فن طراحی ساختمانفن مصالح ساختمانیوبلاگ

طراحی ساختمان تجاری چیست؟

ساخت ویلا مدرن

ساختمان تجاری به مکانی گفته می شود که حداقل ۵۰ درصد از مساحت آن برای فعالیت های تجاری مانند احداث کردن مغازه های خرده فروشی، خدماتی یا خدمات غذایی (رستوران ها و غیره) استفاده می شود.علاوه بر این، ساختمان تجاری را می‌توان به عنوان منطقه‌ای تعریف کرد که پتانسیل درآمدزایی برای صاحبان کسب کار را دارد.

انواع ساختمان های تجاری

ساختمان‌های تجاری بخش مهمی از مکان هایی برای انجام کسب‌وکار هستند، برای کسانی که صاحب مغازه یا ملک هستند یا افرادی که آن‌ها را اجاره می‌کنند. یک ساختمان تجاری می تواند شامل یک یا چند نوع کسب و کار از جمله خرده فروشی، رستوران ها، سوپرمارکت ها یا فروشگاهای مختلف باشد.

اگر قصد دارید یک کسب و کار را در یک مکان تجاری باز کنید یا می خواهید املاک تجاری داشته باشید و آن ها را مدیریت کنید، مهم است که بدانید این شامل چه مواردی می شود.

۱. ساختمان های اداری تجاری : این یک نوع ساختمان تجاری رایج است که توسط صاحبان مشاغل، شرکت های فناوری، متخصصان پزشکی و غیره استفاده می شود.این نوع ساختمان های شامل: اتاق های اداری استانداری هستند که دارای فضای اداری استاندارد میباشند، معمولاً شامل حمام و آشپزخانه به سبک مسکونی تقسیم می شود. ساختمان اداری ممکن است فقط یک طبقه باشد یا ممکن است یک آسمان خراش باشد.

۲. رستوران ها : یکی دیگر از انواع رایج ساختمان های تجاری، این نوع ملک از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت است، اما به طور کلی شامل یک آشپزخانه بزرگ با لوازم تجاری، یک انباری، فضای برای فریز کردن مواد غذایی، یک بخش غذاخوری و سرویس بهداشتی عمومی میباشد

فروشگاهای بزرگ : نوعی ساختمان تجاری است که در آن کالا یا خدمات به مشتریان فروخته می شود. فروشگاهای برزگ همیشه دارای یک ویترین هستند تا مشتریان بتوانند مستقیماً اجناس ببینند و با آنها دسترسی داشته باشند و بیشتر فضاهای فروشگاهای دارای پارکینگ‌های وسیع و پیاده‌روهای مجاور هستند، در حالی که برخی ممکن است پله‌های برقی، آسانسور و سازه‌های پارکینگ مانند مراکز خرید داشته باشند.

 

مبانی طراحی ساختمان های تجاری

قبل از اینکه قلم را روی کاغذ بیاورید و شروع به طراحی کنید، ابتدا باید مبانی زیادی را در نظر بگیرید. معماری ساختمان های تجاری یک اصطلاح گسترده است که شامل بسیاری از ساختمان ها، از فروشگاه های کوچک تا انبارهای بزرگ است.

هیچ طرح واحدی وجود ندارد که بتواند یا باید مانند هر چیز دیگری باشد. در اینجا برخی از مهم ترین اصول و نکات طراحی ساختمان های تجاری برای شما آورده ایم:

طراحی ویلا کلاسیک

هدف اصلی از طراحی ساختمان تجاری را بدانید

آیا ارائه یک خدمت، هدف یا محصول است؟ طراحی باید هدف ساختمان را در نظر بگیرد و تمام الزامات را در نظر بگیرد. ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما زمانی که توجه زیادی به جزئیات صورت می گیرد، می توان از الزامات اساسی چشم پوشی کرد.
در هنگام طراحی ساختمان های تجاری  استفاده از فضا و کاربران را در نظر بگیرید. هر مهندس باید چشم انداز و نیازهای مشتری را بداند. درک چگونگی استفاده از یک ساختمان تجاری عامل تعیین کننده در نحوه طراحی یک ساختمان تجاری است.

 

ساختمان های صنعتی معمولا دارای یک منطقه بزرگ، اسکله بارگیری کامیون، بسیاری از واحدهای HVAC، بسیاری از نقاط توزیع برق، یک سقف مسطح قابل دسترسی، و سایر ویژگی ها هستند. برخی از ساختمان های صنعتی نیز ممکن است دارای مناطق خنک کننده بزرگ باشند.

اگرچه ساختمان‌های صنعتی می‌توانند دارای چنین طیف وسیعی از انواع کسب‌وکار باشند، اما اغلب به دلیل سر و صدای بالقوه یا خطرات در کنار هم قرار می‌گیرند. بنابراین از نزدیکی این نوع ساختمان ها به محله های مسکونی مانند انبارها جلوگیری می کند.

بیمارستان ها و درمانگاها ممکن است یک مکان تجاری به نظر نرسند، اما بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها شرکت های تجاری هستند که هدفشان کسب درآمد و خدمت به مشتریان است. به همین دلیل، مراکز بهداشتی و درمانی نوعی ساختمان تجاری هستند. این می تواند از پردیس های بیمارستانی بزرگ تا کلینیک های کوچک متغیر باشد.

ساختمان‌های بیمارستانی بزرگ معمولاً متعلق به صاحبان بیمارستان هستند و به‌طور خاص برای رفع نیازهای آنها ساخته می‌شوند، در حالی که کلینیک‌های کوچک ممکن است در ساختمان کوچک خود یا ساختمان مختلط که در آن فضایی را اجاره می‌کنند، واقع شوند.

منبع :  ساخت و ساز

 

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا