فن مدیریت پروژهوبلاگ

پروژه های طراحی و ساخت به رهبری پیمانکار میکند ؟

ساخت ویلا روستایی پروژه های طراحی و ساخت به رهبری پیمانکار

در پروژه‌های طراحی و ساخت به رهبری پیمانکار، با مدیریت مالک کار می‌کند. معماران به یکی از چندین روش، با درجات مختلف مسئولیت، در طراحی و ساخت پروژه های پیمانکار مشارکت می کنند.

سه مدل سیستم طراحی و ساخت به رهبری پیمانکار

  1. معمار به عنوان کارمند پیمانکار: معمار به عنوان کارمند از درون برای پیمانکار کار می کند. با این حال، معمار ریسک شغلی را می پذیرد و به احتمال زیاد کنترل کمتری بر سایر رویکردهای طراحی و ساخت توسط پیمانکار خواهد داشت.
  2. معمار به عنوان پیمانکار فرعی: در اینجا، معمار یکی از بسیاری از پیمانکاران فرعی در تیم تحت رهبری پیمانکار است. معمار خطرات شغلی مشابهی را متحمل می شود و در عین حال کنترل کمی دارد.
  3. معمار به عنوان طرف دوم تکمیل پروژه یکپارچه به رهبری پیمانکار: معمار و پیمانکار با هم در یک سرمایه گذاری مشترک کار می کنند و هر دو کار را با پیمانکاران فرعی برای اجرای پروژه هماهنگ می کنند. مالک ساختمان یک قرارداد با این شرکت دارد. پیمانکار مشارکت را رهبری می کند، بنابراین در فرآیند نظارت بر پیمانکاران فرعی، معمار می تواند تابع پیمانکار باشد.
  4.  معمار خطرات مشابه با رویکرد سنتی را متحمل می شود، اما کنترل بیشتری بر تکمیل پروژه یکپارچه دارد، حتی اگر این پروژه تابع پیمانکار باشد.

پروژه های طراحی و اجرای معمار 

پروژه‌های طراحی و ساخت به رهبری معمار، پروژه‌هایی هستند که در آن تیم‌های چند رشته‌ای از معماران و سازندگان در یک فرآیند سازمان‌دهی پویا، که در آن استراتژی طراحی و تخصص ساخت‌وساز کاملاً ادغام شده‌اند، و معمار به‌عنوان مشاور مالک، عامل پروژه و تیم همکاری می‌کنند.

رهبر، دقت عملکرد بالا را برای تطبیق اهداف و نتایج پروژه تضمین می کند. در پروژه های طراحی و ساخت به رهبری معمار، معمار مستقیماً با مالک (کارفرما) کار می کند، به عنوان طراح و مجری عمل می کند و تیمی از مشاوران، پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان مواد را در طول عمر پروژه مدیریت می کند.

مدل های طراحی و ساخت به رهبری معماری

طراحی نقشه ویلا 

  1. معمار به عنوان ارائه دهنده خدمات اضافی: معمار با قرارداد با مالک، خدمات خود را فراتر از مرحله طراحی گسترش می دهد و مسئولیت مدیریت پیمانکاران فرعی را از طرف مالک بر عهده می گیرد.
  2. معمار خطرات مشابهی را متحمل می شود اما کنترل بیشتری بر توانایی خود در روش سنتی یا در پروژه های طراحی و ساخت به رهبری پیمانکار دارد.
  3. معمار به عنوان طرف اصلی در تکمیل پروژه یکپارچه به رهبری معمار: همانطور که در همکاری هایی که از طریق سرمایه گذاری مشترک صورت می گیرد، معمار با پیمانکاران فرعی برای اجرای پروژه هماهنگ می کند. همچنین مالک ساختمان یک قرارداد با این شرکت دارد.
  4. این بار معمار شراکت را هدایت می کند، بنابراین از نظر نظارت بر پیمانکاران فرعی، پیمانکار می تواند تابع معمار باشد.
  5. معمار می تواند ریسک بیشتری نسبت به روش سنتی بپذیرد، اما خطر با مالک و پیمانکار، همانطور که در توافق نامه آنها تعریف شده است، تقسیم می شود. یک راه جایگزین برای اجرای این سازه تکمیلی وجود دارد و آن این است که معمار برای طراحی و اجرای پروژه مستقیماً با مالک قرارداد می بندد و سپس با متحد خود پیمانکار عمومی برای اقدامات تدارکاتی و مسئولیت های اجرایی قرارداد می بندد که به نوبه خود [ پیمانکار عمومی] قراردادهای فرعی دیگری با صنعتگران این رشته منعقد می کند. این موضوع بیشتر از نظر شکلی متفاوت است تا ماهوی، زیرا کار و شرایط حقوقی قرارداد بین معمار و پیمانکار عمومی صرف نظر از اینکه آنها سرمایه گذاری مشترک باشند یا یک قرارداد فرعی می توانند یکسان باشند. این “روی دیگر سکه” رویکرد پیمانکار است که در آن پیمانکار عمومی طرح را به معمار برون سپاری می کند.
  6. معمار به عنوان رهبر طراحی و ساخت خدمات کامل: با عقد قرارداد با مالک، معمار خدمات کاملی را به مالک ارائه می دهد و مسئولیت مدیریت پیمانکاران فرعی، مشاوران و فروشندگان و مشارکت آنها در پروژه را از ابتدا تا انتها به عهده می گیرد. ،
  7.  طراحی تا ساخت. نقش معمار در طول پروژه تغییر می کند، از طراح به ناظر سایت (عملاً نقش پیمانکار عمومی را بر عهده می گیرد)، اما افق پروژه را نظارت می کند و می تواند از تخصص ساخت و ساز پیمانکاران فرعی در طول فرآیند استفاده کند.
  8. معمار ریسک بیشتری را متحمل می‌شود، اما نسبت به روش سنتی، یا نحوه هدایت پیمانکار و سایر پروژه‌های طراحی و ساخت که توسط معمار هدایت می‌شود، کنترل بیشتری بر پروژه دارد.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا