محیط زیستوبلاگ

معماری ایرانی اسلامی راتوضیح دهید.

ساخت ویلا ارزان معماری ایرانی اسلامی هنری فراتر از اعصار (  قسمت اول)

اگر بخواهیم ویژگی های معماری ایرانی را به طور کلی و بدون پرداختن به جزئیاتی که مورد توجه افراد غیرمتخصص نیست نشان دهیم، باید مصالح به کار رفته در معماری ایرانی را بشناسیم و سپس انواع بناهایی را که ساخته اند نشان دهیم. عناصر معماری را که ابداع کردند یا سعی کردند از آنها استفاده کنند، سپس روش‌های تزئینی که برای تزئین ساختمان‌ها به کار گرفته‌اند.
بناهای مورد مطالعه و بقایای آنها تا به امروز موید آن است که در معماری ایرانی از آجر، سنگ و چوب استفاده شده است. استفاده از آجر عمومی تر بود، زیرا حمل سنگ از معادن مستلزم هزینه های زیادی بود، اما مانند مردم عراق که دستی در استفاده از آجر نداشتند، به دلیل کمبود چوب و سنگ، مجبور به انجام این کار نبودند. و چوب در ایران وجود داشته است، بنابراین ایرانیان می‌ساختند در قدیم ساختمان‌های سنگی می‌ساختند، در عهد اسلامی برخی از بناها را سنگ می‌ساختند که ویرانه‌های برخی از آنها هنوز پابرجاست.
ایرانیان در تزیین بناها از گچ و کاشی استفاده می کردند و از همین آجر در تزئینات استفاده می کردند. آنها برای تزئین ساختمان ها و مناره ها از آن اشکال هندسی، نوارهای کتیبه و سایر نقشه ها می ساختند. شاید استفاده از آجر و سنگ‌های کوچک در معماری ایرانی از قدیم الایام همان چیزی باشد که سازندگان را از تزیین ساختمان‌ها با تزیینات معماری استریوسکوپیک که مثلاً در معماری گوتیک می‌بینیم و تنها با کنده‌کاری در سنگ‌های بزرگ می‌توان به آنها مسلط شد، منحرف کرد. با کنده کاری دقیق علاوه بر این، کمبود هزینه‌ها، معماران ایرانی را به ساختن ساختمان‌های بیشتر ترغیب کرد و راه را برای آزمایش و نوآوری در آن‌ها هموار کرد که در ساختمان‌های سنگی با هزینه‌های هنگفت کاملاً امکان‌پذیر نیست.
برخی از مناطق ایران به ویژه شیراز و اصفهان با استفاده از سقف‌های چوبی ستون‌دار متمایز بودند و برخی از مساجد قدیمی دارای ستون‌هایی چوبی بودند و ایرانیان گنبدهای چوبی بزرگی به‌ویژه در قزوین و نیشابور ساختند.

طراحی و تزیین در بناهای ایرانی:
طراحی ایرانی در اسلام متاثر از برخی از سبک‌های معماری است که ایرانیان از هنرهای باستانی که در فلات ایران و در کشور جزیره شکوفا شده بود، به ارث برده‌اند، مانند ستون‌های مرتفع بودایی و ورودی با بزرگ. گره ها و طرح ساختمان ها در برخی استان های ایران با آن در برخی دیگر متفاوت بود. بر اساس سنت های محلی و شرایط آب و هوایی، مردم شمال، برای مثال، با سرمای شدیدی که داشت، به مساجد سرپوشیده گرایش داشتند، در حالی که مردم جنوب، مساجدی را با حیاط و تالارهای باز می ساختند.
اما طراحی ساختمان ها بسیار ساده است و معماران با مراقبت از دکوراسیون و استفاده از طراوت رنگ ها در روکش سرامیکی این سادگی را جبران کردند. در واقع تضاد زیادی بین سادگی نمای بیرونی بناهای ایرانی و جذابیت جذاب و ثروت تزیینی شگفت انگیزی که از درون آنها نشات می گیرد وجود دارد.

طراحی ویلا ساده
آنچه که تزیینات بناهای ایرانی اسلامی را افزایش می دهد تعادل و تناسب در نگاره ها و طعم صدا است که معماران با تقسیم دیوارها به قاب یا پرکردن های بزرگ متناسب با سطح و رفع خستگی ناشی از تکرار به آن پی برده اند. در الگوهای اسلامی به طور کلی شناخته شده است.
معماری اسلامی در ایران به همان اندازه که از ویژگی‌های خوش ذوق، وضوح، دقت و تناسب‌های صحیح و متعادل در همه این عناصر و ترکیب بین آن‌ها برخوردار است، تنوع عناصر معماری خود را مشخص نمی‌کند.

مدرسه صدر اصفهان بزرگ‌ترین مدرسه ایرانی به حساب می‌آید، زیرا طرح آن با ایوان‌ها، ستون‌ها یا شانه‌ها بین مدرسه و مسجد آمیخته شده است. در طرفین تالارهایی با طاق‌هایی قرار دارد که از حیاط می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت و بالای این ایوان گنبد بزرگی قرار دار

منبع :  آموزش ساخت و ساز

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا