فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

برنامه ریزی زمانی تاکت چیست؟

برنامه ریزی زمانی تاکت چیست؟

به گزارش سایت ساختمان : برنامه ریزی زمانی تکت یک روش ساختاردهی کار است. بیایید کمی آن را جدا کنیم. «زمان تاکت» اصطلاحی است که در تولید برای توصیف سرعت کار برای مطابقت با نرخ تقاضای مشتری استفاده می‌شود. “ساختار کاری” عمل برنامه ریزی کار است و بخشی از طراحی یک سیستم تولید است. بنابراین، برنامه‌ریزی زمان تکت، یکی از روش‌های ساختاردهی کار حول یک سرعت مشخص کار است. هدف برنامه‌ریزی زمان Takt ایجاد یک برنامه قابل اعتماد با ورودی کل تیم است که گردش کار را برای مراحل خاص کار متعادل می‌کند.

تنظیم سرعت کار یک مشکل طراحی تکراری با چندین سوال مرتبط است. چه کاری باید با سرعت انجام شود؟ سرعت باید چقدر باشد؟ فضاهای کار چقدر بزرگ است؟ چگونه باید سرعت مجموعه های مختلف کار انجام شود؟ شروع این فرآیند در مراحل اولیه یک پروژه بسیار مهم است، زیرا چه متخصصان طراحی متوجه شوند یا نه، برای تعریف ابزار و روش‌ها در هنگام ایجاد اسناد و مشخصات طراحی بسیار مهم هستند.۱.

چرا از Takt Time استفاده می کنیم؟

به بیان ساده، اگر می‌خواهیم در بلندمدت بهبود پیدا کنیم، به یک روش سیستماتیک برای بهبود تولید نیاز داریم. وقتی همه فعالیت‌ها با سرعت‌های متفاوتی در حال حرکت هستند، طبیعتاً پروژه‌ها آشفته‌تر می‌شوند. جریان‌های پایدار به آشکار کردن تنگناها کمک می‌کنند، که مناطقی برای بهبود هستند. این ایده جدیدی نیست. لایکر و مایر۲ این را به عنوان بخشی از مارپیچ بهبود مستمر توصیف کنید (شکل ۱). این مارپیچ رابطه‌ای را نشان می‌دهد که چگونه بهبود می‌تواند به صورت تکراری از طریق ایجاد ثبات، سرعت کار، و استانداردسازی رخ دهد.

مهم است که هم در مورد اندازه دسته‌هایی که منتشر می‌کنیم و هم سرعت کار در محل منتشر می‌شود، فکر کنیم، زیرا هر کدام بر مدت زمان کلی پروژه تأثیر می‌گذارند. در بیشتر موارد، مدت زمان کلی برنامه با واگذاری دسته های کوچکتر کار بهبود می یابد. احتیاط این است که این باعث می شود سرعت حرکت در مناطق بسیار بیشتر به یکدیگر وابسته باشد.

به طور کلی، زمانی که شما شروع به درک میزان کار روی زمین برای مشاغل مختلف، محل قرارگیری آن و اینکه مردم چگونه می خواهند در این فضا کار کنند، همیشه راه بهتری برای برنامه ریزی کار وجود دارد. دستیابی به جریان برای یک مرحله کاری یک کار دشوار است، حتی زمانی که از سیستم Last Planner استفاده می‌کنید، مراحل برنامه‌ریزی کاری را انجام می‌دهید، و دنباله‌های کاری را شناسایی می‌کنید. به این دلیل که شناسایی توالی های تجارت و دستیابی به کار مورد نیاز تنها یک جزء است. طراحی جریان در برنامه نیاز به کار اضافی دارد و برنامه ریزی زمان تکت روشی برای انجام این کار است.

مثال: برنامه زمان سربار Takt

شکل ۲ یک نمونه برنامه ساده است که از برنامه ریزی زمان Takt حاصل می شود. مرحله کار شامل نصب سربار MEP برای لوله کشی، کانال کشی و مجرای برق می شود. در این مثال، کار با لوله کشی (آبی) ابتدا و سپس کانال (قرمز) و مجرای برق (سبز) برنامه ریزی شده است. کار تماماً در زمان تکت ۵ روزه انجام می شود و از طریق چهار طبقه در دو طبقه حرکت می کند. کار در ۱A شروع می شود و در ۲D به پایان می رسد.

در این مثال، کار از ۱۵ جولای شروع می شود و در ۲۴ سپتامبر به پایان می رسد. اگر کار با همان مقادیر برنامه ریزی شده بود، اما با فعالیت هایی که به جای ربع به طبقات کامل نیاز داشتند، کار در ۹ نوامبر به پایان می رسید. دسته های کوچک کار مهم هستند!

پست های آینده

برنامه ریزی زمانی تاکت موضوع بسیار متراکمی است و این پست فقط یک مرور مختصر از چیستی و نحوه عملکرد آن بود. در پست‌های آینده جزئیات بیشتری در مورد تاریخچه برنامه‌ریزی زمان Takt و زمان‌بندی مبتنی بر مکان، نحوه استفاده از روش، نمونه‌هایی از نحوه پیاده‌سازی آن و نحوه ارتباط آن با سایر مفاهیم ساخت و ساز ناب خواهد بود.

منابع

۱. Tsao، CCY (2005). “استفاده از ساختار کاری برای افزایش عملکرد سیستم های تولید مبتنی بر پروژه.” دکتری پایان نامه، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی.

۲. Liker, JK and Meier, D. (2006). کتاب میدانی راه تویوتا: راهنمای عملی برای پیاده‌سازی ۴Ps تویوتا. نیویورک: مک گراو هیل.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا