وبلاگ

آموزش هدف بازاریابی در ساخت و ساز

به گزارش سایت ساختمان : امروزه کیفیت دیگر یک مزیت رقابتی نیست، بلکه یک پیش نیاز است. هزینه و زمان یک تفاوت بزرگ در یک محیط رقابتی باقی می ماند. از آنجایی که رقابت در صنعت ساخت و ساز شدیدتر می شود، ساختار هزینه کمتر برای بقای یک شرکت حیاتی است.

استفاده از هزینه یابی هدف می تواند یک رویکرد امیدوارکننده برای دستیابی به مدیریت هزینه فعال تر باشد. هزینه‌یابی هدف که طی ۴۰ سال گذشته توسط تعدادی از شرکت‌های ژاپنی توسعه یافته است، با رویکرد هزینه به علاوه که به‌طور سنتی در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود، متفاوت است. رویکرد هزینه به اضافه با تخمین هزینه های تولید شروع می شود، حاشیه سود اضافه می کند و سپس قیمت بازار را استخراج می کند. اگر مشتری تمایلی به پرداخت قیمت نداشته باشد، برخی از فعالیت ها مانند کاهش مشخصات، کاهش کیفیت و کاهش سود انجام می شود. از سوی دیگر، رویکرد هزینه یابی هدف نشان می دهد که هزینه مجاز با قیمت هدف منهای حاشیه سود مناسب تعیین می شود.

فرآیند هزینه یابی هدف به سه بخش عمده تقسیم می شود: هزینه یابی بازار محور، هزینه یابی هدف در سطح محصول و هزینه یابی هدف در سطح جزء، همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است.

هزینه یابی بازار محور بر نیازهای مشتری تمرکز می کند و از مفهوم هزینه مجاز برای انتقال فشار رقابتی بازار به طراحان و تامین کنندگان شرکت استفاده می کند. با قربانی کردن ویژگی‌هایی که مشتریان می‌خواهند، کاهش عملکرد یا قابلیت اطمینان یک محصول، یا با تأخیر در معرفی آن در بازار، نمی‌توان به هزینه‌های مجاز دست یافت. بنابراین، درک اینکه چه چیزی برای مشتری ارزش دارد و نحوه استفاده از این درک برای هدایت ایده های کاهش هزینه نیز در فرآیند هزینه یابی هدف ضروری است.

در بخش دوم فرآیند هزینه یابی هدف، طراحان بر روی یافتن راه هایی برای توسعه محصولاتی که مشتریان را با هزینه مجاز راضی می کند، تمرکز می کنند. اما در عمل، هزینه مجاز منعکس کننده توانایی های فعلی شرکت و تامین کنندگان آن نیست، به این معنی که یک محاسبه ساده است. این فقط خواسته های بازار و الزامات سود شرکت را منعکس می کند. بنابراین، شرکت باید آن قابلیت ها را در تعریف هزینه هدف قابل دستیابی در سطح محصول بگنجاند.

نوشته های مشابه

هنگامی که هزینه هدف تعیین شد، وظیفه بعدی یافتن راه هایی برای دستیابی به آن است. هزینه یابی هدف مستلزم مجموعه ای از ابزارهای اصلی (مانند مهندسی ارزش، تجزیه و تحلیل ارزش، استقرار عملکرد کیفیت و غیره) است که با سیستم هایی که قبلاً در یک سازمان موجود است، کار می کنند. هنگامی که یک شرکت هزینه های هدف در سطح محصول را تعیین می کند، آنها را به سطح جزء تجزیه می کند و فشار هزینه های خود را به تامین کنندگان خود منتقل می کند.

منابع

۱. Cooper, R. and Slagnulder, R. 1999 «توسعه محصولات جدید سودآور با هزینه یابی هدف»، بررسی مدیریت اسلون نسخه ۴۰، شماره. ۴، ص ۲۳-۳۳.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا