جوشکاریخدمات ساختمانیرپورتاژ آگهی

انواع روش‌های جوشکاری و آشنایی با هر کدام

اگر‌ می‌خواهید در مورد انواع روش‌های جوشکاری اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های مختلفی برای اتصال انواع فلزات در صنعت مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جوشکاری است که انواع مختلفی دارد. هر یک از روش‌های جوشکاری دارای کاربردهای خاصی هستند و در آن‌ها از تکنیک‌های جوشکاری متفاوتی استفاده‌ می‌شود. برای جوشکاری و اتصال فلزات به لوازم و تجهیزات مختلفی نیاز است که باید از مرغوب‌ترین نوع تهیه شوند و فرد جوشکار مهارت بسیاری داشته باشد تا اتصالات به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

اگر‌ می‌خواهید در مورد انواع روش‌های جوشکاری اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جوشکاری چیست؟

جوشکاری توسط اینورتر در واقع همان ریخته گری یا شکل دهی به فلزات است که از شاخه‌های علم متالورژی محسوب‌ می‌شود. به طور کلی به از بین بردن فاصله میان دو قطعه در راستای ایجاد جاذبه دائمی میان اتم‌های قطعات جوشکاری‌ می‌گویند. ازاین‌رو نیاز است که در هر یک از روش‌های جوشکاری اتصال میان قطعات با در هم تنیدگی ساختاری در مقیاس اتمی و مولکولی صورت گیرد. جوشکاری نسبت به روش‌هایی مانند پیچ یا پرچ قطعات مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به استحکام بیشتر، سرعت عمل بالا و پایداری در طولانی مدت اشاره نمود.

در صنعت از چه روش‌های جوشکاری استفاده‌ می‌شود؟

به طور کلی روش‌های جوشکاری به دو دسته جوشکاری ذوبی و غیر ذوبی تقسیم بندی‌ می‌شوند که هر یک دارای انواع مختلفی هستند و در ادامه بیشتر به معرفی آن‌ها‌ می‌پردازیم.

روش‌های جوشکاری ذوبی FW

در این روش‌ها تولید مذاب مهم‌ترین عامل اتصال است و در طی آن‌ها اتم‌ها و مولکول‌های مذاب دارای آزادی حرکتی بیشتری هستند. ازاین‌رو هنگامی که دو قطعه اصلی و فلز پر کننده حالت مذابی داشته باشند، به بهترین شکل ممکن‌ می‌توانند در هم نفوذ کنند و ساختاری یکدست به وجود آورند. در نهایت پس از انجماد دو قطعه به خوبی و به صورت دائمی به یکدیگر متصل‌ می‌شوند.

روش‌های جوشکاری قوسی AW

یکی از رایج‌ترین انواع روش‌های جوشکاری ذوبی، جوشکاری قوسی است که طی آن قوس الکتریکی که میان قطعه و الکترود ایجاد‌ می‌شود موجب اتصال هر دو فلز به یکدیگر‌ می‌گردد. این روش نیز مدل‌های متفاوتی دارد.

جوشکاری قوسی با الکترود روکش دار SMAW

از پرکاربرد ترین انواع روش‌های جوشکاری‌ می‌توان به جوشکاری با الکترود دستی روکش دار اشاره نمود که در آن قوس الکتریکی موجود میان الکترود روکش دار و قطعه میزان حرارت مورد نیاز را جهت ذوب کردن بخش کوچکی از سطح پایه فلز و الکترود را ایجاد‌ می‌نماید و پس از فرآیند انجماد و سرد شدن محل اتصال کاملا دو قطعه به یکدیگر متصل‌ می‌شود.‌ می‌توان گفت این روش ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های جوشکاری است که تنها برای جوشکاری فلزات قابل استفاده است.

جوشکاری قوسی زیر پودری SAW

SAW یکی دیگر از روش‌های جوشکاری ذوبی است که در این فرآیند حرارت مورد نیاز جهت جوشکاری از طریق قوس ایجاد شده میان قطعه کار و سیم جوش تامین‌ می‌گردد. در طی این فرآیند قوس الکتریکی در زیر توده پودر محافظت‌ می‌شود. قسمتی از این توده پودری در هنگام کار ذوب شده و موجب به وجود آمدن سرباره بر روی فلز مذاب جوش‌ می‌شود. معمولا از این روش جهت جوشکاری قطعات ضخیم و خط جوش‌های طویل لوله‌ها استفاده‌ می‌کنند.

جوشکاری قوسی تو پودری FCAW

این روش در مقایسه با روش‌های قبل پیشرفته‌تر است و در آن قوس الکتریکی میان قطعه کار و سیم جوش حاوی پودر به وجود‌ می‌آید و حرارت ایجاد شده موجب اتصال دو قطعه‌ می‌گردد. در واقع وجود پودر درون سیم جوش موجب تمایز آن از روش قبلی شده است. لازم است که اشاره کنیم در این روش به توقف فرآیند و تعویض الکترود جوشکاری نیست و سرعت عمل بالاتری دارد اما دارای تجهیزاتی با قیمت بالاتر است.

جوشکاری قوسی کربنی CAW

جوشکاری قوسی کربنی از قدیمی ترین روش‌های جوشکاری است که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. در طی این فرآیند حرارت از طریق قوس الکتریکی میان قطعه کار و الکترود کربنی ایجاد‌ می‌شود و با تنظیم فاصله میان الکترودها‌ می‌توان مقدار حرارت را کنترل نمود.

روش‌های جوشکاری غیر ذوبی

در روش‌های جوشکاری غیر ذوبی از هیچگونه ماده پر کننده‌ای استفاده نمی‌شود و فلزات همواره خواص اولیه خود را حفظ‌ می‌کنند. در واقع در این روش‌ها فرآیند اتصال بدون ذوب فلز پایه صورت‌ می‌گیرد. در جوشکاری‌های غیر ذوبی یا حالت جامد لبه‌های قطعات به دلیل اعمال فشار بالا با ایجاد حرارت و گاهی اوقات بدون حرارت در یکدیگر تنیده‌ می‌شوند. در واقع مکانیزم اصلی در این روش‌ها نفوذ حالت جامد است. هر چند که احتمال دارد لایه ای نازک از فلز مذاب در مراحل میانی فرآیند اتصال میان سطوح به وجود آید اما معمولا به دلیل ناچیز بودن از آن چشم پوشی‌ می‌کنند. جوشکاری غیر ذوبی نیز روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

جوشکاری مقاومتی RW

یکی از کاربردی ترین انواع جوشکاری غیر ذوبی، جوشکاری مقاومتی است. در این روش اتصال میان دو سطح به دلیل حرارت حاصل از اعمال جریان الکتریکی و فشار مکانیکی ایجاد‌ می‌شود. این روش از سرعت بالایی برخوردار است و نیازی به استفاده از سیم جوش ندارد، بنابراین هنگامی که از این روش استفاده‌ می‌شود نیازی به خرید الکترود جوشکاری نیست. جوشکاری مقاومتی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

جوشکاری مقاومتی درز جوش RSEW/Seam welding

این روش مکانیزمی همانند جوش نقطه‌ای دارد و از آن جهت تولید مفصل‌های فلزی استفاده‌ می‌کنند. گرمای تولیدی از مقاومت و جریان الکتریکی جوش نقطه‌ای را به وجود نمی‌آورد. در واقع جوش رگه‌ای شکل گرفته که از طریق اتصال دو بخش از سازه موجب ایجاد مفصل‌ می‌شود.

جوشکاری اصطکاکی FRW

جوشکاری FRW از مهم‌ترین روش‌های جوشکاری حالت جامد است که در آن یکی از قطعات از طریق نیروی مکانیکی در جهت خاصی به گردش در آمده و قطعه دیگر به کمک گیره محکم در جای خود ثابت شده و حرکتی ندارد. به دلیل تماس فصل مشترک دو قطعه با هم و ضریب اصطحکاک میان سطوح حرارت ایجاد‌ می‌شود. گرمای حاصل سطوح تماس را به شکل خمیری در‌ می‌آورد تا اعمال فشار موجب اتصال قطعات به یکدیگر شود. لازم است که اشاره کنیم از این روش برای جوشکاری غیر فلزات نیز استفاده‌ می‌کنند و با خرید ابزار مورد نیاز جوشکاری FRW‌ می‌توانید سطوح و قطعات مختلفی را به یکدیگر متصل کنید.

چگونه یک جوشکاری تمیز و موفق داشته باشیم؟

جوشکاری به روش‌های مختلفی انجام‌ می‌شود که هر یک از آن‌ها اصول و ترفندهای خاصی دارند که اگر به طور صحیح و توسط افراد متخصص در این حوزه صورت گیرد‌ می‌تواند نتایج فوق العاده ای داشته باشد و اتصال دو قطعه به خوبی انجام شود. اما علاوه بر نحوه انجام جوشکاری، کیفیت ابزار، وسایل و تجهیزاتی که برای این منظور مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

برای خرید بهترین ابزارآلات جوشکاری با قیمتی مناسب کافی است به وب‌سایت ابزارچی مراجعه کنید. این مجموعه ضمن ارائه اجناس اصل و با کیفیت خدمات تعمیر ابزار را نیز ارائه‌ می‌کنند و‌ می‌توانید در صورت نیاز تعمیر تجهیزات و ابزارآلات صنعتی و … خود را به آن‌ها بسپارید تا بتوانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید و مدت زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا