آجرفن مصالح ساختمانی

نحوه آزمایش آجر در ساخت و ساز ساختمان های بتنی

طراحی ویلا در این مقاله بخوانید

انواع مختلف آزمایش بر روی آجر

آجرها سنگ های مصنوعی هستند که معمولاً از خاک رس ساخته می شوند. اینها در ساخت و ساز ساختمان و برای مقاصد حجیم استفاده می شوند. همچنین این یکی از مصالح اساسی مورد استفاده در ساخت دیوار است.

از ویژگی های خوب آجر میتوان  همیشه در دسترس بودن، ارزان و سبک بودن  نسبت به مصالح دیگر در نظر گرفت. انواع مختلف آجر را نیز می توان به آجر سفالی، آجر نسوز، آجر سیلیس ، آجر سیمانی اشاره کرد.

انواع مختلفی از آزمایش ها بر روی آجر برای بررسی کیفیت آجر برای اهداف ساخت و ساز انجام می شود . آزمایشات روی آجر نیز در محل ساخت و ساز و همچنین در آزمایشگاه انجام می شود. آجر به دلیل دوام، قابلیت اطمینان، استحکام و هزینه کم یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی است.

برای تولید یک سازه با کیفیت، به مواد با کیفیت خوب نیاز است. برای تعیین کیفیت مصالح، باید آزمایشاتی روی آجرها انجام شود. همانطور که در ادامه مقاله به تست های مورد نیاز برای دانستن مناسب بودن آجر برای اهداف ساختمانی خواهیم پرداخت.

آزمایشات زیر بر روی آجرها برای تعیین مناسب بودن آنها برای کارهای ساختمانی انجام می شود و عبارتند از:

  • تست جذب
  • تست قدرت خرد شدن
  • تست سختی
  • شکل و اندازه
  • تست رنگ
  • تست سختی
  • تست ساختار آجری
  • وجود نمک های محلول

۱. تست جذب روی آجر:

آزمایش جذب روی آجرها انجام می شود تا مشخص شود آجرها در شرایط سخت چه مقدار رطوبت جذب می کنند. در این آزمایش نمونه ای از آجرهای خشک گرفته شده و باسکول می شود. همچنین پس از باسکول این آجرها به مدت ۲۴ ساعت در آب با غوطه وری کامل قرار می گیرند.

سپس آجرهای مرطوب را وزن کرده و ارزش آنها را یادداشت میکنند. به طوری که اختلاف وزن آجر خشک و خیس میزان جذب آب را به همراه خواهد داشت. برای آجرهای مرغوب، میزان جذب آب نباید بیش از ۲۰ درصد وزن آجرهای خشک باشد.

۲. آزمایش مقاومت خرد کردن یا مقاومت فشاری روی آجر:

قدرت خرد شدن آجر با قرار دادن آجرها در دستگاه تست فشار تعیین می شود. پس از قرار دادن آجرها در دستگاه تست فشار، باری به آن وارد می شود تا آجرها بشکنند. سپس مقدار بار شکست را یادداشت کرده و مقدار مقاومت شکستگی آجرها را دریابید.

حداقل نیروی خرد کردن آجر ۳.۵۰ نیوتن در ۲ میلی متر است، اگر کمتر از ۳.۵۰ نیوتن در ۲ میلی متر باشد، برای ساخت و ساز مفید نیست.

۳. تست سختی روی آجر:

آجرهای خوب باید در برابر خراش اجسام تیز مقاومت کنند. بنابراین در این آزمایش از ابزار تیز یا ناخن انگشت برای ایجاد خراش روی آجرها استفاده می شود. اگر بر روی آجر اثر خراش وجود نداشته باشد، می گویند آجر جامد است.

۴. آزمایش شکل و اندازه روی آجر:

شکل و اندازه آجرها بسیار مهم است. تمام سنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز باید از یک اندازه باشند. شکل آجرها نیز باید کاملا مستطیلی با لبه های تیز باشد. اندازه استاندارد آجر باید طول x عرض x ارتفاع (۱۹cm x 9cm x 9cm) است.

برای انجام این آزمایش، ۲۰ آجر به طور تصادفی از یک دسته آجر انتخاب شده و از نظر طول، عرض و ارتفاع روی هم چیده شده و با یکدیگر مقایسه می شوند. بنابراین، اگر همه آجرها به یک اندازه باشند، برای کار ساخت سازه واجد شرایط است.

۵. تست رنگ آجر:

یک آجر خوب باید رنگ روشن و یکنواختی در سراسر بدن خود داشته باشد.

۶. تست یکپارچگی آجر:

سختی سنج آجر ماهیت آجر را در برابر شوک ناگهانی نشان می دهد. از آنجایی که در این دو آجر به صورت تصادفی انتخاب شده و به یکدیگر زده می شوند. از این رو، صدای تولید شده توسط زنگ باید واضح باشد و آجرها نباید شکسته شوند.

۷. تست ساختار آجری:

برای پی بردن به ساختار آجرها، یک آجر به صورت تصادفی از مجموعه انتخاب شده و شکسته می شود. و قسمت داخلی آجر را بررسی میکنند. جایی که باید بدون توده و همگن باشد.

۸. آزمایش گل آذین روی آجر:

برای اطلاع از وجود نمک های محلول در آجرها، آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار داده و سپس در سایه خشک می کنند. پس از خشک شدن، سطح آجرها به خوبی کنترل می شود. کما اینکه رسوب سفید یا خاکستری وجود داشته باشد دارای املاح محلول است و برای ساختمان مفید نیست.

آجرهای مرغوب نباید حاوی نمک محلول باشند. در صورت وجود املاح محلول باعث ایجاد شکوفه در سطوح آجری می شود . وجود قلیایی در آجرها نیز مضر است و با جذب رطوبت ، لایه ای خاکستری یا سفید روی سطح آجرها ایجاد می کند . برای پی بردن به وجود قلیایی در آجر، این آزمایش انجام می شود.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا