فن اسکلت بتنیفن ساخت و سازفن مصالح ساختمانی

چرا بتن آسیب میبیند؟

ساخت ویلا مدرن در این مقاله بخوانید

علل آسیب دیدگی بتن چیست؟

بتن از دیرباز به عنوان یک مصالح ساختمانی خوب با کیفیت شناخته شده است و مورد استفاده قرار گرفته است. اما عدم انتخاب مواد و مصالح مناسب و طراحی نامناسب جزئیات نقشه سازه می تواند عمر مفید بتن را تحت تاثیر قرار دهد. ما در این مقاله برخی از معروف ترین مکانیسم هایی که باعث تخریب بتن میشود، را بررسی خواهیم کرد.

عیوب مختلفی می تواند در فرسودگی بتن دخیل باشد. در بررسی زیر خلاصه ای از رایج ترین عیوب مشاهده شده در سازه های موجود ارائه می شود. معمولاً یک یا تعدادی از این عیوب را می توان در سازه ها مشاهده کرد، بنابراین شناسایی صحیح آنها برای شما ضروری است. برای به دست آوردن ارزیابی واقعی تر از ساختار، باید این عیوب مختلف را به درستی درک کرد.

قبل از شروع بررسی علل فرسودگی بتن، ایده خوبی است که تعریف دو عبارت زیر را مرور کنیم: معیوب بودن بتن: یک وضعیت خاص و نامطلوب که بخشی از هدف طراحی اولیه نبوده است، زوال رفتن بتن: نقصی که در یک دوره زمانی در بتن رخ داده است

انواع آسیب در بتن

۱- پوسته پوسته شدن بتن

پوسته پوسته شدن به از بین رفتن سطح بتن (یا ملات) در نتیجه یخ زدگی و ذوب اشاره دارد و یک عمل فیزیکی است که معمولاً سنگدانه ها را به طور قابل مشاهده در معرض دید قرار می دهد. استحکام بتن، پوسته پوسته شدن در بتن سمباده نشده در هوا رایج تر است، اما می تواند در بتن محبوس شده در هوا در حالت کاملا اشباع نیز رخ دهد.

۲- متلاشی شدن بتن

متلاشی شدن عبارت است از زوال فیزیکی (مثلاً پوسته پوسته شدن) یا خرد شدن بتن به قطعات یا ذرات کوچک که معمولاً به شکل پوسته پوسته شدن شروع می شود و همچنین ممکن است در اثر حذف مواد شیمیایی از یخ، سولفات ها یا کلریدها یا یخ زدگی ایجاد شود.

۳- خوردگی:

خوردگی عبارت است از خراب شدن سطح بتن در نتیجه حرکت ذرات آب که سطح بتن را تمیز می کند. وقتی سطح بتن در معرض شن و ماسه آب قرار می گیرد، سطح آن با مالیدن ذرات بر روی سطوح خراب می شود. ذرات برف روان همچنین می تواند باعث ایجاد مشکل شود. این نشان دهنده دوام ضعیف بتن برای این نوردهی خاص است.

۴- خوردگی آرماتورهای فولادی:

خوردگی آرماتور و خراب شدن فولاد آرماتور در بتن است. خوردگی می تواند با کلرید یا کربنات ها رخ دهد. خوردگی می تواند منجر به ترک در پوشش بتن و ضد عفونی در سطوح بتنی شود، زمانی که غلظت یون های کلرید بالای سطح آرماتور به سطح آرماتور برسد. حد آستانه (که مقدار لازم برای شکستن حد منفی است) خوردگی شروع می شود ماده حاصل (زنگ) ۶-۷ برابر حجم ماده است که باعث افزایش فشار در اطراف میلگرد و ایجاد ترک در آن می شود. سطح بتن در طول زمان این زمانی است که به صورت بصری نشانه زنگ زدگی سطح بتن را می بینیم.

۵- ناپیوستگی سطح بتن

تخلیه به عنوان ناپیوستگی بتن سطحی تعریف می شود که تا حد زیادی از بتن زیر یا روی آن جدا نشده است، پاکسازی اغلب با صدای توخالی با ضربه زدن یا کشیدن متوالی سطح بتن تعیین می شود، می تواند باعث فرسایش آرماتور و متعاقب آن ترک خوردگی شود. درپوش تخلیه، زمانی که میلگرد دارای فاصله کمی باشد، ترک در صفحه آرماتور موازی با سطح خارجی بتن گسترش می یابد.

۶- تکه تکه شدن بتن:

تکه تکه شدن را می توان به عنوان جداسازی طولانی مدت در نظر گرفت، در واقع با ادامه فرآیند لمینیت، قطعات بتنی از یک بلوک بتنی بزرگتر جدا می شوند، اگر تخلیه به موقع ترمیم نشود، پیشروی خسارات ناشی از بارهای خارجی، خوردگی، یخ زدگی و ذوب می تواند باعث بریدگی شود.

۷- واکنش های قلیایی و سنگدانه ها:

ترک خوردگی داخلی بلوک بتنی در نتیجه یک واکنش شیمیایی بین قلیایی موجود در سیمان و سیلیس موجود در سنگدانه است. سنگدانه به شکل یک ژل متورم، زمانی که این ژل آب را جذب می کند، منبسط شده و محیط اطراف را فشرده می کند که باعث ترک خوردن بتن می شود.

۸- ترک خوردگی بتن:

ترک بتن یک شکست خطی در بتن است که به طور جزئی یا کامل از طریق عضو گسترش می یابد.برخی افراد معتقدند که بتن با ترک متولد شده است و اجزای تشکیل دهنده آن و نحوه تولید آن از بچینگ تا ریخته گری، نصب و عمل آوری متاثر از عوامل بسیاری است. تا حدی که ترک خوردن بتن یک شگفتی بزرگ محسوب نمی شود و ممکن است تا حد زیادی درست باشد.

ترک‌خوردگی بتن می‌تواند در مراحل مختلف اتفاق بیفتد، می‌تواند قبل از سخت شدن بتن و در سازه‌های بتنی قدیمی رخ دهد، قبل از سخت شدن در نشست درون بلوک بتنی و در انقباض پلاستیک رخ می‌دهد، اما پس از سخت شدن در انقباض خشکی، انقباض حرارتی و فرعی و استقرار درجه رخ میدهد.

منبع :  ساخت و ساز

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا