رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

راهنمای انتخاب بالابر ساختمانی جهت حمل مصالح پروژه‌های عمرانی و مهندسی

پروژه‌های عمرانی و مهندسی اغلب با سازه‌ها و ساختمان‌های بزرگی سروکار دارند. تمامی این ساخت و سازها با حجم بالای مصالح از شن و ماسه گرفته تا تیرآهن و… انجام می‌گیرند. مصالح بایستی با دقت بالا و سرعت عمل هرچه بیشتر در ساختمان‌های مرتفع و در حال ساخت حمل و نقل شوند. در واقع بدون برخورداری از بالابر ساختمانی مناسب نمی‌توان حجم عظیمی از این مصالح را در ارتفاعات سازه حمل و جابجا کرد. بنابراین بالابر مصالح، وینچ و سیم بکسل مهمترین ماشین‌آلات و لوازم برای انجام پروژه‌های عمرانی و مهندسی به شمار می‌آیند. در این مقاله قصد داریم با بررسی بالابر ساختمانی، اجزای آن و… راهنمایی‌های لازم را در خصوص انتخاب مناسب این دستگاه به شما عزیزان ارائه دهیم.

تعریف بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی از مهم‌ترین ماشین‌آلات ساختمانی در ساخت و سازهای شهری و پروژه‌های عمرانی به شمار می‌آید. بالابرهای ساختمانی برای انجام وظایف مختلفی از جمله حمل مصالح و بالا بردن آن به طبقات مرتفع ساختمان و پروژه‌های در حال اجرا طراحی و ساخته می‌شوند. در واقع حمل مصالحی مانند بلوک، سیمان، آجر، سرامیک، کاشی، سنگ و ماسه که معمولاً در تناژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند بدون وجود بالابر ساختمانی امکان‌پذیر نیست. عمدتاً در پروژه‌های شهری و ساختمان‌های در حال ساخت پله و یا بالابر برقی وجود ندارد. بنابراین بهترین راه برای تسریع در انتقال مصالح و رعایت ایمنی در این امر بهره‌گیری از بالابر ساختمانی با کیفیت و مناسب خواهد بود.

اغلب بالابرهای ساختمانی به منظور حمل بار و مصالح در اوزان ۲۵۰ الی ۱۰۰۰ کیلوگرم طراحی و بهینه‌سازی گردیده‌اند. بالابرها با توجه به حجم کار و برق در دسترس با استفاده از نیروی موتور برق و همچنین برق تک فاز شهری به کار می‌افتند. امروزه بسیاری از بالابرها از جمله بالابر ساختمانی جدید که از تکنولوژی روز برخوردار هستند مجهز به ریموت بوده و می‌توان از راه دور ترمز و حرکت آنها را کنترل کرد.

به طور کلی بهره‌گیری از بالابرهای ساختمانی ایمن و استاندارد به منظور حفظ امنیت کارگران و مصالح ساختمانی امری ضروری است.

اجزای اصلی بالابرهای ساختمانی

بالابرهای ساختمانی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. کارایی این ماشین آلات با توجه به کیفیت هر یک از اجزای فوق بستگی دارد. این اجزا عبارتند از:

  • دینام یا الکتروموتور
  • گیربکس
  • استراکچر و خرپا
  • باکت
  • سیم بکسل
  • قرقره

دینام یا الکتروموتور

الکتروموتور در واقع انرژی مورد نیاز را به منظور حرکت عمودی بار و مصالح تامین می‌کند. قدرت دینام با توجه به ارتفاع حمل و همچنین وزن مصالح متفاوت خواهد بود. عملکرد الکتروموتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی صورت گرفته و امکان راه‌اندازی با برق تک فاز و یا سه فاز را دارد.

استراکچر و خرپا

استراکچر در واقع اسکلت و پایه‌های بالابر ساختمانی را تشکیل می‌دهد. استراکچر و خرپا لوله هایی هستند که با قرارگیری در پایه‌های بالابر، استقامت آنها را برای تحمل وزن دستگاه افزایش می‌دهند. این اجزا در سایزهای مختلفی با توجه به نظر مهندسان پروژه‌های عمرانی انتخاب و نصب می‌شوند.

گیربکس

گیربکس بالابر ساختمانی معمولاً در مدل حلزونی انتخاب می‌شود تا چنانچه الکتروموتور از کار افتاد، بار و یا مصالح مورد نظر قفل شده و از سقوط آنها به زمین جلوگیری شود. در واقع تبدیل دور الکتروموتور به قدرت توسط این قطعه انجام می‌گیرد.

باکت

باکت یا ظرف مخصوص حمل بار از دیگر اجزای بالابر ساختمانی به شمار آمده که برای قرارگیری مصالح استفاده می‌شود. این قسمت از بالابر با توجه به ابعاد و حجم مصالح در اندازه‌های مختلفی قابل سفارش و ساخت است.

قرقره

قرقره قطعه‌ای است که سیم بکسل در متراژ‌ها و قطرهای مختلف به دور آن می‌پیچد.

سیم بکسل

سیم بکسل از دیگر اجزای مهم بالابر ساختمانی است که از متریال فولاد بسیار مستحکمی ساخته می‌شود. از این سیم جهت بالا کشیدن مخزن حمل بار توسط قرقره استفاده می‌گردد. سیم بکسل موجود در بالابرهای ساختمانی در حدود ۲۰ متر است. اما با توجه به پروژه عمرانی در صورت نیاز امکان اضافه کردن متراژ سیم بکسل خواهد بود.

به طور کلی متراژ و قطر سیم بکسل بایستی با توجه به وزن مصالح و دیگر ویژگی‌های بالابر ساختمانی انتخاب شود. کیفیت و استحکام سیم بکسل نقش بسیار مهمی در حفظ ایمنی ساختمان‌ها و پروژه‌های در حال احداث دارد.

وینچ پرکاربردترین بالابر ساختمانی

بالابرهای ساختمانی با توجه به حجم پروژه‌ها و ساخت و ساز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از پرکاربردترین آنها می‌توان به وینچ اشاره کرد. وینچ بالابر ساختمانی سیار و قدرتمند با قیمتی مقرون به صرفه است که اغلب جهت حمل و جابجایی مصالح ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی نسبتا کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بالابر وینچ معمولاً در مدل‌های سه فاز و تک فاز طراحی و در بازار ارائه می‌شود. نوع تک فاز این دستگاه به منظور حمل مصالح سبک بین ۱۰۰ الی ۱۲۰۰ کیلوگرم کاربرد دارد. اما وینچ‌های سه فاز برای ساخت و سازهایی که احتیاج به حمل مصالح تا وزن سه تن دارند مناسب و قابل استفاده خواهند بود. این بالابرهای ساختمانی جایگزین مناسبی به جای جرثقیل‌های برقی هستند.

مهمترین اجزای وینچ عبارتند از:

  • الکتروموتور
  • قطع کن اضطراری
  • کلید پایین و بالا
  • قلاب سوئدی
  • کابل
  • پیچ و مهره به منظور نصب بر روی سطوح فلزی

بهره‌گیری از بالابر ساختمانی کوچک و جمع و جور مانند وینچ مزایای بسیاری را در انجام پروژه‌های ساختمانی به دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیار بودن وینچ‌ها امکان جابجایی و انتقال آسان آنها را میان پروژه‌های مختلف ساختمانی فراهم می‌سازد.
  • این دستگاه‌ها در مقایسه با بالابرهای ساختمانی از وزن کمتری برخوردار هستند.
  • امکان نصب وینچ بسیار آسان بوده و می‌توان آن را علاوه بر ارتفاع بر روی زمین نیز نصب کرد.
  • با کاهش ارتفاع امکان افزایش توان دستگاه وینچ به دو برابر وجود خواهد داشت.
  • سیم بکسل مورد استفاده در وینچ با توجه به پروژه عمرانی امکان اضافه کردن دارد.

لزوم استفاده از سیم بکسل استاندارد جهت بالابر ساختمانی

همانطور که اشاره شد سیم بکسل از اجزای مهم در بالابرهای ساختمانی است و به منظور بالا کشیدن مصالح و بار کاربرد دارند. برای استحکام و ایمنی بیشتر سیم بکسل، برای ساخت آن از متریال فولاد استفاده می‌شود.

سیم بکسل‌ها اغلب در قطرها، طول‌ها و کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند. مشخصات این سیم‌ها با توجه به نوع دستگاه بالابر ساختمانی، نوع بار و همچنین ارتفاع مورد نظر برای جابجایی بار متفاوت است. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که در هر شرایط و پروژه‌ای حتماً از سیم بکسل مرغوب و با کیفیت استفاده شود. بخش اعظمی از امنیت بار و جان کارگران مشغول کار در پروژه‌های عمرانی ارتباط مستقیمی با عملکرد و استحکام سیم بکسل دارد.

مهمترین ویژگی‌ها و مشخصات سیم بکسل با کیفیت و استاندارد

  • استقامت بالا در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی: کیفیت و استقامت بالای سیم بکسل بسیار ضروری است. با توجه به شرایط محیطی متغیر پروژه‌های عمرانی، ممکن است سیم بکسل در معرض رطوبت و یا خوردگی قرار گیرد. بنابراین در صورت عدم برخورداری از کیفیت و استانداردهای لازم بعد از مدت زمان اندکی دچار زنگ‌زدگی شده و استقامت خود را از دست می‌دهد.
  • برخورداری از سطح انعطاف پذیری مناسب: سیم بکسل‌ها با توجه به عملکردشان دائم در حال چرخیدن به دور قرقره بالابر ساختمانی و باز شدن از آن هستند. همچنین در این فواصل ممکن است دچار خمش نیز شوند. از این‌رو برخورداری سیم بکسل از ویژگی‌های خمشی و انعطاف‌پذیری مناسب بسیار ضروری است.

بهره‌مندی از نیروی گسیختگی و کششی بالا: سیم بکسل با توجه به شرایط کار، بارها دچار کشش می‌گردد‌. بنابراین بایستی از نیروی کششی بالایی برخوردار باشد تا حین کار دچار پارگی و از هم گسیختگی نشود.

دارای قدرت جذب بالای ضربات: سیم بکسل و ساختار آن بایستی در جذب ضربات از عملکرد مناسبی برخوردار باشد.

به طور کلی علاوه بر دقت در انتخاب و خرید بالابر ساختمانی در پروژه‌های عمرانی، بایستی به کیفیت و استاندارد بودن سیم بکسل بالابر نیز توجه لازم را داشت. بهره‌گیری از ماشین‌آلات و ابزار مرغوب علاوه بر افزایش سرعت کار، امنیت نیروی کار و مصالح را نیز تامین کرده و باعث به حداقل رساندن هزینه‌ها می‌گردد.

مهمترین مزایای بهره‌گیری از بالابرها در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز

پیشبرد پروژه‌های عمرانی و مهندسی و به ثمر رساندن آنها نیاز به امکانات و تجهیزات مناسبی مانند بالابر ساختمانی دارد. در واقع مصالح به عنوان رکن اساسی صنعت ساخت و ساز به شمار آمده و بدون استفاده از بالابر ساختمانی استاندارد و مناسب، پروژه های عمرانی با مشکلات و چالش‌های مختلفی روبرو خواهند بود. در این بخش از مطالب مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری صحیح از بالابرهای ساختمانی استاندارد را در پروژه‌های عمرانی و مهندسی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزایش سطح ایمنی و کاهش صدمات احتمالی در محل پروژه

استفاده از تجهیزات کامل و مناسب مانند بالابر ساختمانی نقش مهمی در کاهش و از بین بردن خطراتی از جمله سقوط، آسیب‌های ناشی از حمل مصالح و… ایفا می‌کند.

پیشبرد پروژه و افزایش سرعت آن

انجام اموری مانند نصب داربست و… به منظور انجام عملیات ساختمانی در ارتفاع باعث اتلاف وقت می‌گردد. اما با استفاده از یک بالابر ساختمانی دقیق و ایمن می‌توان سرعت انجام کار را افزایش داده و پروژه را به موقع تحویل داد.

افزایش بهره وری و بهبود عملکرد پروژه

بالابر ساختمانی نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود بلکه از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری کرده و در نهایت بهبود عملکرد پروژه‌های عمرانی را در بر دارد.

انعطاف پذیری بالا در کار

بالابرهای ساختمانی از کاربردی‌ترین ماشین آلات به منظور دسترسی به نقاط مرتفع و دشوار ساختمان ها هستند. با در اختیار داشتن این تجهیزات ساخت و ساز پروژه های عمرانی آسان‌تر و روان‌تر انجام می‌گیرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه

شاید چنین تصور شود که خرید بالابر ساختمانی باعث افزایش هزینه‌ها در پروژه‌های عمرانی می‌گردد. اما با در نظر گرفتن حوادث احتمالی برای تجهیزات، افراد و هزینه‌های ناشی از تعویق پروژه، می‌توان دریافت که استفاده از ماشین آلاتی مانند بالابر‌های ساختمانی می‌تواند در دراز مدت از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه باشد.

دیگر مزایای بالابرهای ساختمانی

بالابرهای ساختمانی به جز موارد نام برده، دارای مزایای دیگری از جمله پیشگیری از ایجاد سد معبر، مصرف بهینه و مناسب انرژی، حمل و نقل و جابجایی آسان هستند. بنابراین با در نظر گرفتن این مزایا و حجم پروژه می‌توان بالابرهای ساختمانی را برای کار در ارتفاع جایگزین استفاده از نردبان یا داربست کرد.

چگونگی انتخاب بالابر ساختمانی متناسب با حجم پروژه

با توجه به انواع بالابرهای ساختمانی که در بازار وجود دارد ممکن است در انتخاب بالابر استاندارد و متناسب با حجم پروژه خود دچار مشکل شوید. بر همین اساس در این بخش مواردی که در هنگام انتخاب و خرید بالابر ساختمانی بایستی به آنها توجه داشته باشید را مورد شرح و بررسی قرار می‌دهیم.

  • بالابر ساختمانی را با عرض و طول متناسب انتخاب کنید. برای این امر حتماً به فضای محل کار و محدودیت‌های آن توجه داشته باشید.
  • ظرفیت بالابر از دیگر موارد مهمی است که بر اساس حجم پروژه و حداکثر سنگینی بار تعیین می‌گردد.
  • بالابر را با توجه به منبع تغذیه در دسترس انتخاب کنید. بالابرهای ساختمانی در انواع تک فاز، سه فاز و دیزلی و… در بازار ارائه می‌شوند.
  • بالابرها از نظر قابلیت‌های حرکتی، چرخ‌ها و وزن با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین قبل از خرید بالابر حتماً سطح مورد استفاده را از نظر استحکام، هموار بودن و شیب مورد بررسی قرار دهید.
  • بالابرهای ساختمانی از نظر دسترسی به ارتفاعات نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بر همین اساس قبل از انتخاب بالابر حتماً میزان ارتفاع مورد نظر برای دسترسی را مشخص نمایید.
  • با توجه به اینکه طراحی برخی از بالابرهای ساختمانی تنها جهت دسترسی عمودی انجام گرفته، در صورت نیاز به دسترسی افقی حتماً بالابرهایی با این قابلیت را انتخاب کنید.
  • قیمت بالابر ساختمانی با توجه مواردی از جمله برند سازنده، سایز و کیفیت متفاوت خواهد بود. هرچند خرید این گونه ماشین آلات سرمایه‌گذاری بلند مدت و مقرون به صرفه‌ای به شمار آمده، اما می‌توانید در صورت امکان اقدام به اجاره بالابر نیز نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله راهنمای کامل انتخاب و خرید بالابر ساختمانی مناسب برای حمل مصالح پروژه‌های مهندسی و عمرانی خدمت شما عزیزان ارائه شد. بر این اساس دریافتیم که بالابر ساختمانی بایستی دارای استانداردهای کیفی لازم بوده تا ضمن حفظ ایمنی، باعث سرعت کار و بهبود پروژه گردد. برای خرید و اطلاع از لیست قیمت بالابر ساختمانی می‌ توانید به وبسایت شرکت پارس موتور مراجعه نمایید.​​​​​​​

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا