فن اسکلت بتنیفن ساخت و سازفن طراحی ساختمانفن طراحی سازهفن مصالح ساختمانیوبلاگ

طراحی ساختمان لوکس و مجلل چیست؟

طراحی ساختمان

ساخت خانه ویلایی زندگی در ساختمان های لوکس و مجلل بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسد و تجربه ای منحصر به فرد است، اما آیا به نظر شما نظارت بر ساخت و طراحی این نوع سازه ها فرآیندی جذاب و متمایز است؟ البته که نه!! این یک فرآیند پرزحمت و دست و پا گیر با جزئیات بسیار ظریف و خسته کننده است.
در اصل، برنامه ریزی برای طراحی و ساخت ویلا یا ساختمان شخصی خود مستلزم داشتن دانش، خلاقیت، بررسی دقیق جزئیات کوچک قبل از موارد بزرگ و توانایی همگام شدن با برخی مسائل به وجود آمده فوری و حل آنها به صورت عملی است.

معرفی زینه ها

زینه ها که یک جز بسیار مهم همه ساختمانهای انجنیری از قبیل ساختمان های صنعتی، ساختمانهای رهایشی، ساختمانهای عامه المنفعه، کلتوری، اداری،‌ برج های مختلف (مینارها)، ذخایر و غیره به شمار میرود و برای ارتباط عمودی منازل ساختمان جهت عبور و مرور مستفیدین دیزاین و اعمار میگردد.
زینه ها بر علاوه تأمین ارتباطات عمودی بین منازل وظیفه ایجاد سختی مفیده بین ساختمانها در مقابل زلزله را نیز انجام داده و باعث ازدیاد مقاومت ساختمانها در مقابل قوه های سیسمیکی (Seismic forces) گردیده طوریکه مارشهای زینه به شکل مایل و چوک های زینه به شکل افقی بین عناصر عمودی ساختمان ها (پایه ها) قرار گرفته و به حیث بیره ها(Bracing) کار نموده و در صورت موقعیت دهی مناسب باعث ایجاد سختی بسیار مفید و لازمه در مقابل بارهای سیسمسکی گردیده و مقاومت ساختمان را بلند می برد.

زینه ها از نقطه نظر مهندسی به اقسام گوناگون یعنی به شکل مربعی یک مارشه، دو مارشه و سه مارشه و همچنان به اشکال مدور (Spiral) و غیره اشکال بسیار زیبا و قشنگ دیزاین شده میتواند که زیبایی ساختمان های را زیاد میسازد و همچنان در صورت انتخاب شکل درست و مناسب زینه باعث آن گردیده تا از ساختمان استفاده اعظمی صورت گرفته، درجه رفاهیت را بلند برده برده و مساحت مفیده ساختمان را ازدیاد بخشید.
چون موضوغ در مورد زینه های آهنکانکریتی مدور ( Spiral Stairs) است پس بهتر است تمرکز بالای موضوع مورد نظر صورت گرفته، ولی تا جای که ضرورت پیدا میشود به دیگر انواع زینه ها هم کم و بیش تماس خواهیم گرفت.

نوشته های مشابه

طراحی پلان ویلا
در اشکال زیر انواع شیماهای زینه های یک مارشه و دومارشه و انواع زینه های مدور را نشان داده ایم. مشخصات زینه های مدور
در این مطلب قصد دارم شما را با اصطلاح زینه مدور و اهمیت دیزاین و اجرای زینه مدور بیشتر اشنا کنم. ابتدا باید یادآور شوم که زیبایی بیش از حد زینه مدور باعث شده که امروزه در بیشتر خانه های حولی دار و تعمرات اپارتمانی از زینه مدور استفاده می شود. همانطور که در دوران گذشته در بیشتر مکانهای شاهانه و قصر ها از زینه مدور استفاده می شد، امروزه مهندسان به خاطر زیبایی بیش از حد آن در دیزاین داخلی مکانهای عمومی ویلا ها، فروشگاه ها و مراکز فرهنگی از زینه مدور استفاده می کنند .

در فروشگاه ها برای جلب مشتری و به اصطلاح لاکچری کردن فروشگاه از زینه مدور استفاده می شود که طبق بررسی های به عمل امده فروشگاه که از زینه مدور استفاده کرده اند وتزئینات ان را به درستی انجام داده اند به مراتب در جذب مشتری موفق تر عمل کرده اند به این دلیل که از لحاظ روانشناسی، افراد جلب فروشگاه ها جذاب وشیک می شوند وزینه مدور یکی از شاخصه های شیک بودن می باشد . سپس پیشنهادات من به شما این می باشد که در طراحی تان از زینه مدور استفاده نمایید .

به عبارت ساده، برخی از اطلاعات جامع در مورد طراحی داخلی ساختمان ها  و ویلا ممکن است به شما ایده کاملی از آنچه را که باید انتظار داشته باشید ارائه دهد. در مورد مرحله ساخت و طراحی چنین بناهایی،  شرکت های طراحی تخصصی وجود دارند که می توانید از آنها برای نحوه طراحی داخلی ساختمان مدنظر خود مشاوره بگیرید. شکی نیست که طرح های ساختمان های کوچک و بزرگ، یک یا دو طبقه، خلاقیت و نوآوری بی پایانی دارند.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا