محیط زیستوبلاگ

مشکلات زیست محیطی را توضیح دهید !

ساخت خانه ویلایی

مشکلات زیست محیطی

محیط زیست ما دائما در حال تغییر است و نمی توان این واقعیت را انکار کرد، اما با تغییر محیط ما نیاز به آگاهی از مشکلات پیرامون آن نیز افزایش می یابد.
مشکلات زیست محیطی تبدیل به یک واقعیت غیرقابل انکار در مورد معیشت فعلی ما شده است، زیرا سیاره ما در حال گرم شدن است و ما قطعا بخشی از این مشکل هستیم. با این حال این تنها مشکل زیست محیطی نیست که باید نگران آن باشیم، مردم در سراسر جهان با انبوهی از مشکلات روبرو هستند.
مشکلات زیست محیطی جدید و چالش برانگیز هر ساله  بر تعداد زیادی از اکوسیستم ها تأثیر می گذارند، اما برخی دیگر اساساً چشم انداز آنچه را که ما قبلاً می دانیم تغییر می دهند.

مشکلات اصلی زیست محیطی فعلی:

  • آلودگی: ۷ نوع اصلی آلودگی وجود دارد : هوا، آب، خاک، صدا، رادیواکتیویته، نور و گرما و اینها عوامل اولیه ای هستند که از جهات مختلف بر محیط زیست ما تأثیر می گذارند. ما باید همه آنها را با هم بررسی کنیم.
    در حالی که آلودگی آب ناشی از نشت نفت، باران اسیدی و رواناب شهری است، آلودگی هوا توسط بسیاری از گازها و سموم آزاد شده توسط صنایع و کارخانه ها و احتراق سوخت های فسیلی ایجاد می شود. آلودگی خاک نیز عمدتاً ناشی از زباله های صنعتی است که خاک را از مواد مغذی ضروری محروم می کند.
  • تخریب خاک : در سطح جهان، امنیت غذایی بستگی به این دارد که آیا خاک در شرایط خوبی برای تولید محصولات است یا خیر.بر اساس برآوردهای سازمان ملل، سالانه حدود ۱۲ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی به طور جدی تخریب می شود، چون خاک به دلایل زیادی آسیب می بیند. این دلایل عبارتند از فرسایش و چرای بیش از حد، مواجهه بیش از حد با آلاینده ها، تک کشت بودن، فشرده شدن خاک، تبدیل کاربری زمین و بسیاری موارد دیگر، امروزه طیف گسترده ای از تکنیک های حفاظت و احیای خاک از کشت بدون خاک ورزی گرفته تا تناوب زراعی تا حفظ آب از طریق ساخت تراس وجود دارد.
  • گرم شدن کره زمین : تغییرات آب و هوایی مانند گرم شدن کره زمین نتیجه عملکردهای انسانی مانند انتشار گازهای گلخانه ای است، گرم شدن کره زمین منجر به افزایش دمای اقیانوس ها و سطح زمین، ایجاد بلایای طبیعی از جمله سیل، ذوب شدن یخ های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها می شود. وهمچنین باعث الگوهای غیرعادی بارندگی مانند سیل ناگهانی، طوفان ،  آتش سوزی جنگلی، خشکسالی و برف سنگین میشود.
  • جمعیت بیش از حد : جمعیت کره زمین در حال رسیدن به سطوح ناپایدار است زیرا با کمبود منابعی مانند آب، سوخت و غذا مواجه است. تولید مواد غذایی که از طریق استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها به محیط زیست آسیب می رساند.
  • کاهش منابع طبیعی : یکی دیگر از مشکلات حیاتی زیست‌محیطی  کاهش منابع طبیعی است، انسان‌ها از منابع طبیعی بسیار زیادی استفاده می‌کنند که تقریباً ۱.۵ از زمین را برای پوشش تمام نیازهای ما می‌گیرد. این میزان در آینده به دلیل صنعتی شدن گسترده در آسیا افزایش خواهد یافت. کشورهایی مانند هند و چین استفاده فزاینده از منابع علل طبیعی را به تعدادی دیگر از مسائل زیست محیطی مانند صنعتی شدن، رشد جمعیت و آلودگی هوا سوق می دهد.

طراحی پلان ویلا

نوشته های مشابه
  • تولید زباله های ناپایدار : تولید انبوه زباله به دلیل مصرف بیش از حد ما یک تهدید بزرگ برای محیط زیست است، طبق این مطالعه، هر فرد به طور متوسط ​​روزانه ۴.۳ پوند زباله تولید می کند و ایالات متحده به تنهایی سالانه ۲۲۰ میلیون تن زباله تولید می کند. مصرف بیش از حد منجر به زباله های غیرقابل تجزیه زیستی به شکل بسته بندی های پلاستیکی و زباله های الکترونیکی می شود.مواد شیمیایی سمی و مضر به آبراه های ما نفوذ می کنند.هنگامی که این زباله ها به محل های دفن زباله ختم می شوند، مقادیر زیادی متان تولید می کنند که به دلیل پتانسیل بالای آن برای گرم شدن کره زمین، یکی از بدترین گازهای گلخانه ای محسوب می شود که خطر انفجار شدیدی را ایجاد می کند، و از آنجایی که فناوری مدرن به ما امکان دسترسی به محیط های دیجیتال بسیاری را می دهد. چیزهایی می توان به دست آورد که باید زباله ها را دفع کنیم.

  • دفع زباله : مصرف بیش از حد منابع و ایجاد پلاستیک منجر به بحران جهانی دفع زباله می شود.کشورهای توسعه یافته به تولید مقادیر بیش از حد زباله یا زباله و ریختن زباله های خود به اقیانوس ها و کشورهای کمتر توسعه یافته مشهور هستند. دفع زباله های هسته ای خطرات سلامتی بسیار زیادی دارد. زباله یکی از مشکلات زیست محیطی مبرم کنونی است .
  • جنگل زدایی : جنگل های ما مخازن طبیعی دی اکسید کربن هستند و اکسیژن تازه تولید می کنند و به تنظیم دما و بارندگی کمک می کنند. امروزه جنگل ها ۳۰ درصد از زمین را پوشانده اند اما پوشش درختی هر ساله از بین می رود که به عنوان مثال به ایالت پاناما می رسد. افزایش تقاضا برای جمعیت برای دریافت غذا، سرپناه و لباس بیشتر،  جنگل زدایی  به سادگی به معنای حذف پوشش سبز و در دسترس قرار دادن آن زمین برای مقاصد مسکونی، صنعتی یا تجاری است.
  • ذوب شدن یخ های قطبی: موضوع ذوب شدن یخ های قطبی موضوعی بحث برانگیز است، اگرچه مطالعات ناسا نشان داده است که میزان یخ در قطب جنوب در حال افزایش است، اما این افزایش تنها یک سوم آنچه در قطب شمال گم شده است، شواهد کافی وجود دارد. نشان می‌دهد که سطح دریا در حال افزایش است و ذوب شدن یخ‌های قطبی یکی از عوامل اصلی آن است. با گذشت زمان، ذوب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند منجر به سیل گسترده، آلودگی آب آشامیدنی و تغییرات عمده در اکوسیستم شود.
  • از بین رفتن تنوع زیستی : فعالیت های انسانی منجر به انقراض گونه ها و زیستگاه ها و از بین رفتن تنوع زیستی می شود.اکوسیستم هایی که میلیون ها سال طول کشیده تا به کمال برسند، زمانی که تعدادی از گونه ها از بین می روند، در معرض خطر قرار می گیرند.
  • تغییر اقلیم: تغییر اقلیم یکی دیگر از معضلات زیست محیطی است که در دو دهه گذشته پدیدار شده است، زیرا ناشی از افزایش گرمایش جهانی است که ناشی از افزایش دمای جو با سوزاندن سوخت های فسیلی و انتشار مواد مضر است. گازها توسط صنایع، تغییرات اقلیمی اثرات مضر مختلفی دارد اما به ذوب یخ های قطبی، تغییر فصل، بروز بیماری های جدید، فراوانی سیل و تغییر در سناریوی کلی آب و هوا محدود نمی شود.
  • اسیدی شدن اقیانوس ها : این اثر مستقیم تولید بیش از حد دی اکسید کربن است.انسان ۲۵ درصد از کل دی اکسید کربن موجود در جو را تولید می کند. اسیدیته اقیانوس ها در طول ۲۵۰ سال گذشته افزایش یافته است اما تا سال ۲۱۰۰ ممکن است تا ۱۵۰ درصد افزایش یابد.
  • تخریب لایه ازن : لایه اوزون یک لایه نامرئی در اطراف سیاره است که از ما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. تخریب لایه مهم ازن در جو به دلیل آلودگی کلر و برمید موجود در کلروفلوروکربن ها (CFCs) است. هنگامی که این گازهای سمی به اتمسفر می رسند در بالای آن، سوراخی در لایه اوزون ایجاد می کند که بزرگترین آن در بالای قطب جنوب قرار دارد.
  • باران اسیدی : باران اسیدی به دلیل وجود برخی آلاینده ها در جو رخ می دهد. باران اسیدی می تواند به دلیل سوزاندن سوخت های فسیلی، فوران آتشفشان ها، یا پوسیدگی پوشش گیاهی که دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن را در جو آزاد می کند، رخ دهد.
    باران اسیدی یک مشکل زیست محیطی شناخته شده است که می تواند تأثیر جدی بر سلامت انسان، حیات وحش و گونه های آبزی داشته باشد.
  • صید بی رویه: صید بی رویه به شدت اکوسیستم های طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد و تعادل زندگی در اقیانوس ها را بر هم می زند. تخمین زده می شود که حدود ۶۳ درصد از ذخایر ماهی در جهان بیش از حد صید می شوند و صید بی رویه باعث مهاجرت ناوگان ماهیگیری به آب های جدید می شود که باعث کاهش بیشتر ذخایر می شود. تأثیرات منفی بر جوامع ساحلی که برای امرار معاش خود به ماهیگیری وابسته هستند دارد.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا