فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

تاریخچه توسعه سیستم آخرین برنامه ریز LPS

به گزارش ساختمان : به گفته گلن بالارد، یکی از مخترعان سیستم آخرین برنامه ریز (LPS)، مطالعه قبلی در مورد برنامه ریزی خدمه در دهه ۱۹۸۰ پیشروی برای توسعه آن بود.۱. در آن زمان، گلن مدیر بهبود بهره وری برای ساخت و ساز Brown & Root در ایالات متحده بود. برخی از اصول کلیدی LPS مانند “آماده سازی” و “محافظت از کارگران در برابر وظایف بد” در آن زمان به کار گرفته شد. در حالی که این و سایر مطالعات به ظهور LPS کمک کردند، ۱۰ سال دیگر طول کشید تا “سیستم آخرین برنامه ریز” به طور رسمی به عنوان سیستمی برای مدیریت تولید در ساخت و ساز ظاهر شود.

چگونه آغاز شد

شکل ۱ جدول زمانی تاریخچه و توسعه LPS را نشان می دهد۲. این نشان می دهد که کار مشاوره گلن بالارد و گرگوری هاول در بخش ساخت و ساز صنعتی مستقیماً به توسعه LPS در اوایل دهه ۱۹۹۰ منجر شد. ۲، ۴.

شکل ۱: جدول زمانی که تحولات عمده در سیستم Last Planner را برجسته می کند (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

LPS از سیستم تولید تویوتا بیرون نیامده است، بلکه رویکردی است که توسط متخصصان ساخت و ساز به طور خاص برای صنعت ساخت و ساز توسعه یافته است. اصول اولیه LPS عبارت بودند از: (۱) بهبود گردش کار و (۲) بهبود قابلیت اطمینان و پیش بینی برنامه ۳، ۵. این اصول تغییر نکرده اند اما فهرست اصول LPS در طول زمان با تحقیق و توسعه مداوم تکمیل شده است.

تاریخچه LPS بدون ذکر ازدواج زودهنگام آن با کار اصلی لوری کوسکلا در سال ۱۹۹۲۵ در مورد کاربرد اصول تولید در ساخت و ساز ناقص خواهد بود. این اتحادیه زمینه ای را ایجاد کرد که اکنون به نام “ساخت و ساز ناب” شناخته می شود و با کنفرانس افتتاحیه آن که در اسپو، فنلاند برگزار شد، منجر به تشکیل گروه بین المللی ساخت و ساز ناب در سال ۱۹۹۳ شد. اصطلاح “آخرین برنامه ریز” برای اولین بار در این کنفرانس ذکر شد و در مجموعه مقالات منتشر شد. آزمایش‌ها و اجرای اولیه LPS در پروژه‌های ساخت‌وساز بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴، با اجرای کامل این سیستم در یک پروژه بزرگ پالایشگاهی در ونزوئلا بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ انجام شد.۴، ۵.

چگونه آن را توسعه داد

شکل ۱ نشان می دهد که پیشرفت های مختلفی در طول زمان رخ داده است. به عنوان مثال، در سال ۱۹۹۶، پیوند بین برنامه‌ریزی پیش‌رو، فرآیند آماده‌سازی، و تأثیرات برنامه‌ریزی پیش‌رو در بهبود درصد کامل طرح (PPC) برای اولین بار کشف و در LPS گنجانده شد. از نظر تحقیق، تأثیرگذارترین نشریه، پایان نامه دکترای گلن بالارد با عنوان «آخرین سیستم برنامه ریز کنترل تولید» است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. جستجوی اخیر محقق گوگل ۸۳۲ نقل قول از این کار را نشان داد.۷، پر استنادترین نشریه در LPS تا به امروز. پایان نامه بالارد به تحقیق در مورد LPS در هر دو صنعت و فعالیت های دانشگاهی کمک می کند. این بخش اصلی آموزش ساخت و ساز ناب برای دانشجویان کارشناسی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در سراسر جهان است.

شکل ۱ نشان می دهد که چگونه می توان از تئوری برای تقویت سیستم و توضیح نحوه عملکرد آن استفاده کرد. برخی از مطالعاتی که این را مثال می‌زند عبارتند از: کار لوری کوسکلا در مورد مدل تولید TFV (ارزش جریان تبدیل)۶، دیدگاه کنش زبان۸و توسعه اصول کنترل تولید۹ برای ذکر چند مورد LPS همچنین با سیستم های دیگری مانند مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، سیستم مدیریت مبتنی بر مکان، برنامه ریزی زمان Takt و مدیریت بصری ادغام شده است. چندین محصول نرم افزاری تجاری نیز بر اساس LPS توسعه یافته اند.

از نظر پیاده سازی، افزایش تصاعدی در اجرای LPS وجود داشته است۱۰ در صنعت ساخت و ساز با شواهد مکتوب اجرای LPS در ۱۶ کشور و در تمام قاره های بزرگ جهان۲. در حال حاضر، گلن بالارد در حال ایجاد یک معیار LPS با ورودی های متخصصان صنعت و دانشگاهیان در سراسر جهان است.۱۱. هدف این معیار عبارت است از: فهرست کردن بهترین شیوه های فعلی LPS، ارائه پرسش و پاسخ به سوالات رایج در مورد LPS، دادن توانایی سازمان ها برای اندازه گیری اجرای LPS نسبت به حالت ایده آل، و استانداردسازی زبان مورد استفاده توسط صنعت هنگام اشاره به اجزای مختلف LPS.

نتیجه

این پست نشان داد که مطالعه ای که منجر به توسعه LPS شد در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. توسعه رسمی آن در دهه ۱۹۹۰ به دنبال کار مشاوره گلن بالارد و گرگوری هاول در بخش ساخت و ساز صنعتی رخ داد. در این دوره، LPS پویایی خود را با ترکیب مداوم عمل با نظریه از طریق تحقیق نشان داد. تحقیقات بیشتر ادغام آن را با عناصر دیگری مانند BIM، برنامه ریزی مبتنی بر مکان و مدیریت بصری نشان داد. LPS پتانسیل خود را برای بهبود هزینه، برنامه، بهره وری و ایمنی پروژه های ساختمانی نشان داده است. بسیاری از محققان از سراسر جهان به طور فعال در حال انجام تحقیقات بر روی LPS هستند و یافته های جدید به طور مداوم در LPS ادغام می شوند.

تصدیق

نویسندگان مایلند از گلن بالارد و گرگ هاول برای کمک ارزشمندشان در تهیه این پست وبلاگ تشکر کنند.

منابع

۱. بالارد، جی.، (۲۰۱۵a). برنامه ریزی سطح خدمه مجله ساخت و ساز ناب، صص ۱۵-۲۴

۲. دانیل، ای آی، پاسکوایر، سی و دیکنز، جی، (۲۰۱۵). بررسی اجرای سیستم Last Planner® از طریق جامعه IGLC: بیست و یک سال تجربه. در: Seppänen, O., González, VA & Arroyo, P., بیست و سومین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب. پرث، استرالیا، ۲۹-۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵. صفحات ۱۵۳-۱۶۲.

۳. بالارد، اچ جی، (۲۰۰۰). آخرین سیستم برنامه ریز کنترل تولید. پایان نامه دکتری، دانشگاه بیرمنگام.

۴. بالارد، جی، و هاول، جی (۱۹۹۸). تولید محافظ: گام اساسی در کنترل تولید. مجله مهندسی و مدیریت ساخت و ساز، ش ۱۲۴، شماره ۱، صص ۱۱-۱۷.

۵. بالارد، جی، (۱۹۹۳). ساخت ناب و بهبود عملکرد EPC. در: LF Alarcón، ed. ساخت و ساز ناب. روتردام، هلند: AA Balkema Publishers.

۶. کوسکلا، ال.، (۲۰۰۰). ما به یک نظریه ساخت و ساز نیاز داریم. در کارگاه مهندسی و مدیریت ساخت و ساز برکلی-استنفورد: تعریف دستور کار تحقیقاتی برای فرآیند/محصول AEC.

۷. Google scholar، ۲۰۱۵. آخرین برنامه ریز سیستم کنترل تولید استناد Googlescholar [online] موجود: در: https://scholar.google.co.uk/scholar?q=last+planner+system+of+production+control&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5 [Accessed: 18 January 2016].

۸. مکومبر، اچ و هاول، جی، (۲۰۰۳). کنش زبانی: کمک به نظریه ساخت ناب. در: مجموعه مقالات یازدهمین نشست سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا، صفحات ۱-۱۰.

۹. بالارد، جی، هاموند، جی و نیکرسون، آر، (۲۰۰۹). اصول کنترل تولید در: Cuperus, Y. & Hirota, EH, هفدهمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب. Taipei, Taiwan, 15-17 Jul 2009. pp 489-500.

۱۰. موسسه ساخت و ساز ناب، ۲۰۱۵. آخرین برنامه ریز. [Online] موجود در: http://www.leanconstruction.org/training/the-last-planner/ [Accessed: 19 January 2016].

۱۱. بالارد، (۲۰۱۵). معیار فرآیند فعلی Last Planner. [Online] ارائه سمپوزیوم موسسه تولید پروژه. موجود در: http://projectproduction.org/resources/presentations/ [Accessed: 4 February 2016]

[ad_2]

Source link

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا