بتنفن اسکلت بتنیفن ساخت و سازفن مصالح ساختمانیوبلاگ

انواع ترک در سازه های بتنی چیست ؟

ساخت ویلا مدرن  انواع ترک در سازه های بتنی و علل آن

ترک ها در سازه های بتنی به چند نوع طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

۱- ترک‌های ناشی از دلایل غیر سازه‌ای: ناشی از اشتباه در طراحی یا قرار گرفتن در معرض بارهای غیرعادی منشأ نمی‌باشند و از بین این ترک‌های ناشی از نشست در هنگام ریختن و سخت شدن بتن، میلگردهای آرماتور و چوبی کشش می تواند از حرکت بتن تازه جلوگیری کند که در طی ریخته گری و تکان دادن شروع به سخت شدن کرد.

۲- ترک های انقباضی: ناشی از تبخیر سریع رطوبت و محتوای آب از سطح بتن در حین سخت شدن آن در حالی که هنوز پلاستیکی است به وجود می آیند و عموماً ترک های پلاستیکی در نتیجه انقباض بتن معمولاً از نظر طول کوچک و سطحی هستند و به طور همزمان در سطح بتن ظاهر می شوند. جهات عرضی، و خطر ترک های انقباض پلاستیک در واحدها کاهش می یابد و کاهش می یابد.

۳- ترک های انقباضی حرارتی: در طی فرآیند جذب و سخت شدن زودهنگام بتن ایجاد می شوند و در اثر واکنش شیمیایی بین آب و سیمان، گرما به میزان قابل توجهی در بتن آزاد می شود. در مورد بتن پیش ساخته، معمولاً از طریق عملیات بخار عملیات حرارتی دریافت می کند و این عملیات باعث تخلیه و خاموش کردن مقدار زیادی گرما می شود.

نوشته های مشابه

طراحی ویلا  ۴- ترک های انقباض خشکسالی: این نوع ترک زمانی ظاهر می شود که با تثبیت سازه ای از انقباض عناصر سازه با تسلیحات کوچک جلوگیری شود.

۵-  اختلاف دما: ساختار خانه های پیش ساخته اغلب تأثیر اختلاف دما (از عوامل آب و هوایی طبیعی یا در نتیجه گرما) را تسهیل می کند.

۶- حاشیه نویسی در اثر خوردگی: عمدتاً ناشی از بیماری هایی است که در اثر تأثیر عوامل جوی بر سازه های بتنی تأثیر می گذارد که مهم ترین آنها خوردگی و زنگ زدگی میلگرد است و در اطراف میلگردها ظاهر می شود و باعث ایجاد ترک می شود. در امتداد این میلگردها علت زنگ زدگی آرماتورهای فولادی آسیب رساندن راحتتر به بتن است

۱- وجود کلرید کلسیم در بتن.

۲- رطوبت هوا.

۳- تخلخل زیاد بتن.

۴- رطوبت با شوری زیاد در سواحل دریاها، کلرید کلسیم را در خود حمل می کند، بنابراین خطر زنگ زدگی میلگردها در سواحل دریاها و شهرهای ساحلی بیشتر می شود.

مزیت و مضرات سیستم های چوکاتی

 ترکیب از مجموعه عناصر اساسی و وزن بردار ساختمان٬ چوکات و یا اسکلیت ساختمانی را میسازد که متحمل تمامی بارهای وارده بالای تعمیرات میباشد. اسکلیت تعمیرات شامل آمیزش ستون ها٬ گادرها و سلب ها بوده که در مقابل بارهای ثقلی و جانبی مقاومت میکنند. اینگونه سیستم های ساختمانی مقاومت بسیار خوب در برابر  تشنجات ایجاد شده ناشی از مومنت های انحنائی در اثر بارهای مختلف را دارا میباشد.

مزیت سیستم های چوکاتی:‌

  1. یکی از خوبی های مهم سیستم های اسکلتی همانا ساده و آسان بودن اجرای آن است٬ آسانی در اجرا.
  2. مدیریت اجرا و یادگیری آسان پروسه های کاری آن برای نیروی کاری
  3. اقتصادیت نیز از فکتور های اساسی دیگر سیستم های چوکاتی ساختمانها می باشد. سیتم های اسکلیتی طرح و دیزاین نسبتأ اقتصادی تری دارند
  4. دارای فضای داخلی وسیع و بهره برداری مناسب طبق طرح های دلخواه می باشد

مضرات سیستم چوکاتی:‌

  • سیستم های اسکلیتی برای وایه های بزرگتر محدود اند (معمولا بین ۱۳ متر الی ۱۵ متر مناسب است)٬ اندازه های بزرگ سبب ایجاد تشنجات بیشتر در عناصر و تغیرشکل های غیر مجاز اند.
  • بصورت عموم تغیرشکل ها در سیستم های اسکلیتی طی مراحل دیزاین قابل کنترل است٬ اما تعمیرات بیشتر از ۴ طبقه این امر شرایط دیزاین را مشکل تر میسازد.

تحلیل ساختمان علمی است که در آن رفتار ساختمان از نقطه ای که بار به آن وارد می گردد تا لحظه ای که بار به تکیه گاه ها منتقل می گردد مورد مطالعه قرار می گیرد.
وقتی که ساختمان ای را مورد تحلیل قرار می دهیم به دنبال اهداف زیر می باشیم.
بررسی پایداری ، ناپایداری ، معینی و نامعینی
تعیین عکس العمل های اتکائی
تعیین قوه های داخلی و رسم اپیور آنها
محاسبه ی تغییر شکل ساختمان

انواع روشهای تحلیل ساختمان ها به قرار زیر است:

۱. تحلیل استاتیکی که خود به دو بخش تحلیل های استاتیکی خطی و استاتیکی غیرخطی تقسیم میشود.
۲. تحلیل های دینامیکی که خود به دو بخش تحلیل دینامیکی خطی و دینامیکی غیرخطی تقسیم میشود.

روش های مذکور میتوان قرار ذیل نیز معرفی کرد:‌
۱ – تحلیل استاتیکی خطی ۲ – تحلیل دینامیکی خطی ۳ – تحلیل استاتیکی غیرخطی ۴- تحلیل دینامیکی غیرخطی

سوال:‌

 فرق تحلیل استاتیکی و دینامیکی در چیست؟
۱. تحلیل های استاتیکی برعکس تحلیل دینامیکی مستقل از زمان بوده و در آن زمان دخیل نیست ولی در تحلیل دینامیکی با زمان سر و کار داریم.
۲. تحلیل استاتیکی بسیار ساده و سریع تر از تحلیل دینامیکی می باشد.
۳. از همه مهمتر قضاوت و نتیجه گرفتن از روی نتایج تحلیل های استاتیکی بسیار ساده تر از تحلیل های دینامیکی است.
۴. تحلیل استاتیکی برای دیزاین ساختمان های جدید (طراحی از ابتدا) به وفوور استفاده میشود. همچنین از هزینه کمتری برخوردار است.
۵. تحلیل دینامیکی برای کنترل ساختمان موجود یا حتی یک المان از ساختمان مانند یک دیوار برشی یا یک چوکات از یک ساختمان مناسب تر است.
۶. در تحلیل دینامیکی (با توجه به معادله حرکت یک سیستم) پارامتر تعدیل ویا استکاک در برابر نوسانات به شکل دقیقتر وارد مسائل می شود.

منبع :  ساخت و ساز

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا