فن ایمنی در ساخت و سازوبلاگ

دیوارهای حائل چیست؟

ساخت ویلا کوچک  دیوارهای حائل

دیوارهای حائل یک عنصر ساختمانی به شکل یک سطح مسطح هستند که با سه بعد طول، ارتفاع و ضخامت تعریف می شوند.  دیوار می تواند عنصر سازه ای باشد یعنی نیروها و وزن هایی غیر از وزن خود را تحمل کند و یا غیر سازه ای باشد یعنی فقط وزن خود را تحمل کند. دیوار به طور کلی در سطح عمودی قرار دارد.

انواع مختلفی از دیوارهای حائل وجود دارد که عبارتند از:

  • دیوارهای حائل جاذبه
  • دیوارهای نگهدارنده کنسول
  • دیوارهای حائل کانترفورت
  • دیوار حائل شمع
  • دیوار حائل لنگردار

 دیوارهای حائل با سیستم دیوار حائل بلوک کیستون وجود دارد که سیستمی از دیوارهای حائل است که با استحکام و ایمنی کامل مشخص می شود، به علاوه نمای معماری بسیار زیبایی دارد و تا ازتفاع ۱۲ متری میتوان از این دیوارها استفاده کرد.

این بلوک ها در رابطه با شرکت کیستون تولید کننده این نوع بلوک ها، بلوک های کی استون نامیده می شوند و کی استون این بلوک ها را در سه رنگ مختلف ارائه می کند.

همانطور که از بلوک های کیستون در ساخت دیوارهای حائل مستقیم استفاده می شود، در ساخت دیوارهای منحنی و سدها نیز استفاده می شود.

نحوه اتصال این دیوار های بدین گونه است که ابتدا پایه آن و خاک را بخوبی تقویت میکنند و بلوک های کی استون از طریق لایه های ژئوگرید به خاک متصل می شوند.

طراحی ویلا کلاسیک

طول توسعه٬ گیرایی ویا مهاری سیخ های فولادی

عبارت‌های«طول توسعه»٬ «طول گیرایی» ٬ «طول مهاری» و یا «حداقل طول چسبندگی» عبارت‌هایی هستند که بارها توسط انجنیران ساختمان استفاده شده و روی آن‌ها همواره تاکید می‌گردد. اما این عبارات دقیقاً به چه معنا هستند؟

باید توجه داشت که از لحاظ علمی، سطح تماسی که میان سیخ و کانکریت وجود دارد، می‌تواند منجر به چسبندگی میان آن‌ها شود. در صورتی که می‌خواهید از حداکثر مقاومت سیخ های داخل کانکریت در برابر قوه های وارده استفاده‌ی کاملی بنمایید، بایستی سطح تماس با در نظر گرفتن میزان مقاومت چسبندگی در واحد سطح به گونه‌ای باشد که بتواند حداکثر قوه های وارده را تا اندازه‌ی مقاومت معمول به سیخ وارد نماید. با در نظر گرفتن این موضوع که محیط هر سیخ ثابت است، می‌توان گفت که میزان سطح تماس به طول سیخ وابسته می‌باشد.

در حقیقت «طول توسعه ویا چسبندگی مهاری» به میزان طول مورد نیاز جهت براورده کردن چسبندگی در راستای قطر و مقاومت مجاز هر سیخ می گویند. سیخ های که قطر بیشتری دارند، سطح تماس بیشتری را نیاز خواهند داشت؛ چرا که قوه های بیشتری را تحمل می‌نمایند. حد اقل طول لازم برای رسیدن تشنجات در سیخ ها به تشنجات نهائی را طول گیرائی ویا مهاری سیخ ها میگویند. ویا بصورت عملی مقدار طول سیخ که مقطع پس از آن دیگر به امتداد سیخ نیاز نباشد و ما صرف بخاطر تحکیم سیخ با کانکریت آنرا به داخل مقطع دیگر امتداد میدهیم طول مهاری ویا (development length) گویند.

توجه نمائید که سیخ ها باید تا حد مجازی (Ab*Fy) در داخل عنصر کانکریتی پیش روند بدون اینکه کمترین لغزشی بین سطح مشترک آنها با کانکریت بوجود آید در غیر این صورت مقاومت عناصر آهن کانکریتی مختل می گردد و به آن حدی که دیزاینر در نظر داشته نخواهد رسید.

گاهی همین مقدار طول سیخ (طول گیرایی) که در داخل مقطع بخاطر تحکیم بصورت مستقیم داخل شده مقاومت لازم در برابر تشنجات ایجاد شده را از خود نداشته باشد٬ ما انجام های همین سیخ ها را با در نظر داشت قواعد خمیدگی سیخ ها خم میسازیم و علاوه بر ایجاد خم ویا قلاب در انتهای سیخ، طولی مستقیمی نیز باید به آن اضافه گردد که آن قسمت خم شدگی انجام سیخ ها را بنام طول گیرایی با خم شدگی سیخ ها ویا (Anchorage band)‌ یاد نموده و در این صورت تمام طول (طول مستقیم و طول خم شدگی) شامل طول گیرایی میگردد. طول گیرایی سیخ خم شده در انجام ها:‌ طول مستقیم سیخ از انتهای آزاد تا شروع قسمت خم شده بعلاوه شعاع خم انتهایی بعلاوه قطر سیخ بعنوان طول گیرایی سیخ خم شده پذیرفته می‌شود. در شکل زیر ۸.۷الف و ب این مقوله بصورت شفاف ترسیم شده است.

طول توسعه ویا گیرایی سیخ ها در حالت خم شدگی انجام ها

طول توسعه ویا گیرایی سیخ ها با ایجاد خم استاندارد

توجه: ایجاد خم استاندارد در انتهای سیخ خود، دارای دو شرط مقدار شعاع خم و حداقل طول مستقیم بعد از خم (در انتهای آزاد) می باشد که مورد دوم آن (طول مستقیم) برای خم ۹۰ و ۱۸۰ درجه بترتیب حداقل ۱۲ و ۴ برابر قطر سیخ (db) می باشد. این طول مبادا با طول مجموعی گیرایی اشتباه گرفته شود!

منبع :  ساخت و ساز ایران

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا