فن ساخت و ساز

فلسفه تولید در صنعت ساخت و ساز از اوایل دهه ۱۹۹۰

تلاش های اجرای Lean Construction را می توان با افزایش درجه پیچیدگی به سه مرحله مختلف تقسیم کرد۱:

  1. مرحله اول بر حذف ضایعات از منظر فنی و عملیاتی، اغلب از طریق برخی تکنیک‌های خاص تولید ناب یا ساخت و ساز (متمرکز بر فرآیند) متمرکز است.

  2. مرحله دوم بر حذف روابط متخاصم و تقویت روابط تعاونی و کار تیمی بین بازیگران زنجیره تامین متمرکز است.

  3. مرحله سوم پیچیده ترین مرحله است که شامل تغییر ساختاری حاکمیت پروژه است. بخش‌های ضروری آن عبارتند از: فناوری اطلاعات، پیش‌ساخت، سیستم آخرین برنامه‌ریز (LPS)، فعالیت‌های پایین به بالا و تاکید بر افراد، بازنگری در طراحی و ساخت، کاهش نیروهای رقابتی، قراردادهای بلندمدت، آموزش در تمام سطوح کارکنان، و دیدگاه سیستمی از هر دو فرآیند و محصول.

متأسفانه، بحث‌های ناب فعلی در ساخت و ساز عمدتاً حول مراحل اول و دوم با تأکید بر تکنیک‌های ناب خاص اعمال شده در موارد خاص پروژه و نگاه محدود به ساختار تجاری ساخت‌وساز گسترده‌تر و حاکمیت پروژه است.۲،۳،۴. در این پست، فراتر از تکنیک‌های ناب، یک قدم به عقب برمی‌داریم و سعی می‌کنیم تصویر بزرگ‌تری از مشکلات اصلی اجرای ناب در ساخت‌وساز را ببینیم تا به مرحله سوم برسیم.۵،۶.

آ. مشکلات مدیریتی

این احتمالاً بحرانی ترین موضوع است و شامل: تاخیر در تصمیم گیری، فقدان مشارکت و چشم انداز مشتری و تامین کننده، عدم پشتیبانی و تعهد مدیریت ارشد، تعریف ضعیف پروژه، تاخیر در تحویل مواد، روابط متخاصم به دلیل مکانیسم های قراردادی مرسوم، فقدان تجهیزات، کمبود مواد، کمبود زمان برای نوآوری به دلیل زمان‌بندی و فشار هزینه‌ها، ساختار سازمانی نامناسب، مدیریت ضعیف، عدم یکپارچگی و اتحاد زنجیره تامین، ارتباطات ضعیف، استفاده از اجزای نامرغوب، عدم تعهد کاری ثابت، دوره‌های طولانی اجرا برنامه‌ریزی ناکافی، استراتژی‌های انتخاب تدارکات ضعیف، منابع ناکافی، شروع برنامه‌های ناب در مقیاس بزرگ به یکباره (عجله)، عدم تمرکز بر مشتری و عدم برنامه‌ریزی بلندمدت به دلیل عدم قطعیت‌های قراردادی از جمله دام‌های اصلی مدیریتی برای Lean هستند.

ب مسائل مالی

اجرای استراتژی های نوآورانه مانند ساخت و ساز ناب به مقداری بودجه نیاز دارد. بودجه کافی برای ایجاد انگیزه در نیروی کار، تغییر فرآیندها، تهیه تجهیزات/مواد مربوطه، آموزش افراد و استخدام متخصصان/مشاوران ناب مورد نیاز است. برخی از موانع مالی عبارتند از فساد پروژه، بودجه ناکافی پروژه (بودجه برای نوآوری)، تورم، هزینه های بالای اجرای اولیه، دستمزدهای حرفه ای ضعیف، نبود انگیزه و انگیزه، و ریسک گریزی بیش از حد.

ج مسائل آموزشی

تلاش‌های متعددی برای افزایش آگاهی، ارائه راهنمایی‌ها و دانش مربوط به ساخت و ساز ناب توسط دانشگاهیان، محققان، متخصصان و ارگان‌هایی مانند موسسه ساخت و ساز ناب (LCIs)، برنامه اجرای ناب ساخت و ساز (CLIP)، تعالی ساخت و ساز (CE) و تحقیقات بریتانیا انجام شده است. تاسیس (BRE). با این حال، این نهادها در کشورهای بسیار کمی فعالیت می کنند. علیرغم تعداد روزافزون نشریات، به نظر می‌رسد مسائل آموزشی رایج‌ترین دام برای شیوه‌های ناب باشد. این ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که این مفهوم از صنعت تولید اقتباس شده است. برخی از این موانع عبارتند از: برنامه های درسی/آموزش های مدیریت ساخت و ساز مرسوم (قدیمی)، فقدان درک ناب، فقدان مهارت های فنی، بی سوادی در سطح بالا، فقدان آموزش، ندیدن Lean به عنوان یک سیستم جامع، بلکه ترکیبی از تکنیک ها، دانش ناکافی، فقدان مهارت‌های تیم پروژه، فقدان برنامه‌های آگاهی ناب، مشکل در درک مفاهیم و عدم اشتراک و انتشار دانش/اطلاعات (فقدان معیارهای درون صنعتی و بین‌صنعتی و ابتکارات یا گروه‌های اشتراک دانش).

د مسائل دولتی

علیرغم سهم اقتصادی قابل توجهی که دارد، صنعت ساخت و ساز با مشکلات متعدد مرتبط با سیاست های دولت مواجه است. برخی از مطالعات نشان می دهد که موانع خاصی به دلیل نگرش دولت نسبت به صنعت ساخت و ساز در برخی کشورها ایجاد می شود. این موانع عبارتند از ناهماهنگی در سیاست ها، فقدان امکانات رفاهی و زیرساخت های اجتماعی، در دسترس نبودن مواد و قیمت ناپایدار کالاها. علاوه بر این، برخی از موانع ساختاری مانند تورم، دستمزدهای حرفه ای و فساد نیز می تواند به مسائل دولتی مرتبط باشد.

ه. مسائل فنی

این موانع فنی در نظر گرفته می شوند زیرا تأثیر مستقیمی بر اجرای برخی تکنیک های ساخت و ساز ناب دارند. برخی از مسائل عمده عبارتند از فقدان طرح‌های قابل ساخت، طرح‌های ناقص، استراتژی‌های اندازه‌گیری عملکرد ضعیف (غیر مبتنی بر فرآیند)، درک ضعیف خلاصه مشتری برای تولید ارزش، عدم توافق توافق‌شده روش پیاده‌سازی ناب، عدم پیش‌ساخت، عدم استانداردسازی در برنامه. تکنیک‌های ناب، تأکید بیش از حد بر مزایای کمی (عدم توجه کافی به دستاوردهای کیفی/غیر قابل سنجش)، ناتوانی در نشان دادن حالت تجاری ناب، عدم قطعیت در زنجیره تامین، عدم تفکر سیستمی ناب (اجرای ایده‌های ناب در «سیلوهای» جزئی) و ماهیت پراکنده صنعت به عنوان مانعی برای کار تیمی و مشارکت مشترک.

f. مسائل انسانی/سازمانی

برخی از این عوامل عبارتند از فقدان شفافیت، چالش در ایجاد فرهنگ تغییر، جابجایی بالای پرسنل، عدم انتقاد از خود، فقدان کار تیمی، فقدان مدیریت/رهبری مشارکتی، عدم همکاری و همسویی تلاش (یعنی تیم‌های سازنده در مقابل تجاری تیم ها)، ساختارها/رویه های سازمانی سفت و سخت، خانه داری ضعیف، رهبری ضعیف، تعارض رهبری، عدم توسعه شایستگی ناب درون سازمانی (اعتماد بیش از حد به مشاوران/مربیان)، تصورات غلط در مورد ساخت و ساز ناب، بیش از حد اشتیاق، بسیار پیچیده و بیگانه دیده می شود، به عنوان یک مد مدیریتی، به عنوان یک ایده منحصراً تولیدی، به عنوان یک تجارت انحصاری «بخش ناب»، اجرای شبه ناب به دلایل ثانویه، استفاده بیش از حد از اصطلاحات ژاپنی/ناب، و ترس از شیوه‌های ناآشنا دیده می‌شود.

بیشتر اوقات، ما گزارش هایی در مورد داستان های موفقیت آمیز ساخت و ساز ناب می شنویم. با این حال، شکست های ناب ناب نیز بینش های یادگیری بسیار ارزشمندی را برای صنعت ارائه می دهد. در این پست، خلاصه‌ای از آن آموخته‌ها از شکست‌های ناب برای دستیابی به پیاده‌سازی‌های ساخت ناب در مقیاس وسیع‌تر و پایدار فراتر از تلاش‌های بهبود فرآیند (به عنوان مثال چرخه PDCA) یا برخی تکنیک‌های خاص ساخت‌وساز ناب (یعنی آخرین برنامه‌ریز یا مدیریت بصری) ارائه شد. توصیه می شود هنگام شروع یک سفر ناب در ساخت و ساز، هم روی فرآیند و هم بر ساختار حاکمیت پروژه/تجاری تمرکز کنید.

منابع
۱. Ogunbiyi, O., Oladapo, A., & Goulding, J. (2013). مطالعه تجربی تاثیر تکنیک های ساخت و ساز ناب بر ساخت و ساز پایدار در انگلستان. نوآوری ساخت و ساز، ۱۴(۱)، ۸۸-۱۰۷.

۲. Salem, O., Solomon, J., Genaidy, A., & Minkarah, I. (2006). ساخت ناب: از تئوری تا اجرا مجله مدیریت در مهندسی، ۲۲(۴)، ۱۶۸-۱۷۵.

۳. آلوز، تی، و تسائو، سی سی (۲۰۰۷). ساخت و ساز ناب–۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶. مجله ساخت و ساز ناب، ۴۶-۷۰.

۴. آلوز، تی، میلبرگ، سی، و والش، کی دی (۲۰۱۲). کاوش در ساخت و ساز ناب، تحقیق و آموزش. مهندسی، ساخت و ساز و مدیریت معماری، ۱۹ (۵)، ۵۱۲-۵۲۵.

۵. بشیر، ما، سورش، س.، ضرب المثل، دی جی، و گیمسون، آر (۲۰۱۰). موانع اجرای پایدار ساخت و ساز ناب در سازمان های ساختمانی بریتانیا، در مجموعه مقالات کنفرانس ARCOM، ولورهمپتون، انگلستان

۶. سرهان، اس.، و فاکس، ا. (۲۰۱۳). موانع اجرای ساخت و ساز ناب در صنعت ساخت و ساز انگلستان بررسی محیط زیست ساخته شده و انسانی، ۶(۱).

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا