فن اسکلت فلزیفن ساخت و ساز

شرایط حمل و نگهداری میلگرد

طراحی ویلا در این مقاله بخوانید

نحوه نگهداری از میلگردهای فولادی

خوردگی یک فرآیند الکتروشیمیایی است که در آن یک قسمت فولاد به آند و قسمت دیگر به کاتد تبدیل می شود. خوشبختانه واکنش آند تا زمانی که لایه منفی اکسید آهن توسط محیط اسیدی از بین نرود یا توسط یون های کلرید نفوذ کند نمی تواند آغاز شود. به همین ترتیب، تا زمانی که اکسیژن و آب کافی در سطح فولاد در دسترس نباشد، واکنش کاتد آغاز نمی‌شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در صورتی می توان از خوردگی فولاد جلوگیری کرد که بتن آنقدر نفوذناپذیر باشد که هوا، آب و سایر عوامل را از دسترس خود دور نگه دارد.

در پروژه های ساختمانی معمولاً از درجات مختلف آرماتور فولادی استفاده میکنند. برای جلوگیری از تغییر شکل و زوال ناشی از خوردگی، هر نوع باید به طور جداگانه خوب نگهداری شود . انواع مختلف میلگردهای مورد استفاده در ساخت و ساز عبارتند از:

  • میلگرد فولادی ضد زنگ
  • میلگرد فولاد کربنی
  • میلگرد فولادی گالوانیزه 
  • میلگرد فولادی با روکش اپوکسی

همچنین هر گونه از این میلگردها در هنگام جابجایی و نگهداری نیاز به مراقبت ویژه دارند. ما در این مقاله نکات اساسی را که باید از انواع میلگرد در پروژه های ساختمانی رعایت شود، را برای شما بیان می کنیم.

۱- نکاتی برای جابجایی و نگهداری از میلگرد ها:

  1. میلگرد ها را باید بر روی یک سکوی برجسته قرار داد. میتوانید از پالت ها برای گذاشتن میلگردها بر روی آنها استفاده کرد همچنین می توانید از هر ماده غیر فلزی ساخت پالت مورد نظر را درست کرد. به عنوان مثال، استفاده از پالت های چوبی به عنوان پالت یک گزینه مناسبی است.
  2. میلگرد را می توان با یک پوشش محافظ ضخیم پوشاند. شما میتوانید با استفاده از بلوک های خاکستر در گوشه ها و لبه ها از میلگردها محافظت کنید. پوشش محافظ از قرار گرفتن میلگرد در معرض عناصر خارجی جلوگیری می کند.
  3. میلگرد گالوانیزه باید دور از میلگرد بدون پوشش و مواد چوبی نگهداری شود. این به جلوگیری از ایجاد لکه روی سطح میلگرد کمک می کند. بنابراین برای میلگرد گالوانیزه می توان از هر سکوی غیر فلزی به جز چوب استفاده کرد.
  4. میلگردهای فولادی ضد زنگ باید از فولاد کربنی و سایر مواد آهنی دور نگه داشته شوند. میله های فولادی ضد زنگ باید در بالای انواع دیگر میلگردها قرار گیرند.
  5. با قرار دادن میلگردها در سوله یا فضای بسته می توان از خوردگی در میلگردها جلوگیری کرد. همچنین باید اطمینان حاصل شود که منطقه مورد نظر در معرض رطوبت، برف و باران نیست.
  6. برای سهولت در شناسایی و سازماندهی، انتهای کلاس های مختلف میلگرد باید به طور متفاوت ترسیم شود.
  7. در صورت امکان، میلگرد باید با سیمان شستشو شود تا از رسوب و زنگ زدگی آنها جلوگیری کنید.
  8. ذخیره سازی طولانی مدت را می توان با چیدن میله ها در ارتفاع حداقل ۱۵۰ میلی متر از سطح زمین انجام داد.
  9. میلگرد باید با تکیه گاه کافی روی هم چیده شود تا خمیده، افتادگی یا خمش نشود. همانطور که در حال حاضر قفسه های فولادی مخصوص برای نگهداری میلگرد تولید می شود.

معایب سازه فولادی مقاوم در برابر گشتاور:

عیوب لرزه ای لاستیک های مقاوم در برابر گشتاور به شرح زیر است:

  • کاهش مقاومت برشی و خمشی تیرها، ستونها و کوپلینگها
  • عدم مقاومت در نواحی تماس
  • جابجایی نسبی لایه ها

عیوب سازه تقویت شده به شرح زیر است:

  • به دلیل کمانش، عدم مقاومت جانبی اعضای نگهدارنده وجود دارد
  • کاهش مقاومت در برابر اتصال اعضا بین ستون های نگهدارنده
  • کاهش مقاومت محوری تیرها و ستونها در سیستم قاب پسوندی
  •  کمانش اندام ممکن است باعث تنش کششی بیش از حد و خمش تیرها شود.

منبع :  ساخت و ساز ایران

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا