فن اسکلت بتنیفن ساخت و ساز

بتن مسلح یا بتن آرمه چیست؟

بتن مسلح اصطلاح رایجی است که به یک عضو یا دال بتنی حاوی میلگرد، معمولاً به شکل میله های فولادی، برای افزایش مقاومت سازه داده می شود. بتن آرمه یا بتن مسلح نوعی ماده است که از مخلوط بتن و میلگردهای تقویت کننده تولید می شود.

به گزارش ساخت ویلا : در این مقاله بخوانید

بتن مسلح یا بتن آرمه چیست؟

بتن مسلح اصطلاح رایجی است که به یک عضو یا دال بتنی حاوی میلگرد، معمولاً به شکل میله های فولادی، برای افزایش مقاومت سازه داده می شود. بتن آرمه یا بتن مسلح نوعی ماده است که از مخلوط بتن و میلگردهای تقویت کننده تولید می شود.
در حین ساخت، میلگرد ابتدا در قالب قرار می گیرد، یا به صورت قفس فولادی پیش ساخته یا میلگردی که به یکدیگر پیچ شده و در محل به هم متصل می شوند. سپس بتن در قالب ریخته می شود و با استفاده از دستگاه های مناسب به ارتعاش در می آید تا از بتن و میلگردهای فولادی خوب با هم آمیخته شوند.

شمع های موجود در بتن مسلح در محل و در محل کار تامین کنندگان تخصصی تولید می شود. برای درست کردن این ماده از تکنیک های ریخته گری طولانی همراه با ماشین های ریخته گری استفاده می شود. شمع ها معمولاً به سادگی تقویت می شوند و قرار دادن بتن در مقابل فرم باز کار دشواری نیست.

توضیحاتی در مورد بتن مسلح

بتن آرمه: بتنی که در آن فولاد به گونه ای در آن تزریق می شود که دو ماده یک نیروی مقاومتی ایحاد کنند.
در این بتن میلگرد تنش های کششی، برشی و گاهی فشاری را در سازه بتنی جذب می کند.
بتن معمولی به آسانی در برابر تنش های کششی و برشی ناشی از باد، زلزله، ارتعاش و سایر نیروها مقاومت نمی کند و بنابراین برای اکثر کاربردهای سازه ای نامناسب است. در بتن مسلح، مقاومت کششی میلگرد و مقاومت فشاری بتن با هم کار می کنند تا به عضو اجازه می دهد این تنش ها را در دهانه های بزرگ حفظ کند.

اختراع بتن مسلح در قرن نوزدهم صنعت ساختمان سازی را متحول کرد و بتن به یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی در جهان تبدیل شد. طرح‌های تقویت‌کننده عموماً برای مقاومت در برابر تنش‌های کششی در مناطق خاصی از بتن طراحی می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد ترک‌های غیرقابل قبول یا شکست سازه شوند.

بتن مسلح مدرن می تواند حاوی مواد تقویت کننده مختلفی باشد که از فولاد، پلیمرها یا کامپوزیت های جایگزین به همراه آرماتورهای فولادی ساخته شده باشند. بتن مسلح همچنین می تواند به طور دائم در فشار تحت فشار قرار گیرد و در کشش تقویت شود تا رفتار سازه نهایی تحت بارهای کاری بهبود یابد.

برای ساخت و ساز قوی، انعطاف پذیر و بادوام، آرماتور باید حداقل ویژگی های زیر را داشته باشد؟

  • استحکام نسبی بالا
  • تحمل بالا در برابر تنش کششی،
  • اتصال خوب به بتن بدون در نظر گرفتن pH،
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • عوامل مشابه سازگاری حرارتی
  • عدم ایجاد تنش های غیرقابل قبول مانند انبساط یا انقباض پاسخ برای تغییر دما و دوام در محیط بتن، بدون توجه به فرسایش یا تنش ثابت

چرا تقویت بتن مهم است؟

یکی از معایب اصلی بتن مقاومت کششی بسیار کم است که عملاً در سطوح بارگذاری پایین از آن فراتر می رود. این منجر به ترک خوردن سطوح بتنی می شود که به نوبه خود منجر به مشکلات زیبایی شناختی مانند انحراف بیش از حد تیرها یا دال ها به شرایط مرزی سرویس و همچنین مشکلات یکپارچگی سازه در شرایط حد می شود. از سوی دیگر، میلگرد دارای استحکام کششی نسبتاً بالایی است و یک قانون هارمونیک از مواد تشکیل شده تحت تنش دارد.

با این حال، تنها میلگردهایی که تحت تنش هستند به دلیل پیچش زودرس از کار می افتند. به این دلایل، استفاده از آرماتور در بخش بتن پاک شده منجر به رفتار سازه ای کارآمد می شود زیرا میلگرد تحت کشش به طور موثر عمل می کند و بتن به طور موثر تحت تنش عمل می کند و آرماتور فشاری را محدود می کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که همکاری بین بتن و فولاد مسلح با این واقعیت تسهیل می شود که هر دو ماده دارای ضریب انبساط حرارتی یکسان هستند، به این معنی که تغییر دما باعث ایجاد تنش های داخلی اضافی در سطح مشترک آرماتور بتن نمی شود.

بتن مسلح در کجا استفاده می شود؟

امروزه بتن مسلح معمولاً در ساخت و سازهای مدرن، عمدتاً برای ساختمان ها و پل ها مورد استفاده قرار می گیرد و این پروژه ها ممکن است شامل تعداد زیادی از اعضا، مانند اعضای پانل مانند دال های افقی، دال های عرشه پل و دال های پی قایق یا عمودی مانند دیوارهای برشی و دیوارهای پایه اطراف پله ها یا آسانسورها باشند.
اعضای خطی مانند تیرها، ستون‌ها و شمع‌ها تحت بارگذاری عمودی، از نوع صفحه‌ای هستند. اعضا در بیش از یک جهت در پلان عضو، استحکام و استحکام را فراهم می‌کنند، در حالی که اعضای خطی، استحکام و استحکام را در درجه اول در یک جهت ایجاد می‌کنند.

بتن مسلح برای چه مواردی استفاده می شود؟

بتن مسلح به طور گسترده برای ساخت و سازهایی مانند پل ها، سدها، پیاده روها، ساختمان های بلند و استادیوم ها استفاده می شود. بیشتر در ساخت خانه برای محکم تر شدن پایه های آن استفاده می شود. استحکام فشاری و کششی به این معنی است که می تواند وزن خانه ای که روی آن ساخته شده و نیروهای وارد شده توسط وزن خانه را تحمل کند.

منبع :  آموزش ساخت و ساز 

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا