فن طراحی ساختمان

تحقیقات روی طراحی ارزش هدف (TVD)

به گزارش ساختمان : تحقیقات روی طراحی ارزش هدف (TVD) نشان داده است که پروژه های TVD 15 تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار تحویل داده می شوند.۱. علاوه بر این، پروژه‌های TVD نسبت به پروژه‌هایی که از TVD استفاده نمی‌کنند احتمال بیشتری برای دستیابی به نتایج عملکرد هزینه قابل پیش‌بینی دارند در حالی که احتمال وقوع کمتری دارند.۲. این پست یک مدل نظری برای توضیح این نتایج معرفی می کند.

مدل نظری

یک مدل می تواند انتزاعی از یک پدیده دنیای واقعی باشد (یعنی حذف همه اجزاء ضروری به جز). مدل ها برای توسعه توضیحات قابل قبول پدیده های مشاهده شده مفید هستند و همچنین به عنوان یک ابزار آموزشی برای انتقال دانش عمل می کنند.

شکل ۱ تفکیک هزینه های یک پروژه را نشان می دهد. کل هزینه پروژه شامل: هزینه کار، احتمالی و سود است. هزینه کار را می توان بیشتر به هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد. این مجموع تمام هزینه های کار شرکت کننده است.

شکل ۱: تفکیک هزینه پروژه و نیروهایی که هزینه را افزایش می دهند۲

در تمام پروژه ها، تعدادی نیرو احتمالاً هزینه کل را افزایش می دهند (شکل ۱). این نیروها شامل عدم قطعیت، عدم ارتباط، جزئیات از دست رفته، هماهنگی نادرست، دستورات تغییر، عدم اعتماد، طرح دعوی قضایی و غیره است. زمانی که این نیروها کل هزینه پروژه را افزایش می دهند، طبیعتاً بیش از حد هزینه ها نتیجه می شود زیرا انگیزه های کمی از طرف تیم وجود دارد یا وجود دارد. کاهش هزینه واقعی کار

طبق اسپیرین علیه ایالات متحده (۱۹۱۸)، پیمانکار مسئولیتی در قبال جزئیات از دست رفته در اسناد ساخت و ساز ندارد و می تواند با صدور دستور تغییر، هزینه پروژه (و سود خود را) افزایش دهد. طراحان و معماران به استاندارد مراقبت پایبند هستند که در آن باید سطحی از خدمات را ارائه دهند که برای حرفه خود معقول باشد. از آنجایی که طراحان معمولاً با یک قرارداد زمان و مواد جبران می شوند، آنها هیچ پوستی در بازی ندارند. در صورت افزایش هزینه پروژه ممکن است برای پیمانکار و طراح درآمد بیشتری حاصل شود. سیستم تشویقی برای طراحان و پیمانکاران پراکنده است، با منافع مالک هماهنگ نیست و باعث صرفه جویی در هزینه ها نمی شود. در نتیجه، از دست دادن جزئیات و ارتباط نادرست بین شرکت کنندگان، اغلب از روی ضرورت، توسط مالک پرداخت می شود.

TVD تیم را تشویق می کند تا با استفاده از مکانیزم درد و سود مشترک، هزینه را کاهش دهد۳. با TVD، طراحان و پیمانکاران تمام سود خود را در یک مخزن ریسک قرار می دهند. در صورتی که بتوانند پروژه را در شرایط رضایت مالک با کمتر از هزینه پیش بینی شده تحویل دهند، در پس انداز سهیم بوده و در نتیجه سود خود را افزایش می دهند. اگر هزینه نهایی بیشتر از هزینه پیش بینی شده باشد، سود آنها کاهش می یابد. علاوه بر این، پروژه‌های TVD معمولاً از طراحی-ساخت یا تحویل پروژه یکپارچه (IPD) استفاده می‌کنند که همکاری بیشتر، مشارکت زودهنگام پیمانکاران، مکان‌یابی مشترک، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و غیره را ممکن می‌سازد.

در فیزیک، اسحاق نیوتن معادله ای را معرفی کرد که تأثیر عمیقی بر جهان داشت۴: مجموع نیروها برابر است با تغییر تکانه در طول زمان. معادله مشابهی را می توان برای هزینه ساخت و ساز اعمال کرد. در این شرایط مجموع نیروها برابر با تغییر هزینه در طول زمان است.

شکل ۲: نیروهایی که هزینه را افزایش و کاهش می دهند۲

همانطور که قبلا توضیح داده شد، تعدادی نیرو می توانند به سمت بالا حرکت کنند و تعدادی نیرو می توانند هزینه پروژه را کاهش دهند (شکل ۲). TVD استفاده از ابزارها و رفتارهای ناب را ترویج می کند که هزینه پروژه را کاهش می دهد در حالی که پروژه های غیر TVD ممکن است به صراحت این نیروها را تقویت نکنند. توجه به این نکته مهم است که برخی از نیروهایی که می توانند هزینه پروژه را بالا ببرند هنوز در پروژه های TVD وجود دارند و TVD به طور کامل تمام خطرات ناشی از افزایش هزینه را برطرف نمی کند. نیروهایی مانند ارتباط نادرست، ناهماهنگی و عدم اطمینان در هر پروژه ذاتی هستند. با TVD، نیروهایی که هزینه را کاهش می دهند می توانند با نیروهایی که هزینه را بالا می برند مقابله کنند.

در نهایت، مجموع نیروها جهت حرکت را تعیین می کند و از نظر تئوری هزینه پروژه می تواند در طول زمان افزایش یا کاهش یابد. این مدل پیشنهاد می کند که هزینه پروژه از پیش تعیین شده نیست. در هر نقطه از پروژه فرصت هایی وجود دارد که می تواند هزینه پروژه را کاهش دهد. به همین ترتیب، خطراتی که می تواند پروژه را افزایش دهد نیز رایج است. با ادامه پروژه، تأثیر ریسک ها و فرصت ها در مراحل بعدی ممکن است تأثیر کمتری نسبت به ریسک ها و فرصت ها در مراحل اولیه پروژه داشته باشد.

مفهوم مهم مدل این است که همکاری، همسویی انگیزه ها و ریسک های مشترک ممکن است برای مدیریت ریسک بیش از حد پروژه مناسب باشد.

منابع

۱. Zimina, D., Ballard, G., & Pasquire, C. (2012). طراحی ارزش هدف: با استفاده از همکاری و رویکرد ناب برای کاهش هزینه ساخت و ساز. مدیریت و اقتصاد ساخت و ساز، ۳۰(۵)، ۳۸۳-۳۹۸.

۲. Do, D., Chen, C., Ballard, G., & Tommelein, ID, 2014. طراحی ارزش هدف به عنوان روشی برای کنترل بیش از حد هزینه پروژه. گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب.

۳. بالارد، جی.، ۲۰۱۱. طراحی ارزش هدف: معیار فعلی. مجله ساخت و ساز ناب، صص ۷۹-۸۴.

۴. نیوتن، آیزاک. “اصول ریاضی.” اصل نیوتن (ed. F. Cajori) (1964):634.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا