آن از نظر مقاومت و مقرون به صرفه بودن مزیت مهمی است.

طراحی ویلا کلاسیک

از نظر استحکام، جرم کاهش یافته ای که سازه های چوبی به عنوان مثال در رابطه با ساخت و ساز بازی می کنند، باعث می شود که آنها کمتر تحت تأثیر لرزه ای قرار گیرند و از نظر کارایی، استفاده از مواد سبک تر، سهولت ساخت، جابجایی و حمل و نقل و کاهش را تضمین می کند. هزینه پشتیبانی یا زیرساخت علاوه بر این، امکان فرآیند ساخت و ساز خشک این امکان را برای اجرای سریع، مدولار بودن و درجه بالایی از پیش ساخته شدن فراهم می کند.

در جایی که چوب به دلیل رسانایی کم، اینرسی حرارتی بالا و رطوبت سنجی طبیعی به راحتی محیط کمک می کند، مواد طبیعی مانند چوب یا چوب پنبه در واقع در دمای اتاق راحت هستند در حالی که موادی مانند سنگ یا سیمان فقط در دمای سطح بالاتر راحت هستند.

آیا چوب مصالح ساختمانی خوبی است؟

چوب یک مصالح ساختمانی طبیعی است که در عناصر ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند عملکرد ساختاری و زیبایی شناختی را همزمان انجام دهد و استفاده از چوب در بخش ساخت و ساز اجازه می دهد تا جنبه های پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را به طور همزمان برآورده کند. به ویژه زمانی که با اجرای عملیات زنجیره تامین کوتاه همراه باشد که امکان استفاده از چوب و فرآیندهای محلی را برای کنترل مدیریت پایدار جنگل ها فراهم می کند که از جنگل زدایی و فقیر شدن مناطق جلوگیری می کند.

در حال حاضر راهکارهایی برای استفاده از چوب در ساخت و ساز به گونه ای که در برابر تغییرات اقلیمی و به طور کلی حفاظت از محیط زیست مقاوم باشد، در حال توسعه است و ویژگی های مواد چوبی نشان دهنده فرصت استفاده از آن است. در بخش های بسیار آلاینده مانند ساخت و ساز در کارخانه ها و مکان های بازیافت زباله.

در نهایت، استفاده از چوب ممکن است به خوبی با روندهای فعلی در ساختمان سازی سازگار با محیط زیست باشد. این به این دلیل است که اثرات زیست محیطی را در تمام سطوح کاهش می دهد و قابل بازیافت، تجدید پذیر، زیست تخریب پذیر و عاری از محتویات سمی است.

منبع :  ساخت و ساز ایران

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا