رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیوان و جکوزی

خطر برق گرفتگی وان جکوزی

وان جکوزی بهترین راه برای آرامش یافتن و ریلکس کردن ذهن و جسم و یا گذراندن اوقاتی لذت بخش به همراه دوستان و اعضای خانواده می باشد. اما قبل از استفاده از آن، باید مطمئن شویم که تمام نکات ایمنی مرتبط با سیستم ایمنی و فنی جکوزی رعایت شده است. امروزه با رواج استفاده از وان جکوزی ها در حمام های خصوصی و سالن های عمومی، خطر برق گرفتگی وان جکوزی ، به مسئله ای بسیار جدی تبدیل شده است. زیرا برق گرفتگی ممکن است به جراحت های وخیم و حتی مرگ منجر شود.

با وجود خطر برق گرفتگی وان جکوزی ، نمی توان این نتیجه را برداشت کرد که استفاده از تمام وان جکوزی ها نا ایمن می باشد. بلکه با رعایت یکسری نکات ایمنی، می توان با خیالی راحت از جکوزی استفاده نمود. در این مطلب قصد داریم که به توضیح دلایل ایجاد خطر برق گرفتگی وان جکوزی و همچنین نکاتی جهت جلوگیری از این اتفاق، بپردازیم.

عمران مدرن، یکی از معتبرترین مراکز برای استعلام قیمت انواع تجهیزات حمام مانند قیمت وان جکوزی یک نفره ، کابین حمام و همین طور خرید زیردوشی می باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص اجرا و هزینه نصب جکوزی خانگی ، می توانید با کارشناسان عمران مدرن از طریق شماره تلفن ۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵ و یا وبسایت omranmodern.com در ارتباط باشید.

آیا خطر برق گرفتگی در وان جکوزی وجود دارد؟

در ابتدا لازم است تا به اختصار بگوییم جکوزی چیست. جکوزی، همان وان حمام دارای پمپ، موتور، گرمکن و همچنین سیستم های صوتی و تصویری می باشد. در جکوزی قطعات الکتریکی متعددی به کار رفته و به وسیله نیروی برق کار می کند. به همین دلیل خطر برق گرفتگی وان جکوزی دور از ذهن نمی باشد. برق گرفتگی زمانی رخ می دهد که سیم کشی جکوزی معیوب بوده، جکوزی فاقد سیم اتصال به زمین باشد و یا نقص فنی در تجهیزات الکتریکی آن رخ دهد. بدین ترتیب جریان الکتریسیته وارد آب شده و به دلیل خاصیت رسانایی بالای آب، می تواند به بدن افراد حاضر در جکوزی منتقل شود.

همچنین ممکن است نکات ایمنی در زمان نصب جکوزی رعایت نشده و یا از قطعاتی که ولتاژ ناسازگار دارند، استفاده شود. به همین دلیل اولین نکته الزامی در جلوگیری از خطر برق گرفتگی در وان جکوزی، نصب جکوزی توسط نصاب مجرب و ماهر می باشد. در ادامه به بررسی برخی از دلایلی که می تواند منجر به برق گرفتگی در جکوزی شود، خواهیم پرداخت.

خطر برق گرفتگی در وان جکوزی به دلیل سیم کشی نامناسب

اگر سیم استفاده شده در برق کشی جکوزی دچار خرابی شده و یا مشخصات فنی آن متناسب با سیستم الکتریکی جکوزی نباشد، ممکن است منجر به برق گرفتگی شود. همچنین اجرای نادرست سیم کشی برق جکوزی نیز باعث خطر برق گرفتگی وان جکوزی می شود. علاوه بر این، جکوزی هایی که درون خانه و یا در فضای باز قرار گرفته اند، ممکن است به علت تماس با سیم برق بدون حفاظ، حامل بار الکتریکی شوند. در نتیجه علاوه بر اطمینان از صحت برق کشی جکوزی، باید از صحت برق کشی سایر وسایل الکتریکی که در مجاورت جکوزی قرار گرفته اند، مخصوصا در محیط های خیس و مرطوب، اطمینان حاصل نمود.

ممکن است سیم های برق به کار رفته در جکوزی دچار پوسیدگی، پارگی، خوردگی و یا استهلاک شده باشند. در این صورت برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی وان جکوزی ، سریعا جهت تعویض سیم ها توسط یک تکنسین برق ماهر در زمینه نصب جکوزی، اقدام کنید.

خطر برق گرفتگی وان جکوزی در حین تعمیر جکوزی

یکی دیگر از مواقعی که احتمال و خطر برق گرفتگی وان جکوزی بالا می باشد، هنگام تعمیر جکوزی است. زیرا اگر یادتان برود که برق را قطع کرده و یا کلید قطع کننده جریان برق به خوبی عمل نکند، امکان برق گرفتگی وجود دارد. وظیفه کلید قطع کننده جریان برق این است که هنگامی که احتمال خطر و یا مشکلی در جکوزی وجود داشته باشد، برای حفظ امنیت کاربران، جریان برق را قطع می کند. به همین دلیل جهت تامین امنیت خود و تعمیرکار جکوزی، در صورت احساس خرابی در کلید قطع کننده جریان برق، آن را تعویض کنید. تعمیرکاران ماهر و تکنسین های آشنا با مبانی برق به دلیل تجهیزات مناسب و همچنین تجارب فراوانی که دارند، با نحوه تعویض این کلید تحت شرایط ایمن، آشنا می باشند. به همین دلیل توصیه می شود که به هیچ عنوان خودتان به تنهایی اقدام به تعویض قطعات الکتریکی نکنید.

خطر برق گرفتگی وان جکوزی در هنگام طوفان

چه جکوزی شما در فضای باز قرار داشته باشد و چه در فضای داخلی باشد، توصیه می شود که در هوای طوفانی و رعد و برق از جکوزی استفاده نکنید. با برخورد رعد و برق به دکل های برق و یا جکوزی هایی که در فضای باز قرار گرفته اند، جریان برق به راحتی به جکوزی منتقل می شود. آب رسانای بسیار خوبی است. به همین دلیل در صورت برخورد رعد و برق به آب جکوزی، آب می تواند تا شعاع ۱۵ الی ۲۰ فوت، جریان برق را انتقال دهد. در نتیجه حتی اگر درون جکوزی نباشید اما محیط اطراف جکوزی نیز مرطوب باشد، خطر برق گرفتگی وان جکوزی همچنان وجود خواهد داشت.

خطر برق گرفتگی به دلیل ورود آب به پریز برق

همواره از دوران کودکی به ما گوشزد شده است که هرگز دو شاخه وسایل برقی که خیس شده باشد را درون پریز برق قرار ندهید. یکی دیگر از نکاتی که در هنگام راه اندازی و استفاده از جکوزی باید به آن توجه کنید نیز همین مسئله است. قرار دادن دو شاخه سیم جکوزی در صورتیکه خیس شده و یا حتی اگر دست خودمان خیس باشد، خطر برق گرفتگی را به دنبال دارد.

آیا استفاده از تلفن همراه در جکوزی خطر برق گرفتگی دارد؟

استفاده از تلفن همراه و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری در جکوزی، خطر برق گرفتگی وان جکوزی را به همراه دارد. زیرا همان طور که قبلا گفتیم آب رسانای بسیار بالایی برای جریان الکتریسیته می باشد. حتی خیس شدن سطح بدن، می تواند مقاومت بدن را در برابر خطر برق گرفتگی کاهش دهد. در نتیجه، با رخ دادن هرگونه اتصال در موبایل و یا باتری آن در تماس با محیط مرطوب، خطر برق گرفتگی وان جکوزی وجود خواهد داشت.

چگونه از خطر برق گرفتگی وان جکوزی جلوگیری کنیم؟

با رعایت نکات ساده ای می توان از خطر برق گرفتگی وان جکوزی جلوگیری کرد. بررسی مستمر ایمن بودن جکوزی و اطراف آن و همچنین نصب درست و ایمن جکوزی بهترین روش برای جلوگیری از برق گرفتگی در وان جکوزی می باشد. در واقع طی کردن پروسه بازرسی، تشخیص و اصلاح خطرات و نواقص الکتریکی جکوزی، بهترین محافظ افراد در برابر برق گرفتگی می باشد. با رعایت موارد زیر می توان از خطر برق گرفتگی وان جکوزی جلوگیری نمود.

  • اطلاع از مکان دقیق تمامی پریزهای برق، فیوزها و کلید قطع کننده جریان برق و قرار دادن آن ها در فاصله دور از جکوزی
  • پرهیز از استفاده از جکوزی در هنگام طوفان و رعد و برق
  • پرهیز از استفاده از تلفن همراه در جکوزی
  • نصب جکوزی توسط متخصص برق ماهر و دارای تجربه در زمینه نصب وان جکوزی
  • نصب سیم اتصال به زمین و بازدید ماهانه از آن

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا