وبلاگ

آموزش تصمیم تصمیمات فردی

به گزارش سایت ساختمان : آیا تا به حال به این فکر کرده اید که از کدام روش برای تصمیم گیری استفاده می کنید؟ احتمالاً نه، اما احتمالاً از خود پرسیده اید که آیا تصمیم خوبی گرفته اید یا نه. خب این دو سوال به هم مرتبط هستند. ما هرگز نمی توانیم ۱۰۰% مطمئن باشیم که تصمیم خوبی گرفته ایم، اما می توانیم مطمئن شویم که از یک روش تصمیم گیری خوب پیروی می کنیم و با اطلاعات موجود بهترین کار را انجام می دهیم.

یک روش تصمیم گیری خوب می تواند شانس رسیدن به بهترین تصمیم را افزایش دهد. عبارت زیر اهمیت روش تصمیم گیری ما را خلاصه می کند:

“در میان مهمترین تصمیماتی که مردم جهان تا به حال می گیرند، تصمیمات آنها در مورد نحوه تصمیم گیری است، زیرا تصمیمات آنها در مورد نحوه تصمیم گیری به شدت بر سایر تصمیماتی که تا به حال می گیرند تأثیر می گذارد. علاوه بر این، عملکرد انسانی – از جمله عملکرد سازمانی – یک فرآیند تصمیم گیری است. بنابراین، با بهبود روش تصمیم گیری، مردم جهان قادر خواهند بود پیشرفت های اساسی در عملکرد فردی و سازمانی ایجاد کنند. و این باعث بهبود کیفیت زندگی آنها خواهد شد.» (جیم سهر)

بیشتر مردم می‌دانند که تصمیم‌ها منجر به اقداماتی می‌شوند و اقدامات نتایج و پیامدهایی به همراه خواهند داشت. با این حال، اکثر مردم متوجه نمی شوند که آنها قطعه مهم و گم شده ای در این زنجیره هستند: روش تصمیم گیری. روش‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری می‌کنند، تصمیم‌ها باعث اعمال می‌شوند، و در نهایت، اقدامات باعث نتایج می‌شوند. در نتیجه، اگر نتایج مهم باشد، انتخاب روش‌های تصمیم‌گیری نیز باید مهم باشد (Suhr 1999).

تحقیقات ثابت کرده است که انتخاب روش های تصمیم گیری اهمیت دارد. در واقع، استفاده از روش های مختلف تصمیم گیری با اطلاعات یکسان ممکن است به نتایج متفاوتی منجر شود. انتخاب روش تصمیم گیری بسیار مهم است. بنابراین نباید آن را به شانس واگذار کرد.

نوشته های مشابه

تحقیقات اخیر نشان داده است که همه روش های تصمیم گیری یکسان نیستند. ویژگی هایی وجود دارد که یک روش را برای تصمیم گیری گروهی قابل دوام می کند، که اغلب در تجارت و پروژه ها رخ می دهد. این ویژگی‌ها عبارتند از: (۱) سازگاری، (۲) شفافیت، (۳) تثبیت تصمیم به زمینه و داده‌های مربوط، (۴) جلوگیری از شمارش مضاعف اطلاعات، (۵) ارائه ابزاری برای دستیابی به اجماع، (۶) توانایی برای مستندسازی تصمیم، (۷) و توانایی توضیح آسان تصمیم و برقراری ارتباط با سایر ذینفعان.

حالا به تصمیم مهمی که اخیرا گرفته اید فکر کنید. از کدام روش تصمیم گیری استفاده کردید؟ آیا روش تصمیم گیری شما ویژگی های یک روش تصمیم گیری خوب را داشت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا