ساخت و ساز بتنیوبلاگ

تقویت با استفاده از الیاف پلیمری چیست؟

ساخت ویلا

تقویت با استفاده از الیاف پلیمری FRP:

الیاف پلیمری برای مدت طولانی در ساخت هواپیماها و فضاپیماها با موفقیت استفاده شده است. در حال حاضر، الیاف پلیمری راه خود را برای استفاده در کاربردهای مهندسی عمران پیدا کرده‌اند، جایی که از آرماتورهای خارجی برای بهبود عملکرد سازه‌ها استفاده می‌شود، مانند تقویت ستون‌های بتنی با ساخت یقه با الیاف پلیمری در اطراف محیط بیرونی ستون برای افزایش مقاومت و افزایش مقاومت.

شکل پذیری و همچنین برای افزایش مقاومت در برابر خمش و برش با چسباندن الیاف پلیمری بر روی سطح بیرونی تیرها و سقف ها استفاده می شود. استفاده از مواد FRP به عنوان یکی از روش های نوین مقاوم سازی و نصب مجدد ساختمان ها، مقاوم سازی سازه ها و پوشش های محافظ در صنایع مختلف به شمار می رود.

پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP) که امروزه به طور گسترده در مرمت، تقویت و اصلاح ساختمان ها و سازه های بتنی و فولادی و همچنین در ساخت مواد کامپوزیتی جدید استفاده می شود، از دو جزء اصلی تشکیل شده است: الیاف و پایه رزین.

نوشته های مشابه

الیاف FRP با مشخصات فنی الاستیک بسیار بالا و انعطاف پذیری بخش اصلی لودسل در سیستم های FRP هستند زیرا می توانند در مواد FRP در یک یا هر دو جهت تراز شوند. از طرفی از گیاه رزین به عنوان وسیله ای برای اتصال الیاف استفاده می شود و نقش ساختاری ایفا نمی کند. در آرماتورها معمولاً از الیاف کربن استفاده می شود که بخواهد شکل سازه را بدون هیچ گونه اعوجاجی حفظ کند، زیرا بدون هیچ اثری از آرماتوربندی انجام شده می توان از آن استفاده کرد و با لایه های تکمیلی پوشانید.

طراحی ویلا مدرن

.مواد FRP در مقاوم سازی و تقویت ساختمان ها و سازه ها

اخیراً از مواد کامپوزیتی جدید توسعه یافته در   بسیاری از کاربردهای مهندسی سازه، به ویژه در تقویت و تقویت عناصر مختلف سازه ای در ساختمان های بتنی استفاده شده است. با توجه به ویژگی ها و ویژگی های این مواد و نیاز مهندسان به افزایش عمر ساختمان ها و تاسیسات به روش های مدرن، مهندسان سازه تمایل به استفاده از تراشه ها و پانل های ساخته شده از مواد پلیمری تقویت شده با الیاف (FRP) برای تقویت سازه های مختلف دارند.

عناصر در ساختمان های بتنی دلیل اصلی تاخیر در استفاده از مواد کامپوزیتی جدید در کاربردهای مهندسی سازه، هزینه بالای آنها است. اما در سال های اخیر این هزینه درصد زیادی کاهش یافته است که به استفاده گسترده از این مواد در زمینه های مختلف مهندسی سازه کمک کرده است.
مطالعه استفاده از مواد پلیمری تقویت شده با  الیاف شیشه آغاز شده است یا کربن در تقویت عناصر ساختاری مختلف ساختمان های بتنی در سوئیس در سال ۱۹۸۴ با آزمایش تیرهای بتن مسلح تقویت شده با پانل هایی از مواد پلیمری مجاز با الیاف کربن. اما امروزه تعداد زیادی مقاله علمی از مجلات و کنفرانس ها به استفاده از این ماده در مقاوم سازی ساختمان ها اختصاص دارد.

تراشه های ساخته شده از مواد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه یا کربن نیز در بازسازی و تقویت تیرهای بتنی برای افزایش مقاومت آنها در برابر برش یا در برابر گشتاور استفاده می شود. همچنین از این تراشه ها برای تقویت ستون های بتنی و افزایش مقاومت آنها در برابر بارهای عمودی و یا احیای آنها برای افزایش مقاومت در برابر زلزله استفاده می شود. استفاده از هر دو تراشه و تخته نیز برای تقویت و تقویت دیوارهای آجری بتنی و دیوارهای ساختمان های قدیمی در نقاط مختلف جهان آغاز شده است.

این روند رو به رشد گواه رویکرد و اهمیت این فناوری جدید است که به دنبال گسترش نیاز به تقویت با استفاده از مواد کامپوزیت، علاوه بر احراز دانش فنی و حرفه ای لازم برای استفاده از این مواد، به عنوان تبیین روش ها بود.

منبع : ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا