رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

بتن اکسپوز چیست؟ صفرتاصد بتن نما

در عصر حاضر کمتر کسی از بتن معمولی در ساختمان استفاده می‌کند. این موضوع دلایل بسیار زیادی دارد و به همین دلیل قصد نقد و بررسی تمامی این موارد را نخواهیم داشت. در این پست آموزشی قصد داریم به صورت کلی به بررسی کاربردهای بتن اکسپوز بپردازیم. اما قبل از این موضوع باید ماهیت و همچنین ذات آن را درک نمایید. در حال حاضر فروش بتن اکسپوز در یک فضای کاملا رقابتی انجام می‌شود. به همین دلیل است که برخی از کارخانجات بتن اکسپوز نامعتبر، کیفیت بالایی نخواهند داشت. چرا که به دنبال فروش بیشتر می‌باشند. با توجه به این موضوع ما به سراغ یکی از معتبر ترین مراکز این بخش خواهیم رفت.

به نقل از سایت فروش بتن پیش ساخته آشیان نو، بتن اکسپوز نوعی بتن بهبود یافته می‌باشد که در آن طرح اختلاط و همچنین فرآیند تولید آن نسبت به بتن معمولی اندک تفاوت هایی دارد. نکته بسیار مهمی که در مورد بتن اکسپوز باید مد نظر قرار دهید، استفاده از آن به صورت کاملا آشکار می‌باشد. به همین دلیل است که این مدل بتن با نام بتن نما نیز شناخته می‌شود. با توجه به این تعریف پاسخ سوال « بتن اکسپوز چیست » را به صورت مختصر فرا گرفتید. یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید بتن اکسپوز باید مد نظر قرار دهید، اعتبار و سابقه تولید کننده بتن اکسپوز می‌ باشد. چرا که بازار این فرآورده بتنی در حال حاضر بسیار داغ و حتی اندکی نامشخص است.

مزایا و معایب بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز به دو صورت پیش ساخته و نیم ساخته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به همین دلیل مزایا و معایب آن نیز دست خوش تغییراتی می شود. با توجه به این موضوع ما نیز مزایا و معایب مشترک هر دو حالت را بررسی خواهیم کرد.

مزایای بتن اکسپوز

• مقاومت بالا در مقابل وزن زیاد و ضربه
• طول عمر بسیار زیاد در فضای مرطوب
• مقاومت در مقابل تغییرات دمایی شدید مانند یخ زدگی و همچنین دمای بسیار زیاد
• قابلیت اصطکاک قابل تنظیم « ویژه محیط استخر و حوضچه ها »
• قیمت مناسب به نسبت سایر رقبا
• مقاوم در برابر آلاینده های محیطی
• رنگ پذیری بسیار زیاد
• چسبندگی قابل ملاحظه
• وزن مناسب و سبک جهت استفاده در نمای ساختمان
• نصب آسان و سریع « این ویژگی در صورت استفاده از تیم متخصص قابل دستیابی خواهد بود. »
• دارای طرح و نمای سه بعدی
• دارای بافت یک دست و جذاب
• ضایعات بسیار کم
• …

معایب بتن اکسپوز

با توجه به ماهیت بتن اکسپوز نمی توان معایب بسیار زیادی برای آن شرح داد. از طرفی معایب بتن اکسپوز با توجه به مهارت اپراتور نصاب آن نیز تعریف می شود. به عنوان مثال اگر اپراتور دانش کافی برای نصب این محصول ندارد، این موضوع منجر به ایجاد نواقص بسیار زیاد و در نهایت ضعف بتن اکسپوز خواهد شد. به همین دلیل تاکید داریم که باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

کاربرد بتن اکسپوز چیست؟

با توجه به فرم پذیری بسیار جذاب بتن اکسپوز و همچنین فرمولاسیون ویژه تولید آن کاربردهای بتن اکسپوز بسیار زیاد است. از طرفی کاربردهای بتن اکسپوز با توجه به طرح اختلاط آن متفاوت است. با این حال نیم نگاهی اجمالی به مهمترین کاربردهای بتن اکسپوز خواهیم داشت.

مناسب برای کف سازی

بتن اکسپوز در صورت پیش ساخته و نیم ساخته برای کف سازی بهترین گزینه خواهد بود. این موضوع دلایل بسیار زیادی خواهد داشت. اولین و مهمترین دلیل آن، تحول وزن بسیار بالای بتن اکسپوز است. به همین دلیل است که در ساختمان های جدید همه افراد از بتن اکسپوز برای کف سازی استفاده خواهند کرد. دومین ویژگی بتن اکسپوز قابلیت تنظیم اصطکاک آن خواهد بود. در صورتی که برای بخش شیب دار فضای پارکینگ از بتن اکسپوز استفاده کنید، هندلینگ ماشین در شرایط بسیار بهتری خواهد بود.

مناسب برای نمای ساختمان

اگر از یک معمار در مورد مهمترین دلیل استفاده از بتن اکسپوز برای نمای ساختمان سوال کنید، به طول عمر و همچنین کیفیت پرداخت سطح اشاره می کند. بتن اکسپوز به دلیل وزن پایین خود و همچنین رنگ پذیری بسیار زیاد آن یک گزینه بسیار عالی برای استفاده در نمای ساختمان و یا حتی دیوارهای داخلی خواه

د بود. از طرفی با طرح های سه بعدی و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل عوامل فرسایشی می توان گفت که بهترین گزینه برای زیبا سازی دیواره های داخلی یک ساختمان است، البته به شرطی که از یک مرکز معتبر نیاز خود را تامین کرده باشید.

ساخت اشیای دکوری

اگر به باغ ها و همچنین سازه های نوین نیم نگاهی داشته باشید، متوجه برخی از اشیای دکور و یا مجسمه های جذاب خواهید شد. بتن اکسپوز به دلیل مقاومت بسیار بالا، رنگ پذیری و فرم دهی مناسب می تواند یک گزینه جذاب برای ساخت حوض، دیوار، مجسمه و … باشد. این موضوع در ایران شاید بسیار مرسوم نباشد، اما در حال حاضر بیشتر صندلی پارک ها از جنس بتن اکسپوز می‌باشد. چرا که راحتی بسیار بالا و طول عمر قابل توجهی دارد.

ساخت پله با طول عمر بالا

در ایران و همچنین دیگر کشورهای صنعتی کیفیت و شرایط ساخت پله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با در نظر گرفتن این موضوع پله های بتن اکسپوز یک گزینه بسیار عالی برای ساختمان و مراکز اداری خواهد بود. چرا که طول عمر بسیار بالا، سهولت در نظافت و همچنین ویژگی های رنگی این محصول از مهمترین و جذابترین ویژگی های این محصول خواهد بود. از طرفی ظرفیت تحمل ضربه در این محصول نیز انتخاب شما را ساده تر خواهد کرد.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد بتن اکسپوز و همچنین ویژگی های آن برای شما عزیزان نکاتی را بیان کردیم. در صورتی که سوال و یا نکته ای برای شما بی‌پاسخ مانده است، می‌توانید از طریق سایت آشیان نو با ما در میان بگذارید. در این صورت متخصصین این حوزه در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد. در پایان به یاد داشته باشید که مهمترین مزیت بتن اکسپوز به نسبت به بتن معمولی استفاده از الیاف پلیمری ویژه در آن خواهد بود. همین موضوع منجر به ویژگی های ثانویه بسیار جذابی در بتن خواهد شد. البته در زمان خرید این محصول نیز دقت بسیار بالایی به خرج دهید. چرا که طرح اختلاط ناقص و همچنین متریال ضعیف نتیجه جذبی در پی نخواهد داشت.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا