فن محوطه سازیوبلاگ

چگونه طراحی شهری را رعایت کنیم ؟

ساخت ویلا روستایی اصول طراحی شهری

اگر فرض کنید که به یک سفر توریستی در اطراف برخی از کشورهای اروپایی و عربی جهان می روید، متوجه می شوید که هر شهری که بازدید می کنید فضای خاص خود را دارد که از نظر دیگران منحصر به فرد است تا جایی که ممکن است احساسات شما تغییر کند.
با حرکت از شهری به شهر دیگر، اگرچه هر شهر در سراسر جهان با عناصر سازه‌ای ساخته شده است، ساختمان‌های مشابه، پارک‌های عمومی، خیابان‌ها، جاده‌ها و فضاهای باز، اما علی‌رغم این شباهت کلی، هر شهر طعم خاصی دارد.
دلیل این امر زیبایی نهفته در ذات معماری و شهرسازی است که توسط انسان ایجاد شده است، هر شهری دارای سبک و رویکرد شهری و معماری است و ترکیب شهری این تنوع زیاد را در برندهای بین المللی، مراکز خرید و تنوع و نوشیدنی ها و غذا های مختلف، در جاده های اصلی و فرعی، در خیابان های عمومی و پیاده، مناظر دیدنی و غیره، علاوه بر ایده های بدیع در شهرسازی و طراحی شهری  ایجاد کرده است.
بنابراین طراحی شهری به عنوان یک حرفه یکی از مشاغل مهم و مدرن است که دائماً در حال تحول است و هدف آن توسعه همه اشکال زندگی و تأمین نیازهای اساسی و تفریحی مورد نیاز مردم در هر محیط یا منطقه ای است.

طراحان شهری باید برخی از اصول کلی و اساسی را که قبل و در حین طراحی رعایت می کنند، عبارتند از:

  • طراحی شهرها نیاز به افزایش فضا برای ارائه ایده های جدید متناسب با الزامات منحصر به فرد بودن شهر معاصر دارد، به طوری که این شهرها مولد، پایدار، هوشمند و برای همه مردم باشند.
  • بعد اقتصادی این جنبه شهر را یک پروژه سرمایه گذاری عظیم می داند که با تاکید بر حفظ ارزش های سنتی انسانی و ارائه آنها با چشم اندازی معاصر، بازدهی را در پی خواهد داشت.
    وجه دیگر، جنبه اداری، تشکیلاتی و قانونگذاری است تا این شهر به مکانی متشکل با شرایط متعددی تبدیل شود که اصول هویت و انحصار را حفظ کند.
    آخرین وجه، جنبه ساختاری معماری شهری است که ساخت بر اساس الگوهای فکری از جمله مکاتب مختلف اجتماعی است.
  • فراهم آوردن وسایل ایمن که فرآیند حرکت بین مناطق و فضاهای مختلف و امکان دسترسی بین آنها را تسهیل می کند.
  • زمانی که طراح شهری می خواهد برای یک منطقه خاص طراحی کند، به صورت جامع و کامل با آن منطقه برخورد می کند و تنها به یک عنصر نگاه نمی کند.
  • طراحی شهر یا طراحی شهری تنها به نظر طراح بستگی ندارد، بلکه همه افراد باید با مشارکت و جمع‌آوری ایده‌های خود در طراحی از طریق پرسشنامه نظرات خود را دریافت کنند.
  • تمرکز بر ایجاد زندگی در طراحی شهری از طریق وجود فضاهای عمومی برای شهر در طراحی، مانند توجه به خیابان ها و میادین عمومی.

طراحی نقشه ویلا  کاهش ردپای دی اکسید کربن در طراحی شهری به ویژه در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است که کاهش میزان دی اکسید کربن منتشر شده در جو در اثر فعالیت های انسانی یا محصولات دست ساز انسان مانند خودرو و فرآیندهای مختلف تولید میکنند.

نوشته های مشابه

بنابراین طراحی این امر از طریق موارد زیر مورد توجه قرار می گیرد:
– حداکثر استفاده فعال از فضا و زمین، در نظر گرفتن تراکم و تنوع جمعیت در طول طراحی و ترکیب کاربری ها و دسته بندی های کاربران به طور کلی.
ایجاد محیط های شهری پایدارتر و بهبود کیفیت زندگی سالم با کاهش وابستگی به استفاده از خودرو و اولویت دادن به پیاده روی و دوچرخه سواری.
افزایش اثربخشی و کارایی سیستم‌های فنی و صنعتی که شامل زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، ارتباطات، ساخت و ساز و سیستم‌های تولیدی می‌شود به‌منظور افزایش کارایی آنها در مصرف انرژی و کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از آن.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا