رپورتاژ آگهی

از ۰ تا ۱۰۰ انواع سیمان را بشناسید.

انواع سیمان از طریق نصب نسبت های مختلف گچ، کلینکر و سایر مواد افزودنی به دست می آید. سیمان که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس خواص مختلف به دو دسته هیدرولیکی و غیر هیدرولیکی تقسیم می شود.

انواع سیمان

انواع سیمان از طریق نصب نسبت های مختلف گچ، کلینکر و سایر مواد افزودنی به دست می آید. سیمان که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس خواص مختلف به دو دسته هیدرولیکی و غیر هیدرولیکی تقسیم می شود.

سیمان غیر هیدرولیک

سیمان غیر هیدرولیک بلافاصله پس از تماس با آب شروع به سفت شدن نمی کند. مواد مورد استفاده در ساخت سیمان غیر هیدرولیک شامل آهک غیر هیدرولیک، گچ گچ و اکسی کلراید است که به صورت مایع است. پس از استفاده از سیمان غیر هیدرولیک در ساختمان و ساخت و ساز، برای دوام و استحکام سازه ها و ساخت و ساز باید آن را خشک کرد.

هنگامی که سیمان غیر هیدرولیک در ملات استفاده می شود، ملات را می توان تنها با خشک کردن آن گیر و تنظیم کرد. بنابراین به آرامی و خیلی تدریجی مقاومت می کند. به دلیل مشکلاتی که در انتظار طولانی مدت برای سخت شدن و خشک شدن سیمان غیر هیدرولیک وجود دارد، امروزه به ندرت در ساخت و ساز استفاده می شود.

سیمان هیدرولیک

سیمان هیدرولیک سیمانی است که با آب سخت می شود. سیمان هیدرولیک در اثر واکنش شیمیایی بین مواد خشک و آب به چسب تبدیل می شود و در نتیجه مقاومت و پایداری خود را برای همیشه حفظ می کند. سیمان هیدرولیک از مخلوطی از سنگ آهک، برخی کانی‌های رسی و گچ ساخته می‌شود که در دمای شدید با هم سوزانده می‌شوند.

تشکیل و سخت شدن سیمان هیدرولیک در نتیجه تشکیل ترکیبات حاوی آب رخ می دهد که از برهم کنش بین قطعات سیمان و تماس اولیه با آب ایجاد می شود. این فرآیند “واکنش هیدراتاسیون” نامیده می شود که استحکام و پایداری سیمان هیدرولیک را ایجاد می کند. سیمان هیدرولیک به دلیل خواصی که دارد امروزه به عنوان ماده اصلی در ساختمان سازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دیگر سیمان به شرح زیر است:

  • سیمان پرتلند معمولی (OPC)
  • سیمان پرتلند پوزولانی (PPC)
  • سیمان با سخت شدن سریع
  • سیمان فوری
  • سیمان با دمای پایین
  • سیمان مقاوم در برابر سولفات
  • سیمان کوره بلند
  • سیمان آلومینا بالا
  • سیمان سفید
  • سیمان رنگی
  • سیمان محصور در هوا
  • سیمان منبسط شده
  • سیمان ضد آب

انواع سیمان

سیمان به دسته های زیر تقسیم می شود:

۱. سیمان پرتلند معمولی نوع I

رایج ترین و گسترده ترین است. در شرایط آب و هوایی معمولی استفاده می شود و استفاده از آن در کارهای ساختمانی مختلف از جمله پل ها، تونل ها و سایر ساختمان های آشنا مجاز است.

۲- سیمان پرتلند اصلاح شده نوع II

این یک سیمان دیرگیر است و در برابر سولفات بسیار مقاوم است. این سیمان برای ریختن بتن در هوای گرم مناسب است. استفاده از این سیمان در سازه های در معرض حملات سولفات ممنوع است.

۳- سیمان پرتلند سریع سخت شونده نوع III

این نوع سیمان با درجه بالایی از ظرافت مشخص می شود که منجر به سخت شدن سریع می شود. این نوع سیمان برای استفاده در هوای سرد مناسب است و نیاز به فرآیند هیدراتاسیون دقیق و صحیح دارد.

۴- سیمان پرتلند نوع IV دمای پایین

این سیمان که در هنگام گیرش گرمای کمی تولید می کند، برای ریختن متراکم بتن در پروژه هایی مانند سدها و ستون های پل بزرگ به منظور کاهش تنش حرارتی استفاده می شود.

۵- سیمان پرتلند مقاوم در برابر سولفات نوع V

این سیمان برای مقابله با حمله شدید سولفات استفاده می شود و برای ساخت و سازهای دریایی مناسب است.

ویژگی های سیمان خوب

همیشه توصیه می شود در ساخت و ساز از با کیفیت ترین سیمان استفاده شود. بنابراین باید خواص سیمان مورد مطالعه قرار گیرد. اگرچه ممکن است مشخصات سیمان مورد نظر با توجه به نوع ساخت و ساخت متفاوت باشد، اما به طور کلی سیمان مرغوب شامل مشخصات زیر می باشد:

  • توانایی خرد کردن سنگ ها را فراهم می کند
  • به سرعت سفت می شود
  • انعطاف پذیری خوبی دارد
  • مصالح ساختمانی خوبی است
  • به راحتی اجرا می شود
  • مقاوم در برابر رطوبت

برای اطمینان از کیفیت سیمان، آزمایشات صحرایی و آزمایشگاهی باید انجام شود

کاربردهای سیمان

سیمان ممکن است به تنهایی برای تولید شیر سیمان استفاده شود، اما معمولاً در ملات و بتن استفاده می شود. بتن مخلوطی از سیمان، آب، سنگدانه ریز و سنگدانه درشت است. اندازه شن و ماسه برای بیشتر کاربردها باید بین ۱۹ تا ۲۵ میلی متر باشد (۰.۷۵ تا ۱ اینچ)، اما اندازه شن ممکن است ۱۵۰ میلی متر (۶ اینچ) باشد. بتن در طیف گسترده ای از کارهای ساختمانی و ساختمانی از جمله پل ها، سدها، تونل های زیرزمینی، مخازن آب، راه سازی و غیره استفاده می شود.

مخلوط خاک رس و سیمان پرتلند به عنوان پایه برای راهسازی استفاده می شود. سیمان پرتلند همچنین در ساخت آجر، کاشی، لوله، تیرک، اتصالات ریلی و محصولات مختلف اکسترود شده استفاده می شود. محصولات به صورت پیش ساخته در کارخانه تهیه و آماده اجرا در محل می باشد. در حال حاضر سیمان در مقیاس وسیع تولید می شود، زیرا بتن بیشترین کاربرد و کاربرد را در بین سایر مصالح ساختمانی و ساختمانی دارد.

خلاصه

سیمان جزء لاینفک زیرساخت های شهری است. این ماده به دلیل خواص بسیار متفاوتی که دارد به عنوان ماده اصلی در ساخت و ساز استفاده می شود. به خصوص که سیمان جایگاه کلیدی در صنعت بتن را به خود اختصاص داده است. در هر صورت متولیان صنعت توسعه و بازسازی برای استفاده بهینه و کاربردی باید خواص سیمان و رفتار این ماده را در کاربردهای مختلف مطالعه کنند تا نتایج حاصله موثر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا