چوبفن مصالح ساختمانی

خطرات شغلی مرتبط با صنعت مبلمان

ساخت ویلا گرد و غبار چوب یکی از رایج ترین انواع گرد و غبار آلی است که کارگران مبلمان در معرض آن قرار می گیرند و مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض گرد و غبار چوب می تواند اثراتی بر سلامتی ناشی از آسیب مخاط بینی، تحریک و سرطان بینی داشته باشد، در حالی که رسوب عمیق این گرد غبار به ریه منجر به سرطان ریه  و اختلال در عملکرد اندام ها میشود.

با این حال، فرآیندهای نجاری، مانند شکل‌دهی و سنباده‌کاری، منجر به سطوح بالایی از انتشار گرد و غبار می‌شود. سطوح قرار گرفتن در معرض گرد و غبار چوب تحت تأثیر محدوده جریان هوا در منطقه کار، میزان استنشاق کارگر و سیستم تهویه قرار می گیرد، در حالی که سطح سمیت آن با ویژگی های گرد و غبار چوب، مانند نوع چوب و اندازه ذرات گرد و غبار متفاوت است.

با این حال به دلیل سیستم استخراج گرد و غبار نامناسب و شرایط فرآوری نامناسب ، اغلب از استاندارد تعیین شده (۵ میلی گرم بر متر مکعب) فراتر رفته است. تلاش برای کنترل انتشار گرد و غبار در صنعت تولید مبلمان چوبی اغلب خارج از کنترل است.

مقدمه ای بر ریسک های شغلی مرتبط با صنعت مبلمان

گرد و غبار، صدا و حلال های شیمیایی یک نگرانی جدی ایمنی و بهداشتی در بین کارگران در تولید مبلمان چوبی است، زیرا غلظت بالای گرد و غبار و سطح بالای سر و صدای منتشر شده از انواع مختلف دستگاها به شدت بر بهره وری نیروی کار و سلامتی آنها تأثیر می گذارد.
کارگران اغلب در فرایند تولید با انواع ماشین آلات پر سر صدا، انواع مختلف رنگ با مقادیر زیاد حلال‌های آلی (بیش از ۵۰%) که در طی فرآیند تصفیه نهایی در محیط رها می‌شوند و اغلب نیز قوی هستند، سرکار دارند. به همین خاطر این عوامل اثرات مضر و جبران ناپذیری بر سلامت کارگران در کارخانه های تولید مبلمان چوبی دارد.

علیرغم نگرانی‌های ایمنی و بهداشتی ناشی از گرد و غبار، صدا و حلال‌های شیمیایی در صنعت مبلمان چوبی، گزارش‌های مربوط به این موضوع محدود است. فرض بر این که ایمنی و سلامت کارگران یک عامل هزینه بر برای کارفرما است تا یک عامل برای بهبود بهره وری، که همین نادیده گرفتن ایمنی و سلامت کارگران به نوبه خود باعث کاهش بهره وری نیروی کار در میان تولیدکنندگان مبلمان چوبی میشود. چنین مطالعاتی برای ارائه اطلاعات لازم به مدیران کارخانه‌ها و سیاست‌گذاران و همچنین عموم مردم لازم است تا این اطمینان برای آنها حاصل شود تا توجه بیشتری به  ایمنی و سلامت کارگران داشته باشند.

روش های مورد استفاده برای کاهش خطرات مرتبط با ساخت مبلمان

این مطالعه در ۳۰ کارخانه بزرگ تولید مبلمان چوبی (یعنی کارخانه‌های بزرگ به آن‌هایی گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ کارگر را استخدام می‌کنند و فروش سالانه آنها بیش از ۱۰ میلیون دلار آمریکا است). این مطالعه در هر کشور یعنی مالزی، تایلند، اندونزی و ویتنام، صورت گرفته است که کارخانه های آنها از نظر استانداردهای بهداشتی و ایمنی بسیار خوب هستند. همچنین این مطالعه توسط انجمن ملی مبلمان مربوطه گزارش شده و همچنین رضایت داوطلبانه آنها برای شرکت در مطالعه گرفته شده است.

در نتیجه دامنه وسیع کار، این مطالعه در یک دوره ۹ ماهه بین مارس و نوامبر ۲۰۰۹ با کمک انجمن ملی تجارت مبلمان مالزی، تایلند، اندونزی و ویتنام انجام شد که موارد لازم را فراهم کرد.  پشتیبانی لجستیکی این مطالعه در هفت بخش مجزا انجام شد.

در بخش اول، غلظت گرد و غبار موجود در هوا و توزیع اندازه ذرات گرد و غبار در ۳۰ کارخانه بزرگ مبلمان در هر کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و دوره‌های نمونه برداری ۸ ساعته در کارخانه فرآوری و ایستگاه‌های سمباده‌زنی در هر یک از کارخانه‌ها انجام شد تا میانگین وزنی زمان غلظت گرد و غبار چوب تعیین شود.

بخش دوم مطالعه شامل ارزیابی سطح سر و صدا و ویژگی‌های نویز در کارخانه‌های نمونه بود، که در آن اندازه‌گیری سطح نویز با استفاده از یک صدا سنج قابل حمل کالیبره‌شده انجام شد، جایی که اندازه‌گیری‌ها با راه رفتن در کارخانه‌ها انجام شد و همچنین سطح نویز اندازه‌گیری شد. به طور مداوم با استفاده از یک صدا سنج قابل حمل اندازه گیری شد، که سپس با استفاده از نرم افزار آکوستیک (UEI) برای به تصویر کشیدن سطوح نویز اوج و مشخصات نویز در سراسر کارخانه تجزیه و تحلیل شد.

بخش سوم این مطالعه شامل اندازه‌گیری میزان قرار گرفتن در معرض نویز ۱۵۰۰ کارگر از بخش‌های مختلف تولیدی، با استفاده از دزیمترهای شخصی کالیبره‌شده، که از دوز ۹۰ دسی‌بل/۸ ساعت به‌عنوان مرجع با نرخ مبادله ۳ دسی‌بل استفاده می‌کردند، و اندازه‌گیری‌ها مجموع را ارائه کردند. سطح قرار گرفتن در معرض نویز که این کارگران در شیفت ۸ ساعته خود با آن مواجه شدند.

بخش چهارم این مطالعه با استفاده از تست های شنوایی سنجی ۱۵۰۰ کارگر انجام شده توسط دو متخصص شنوایی شناس دارای مجوز و همچنین با کمک اتاق های صدا و تجهیزات پزشکی با قابلیت آزمایش در (۵۰۰-۸۰۰۰) مشکلات شنوایی بالقوه محدوده هرتز در فواصل ۵۰۰ هرتز ناشی از سر و صدا را در بین کارگران شناسایی کرد.

بخش پنجم مطالعه شامل نمونه‌برداری از هوا در بخش‌های پوشش سطحی ۳۰ کارخانه تولید مبلمان چوبی بود.

بخش ششم این مطالعه شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های حوادث شغلی از سازمان تجارت مبلمان کشور و ادارات ایمنی و بهداشت حرفه ای کشور مربوطه برای سال های ۲۰۰۴-۲۰۰۸ میلادی، به منظور تعیین میانگین نرخ حوادث شغلی کشور بود. در این زمینه، فرض بر این است که کیفیت گزارش‌های سازمان‌های ملی درگیر مشابه است، اگرچه برخی از بررسی‌ها برای اطمینان از قابلیت اطمینان آنها انجام شده است.

بخش هفتم پژوهش با هدف شناسایی علل حوادث صنعتی و شناسایی عوامل کنترلی و کاهش دهنده لازم برای کاهش میزان حوادث شغلی در صنعت مبلمان چوبی در جنوب شرق آسیا انجام شده است.این بخش از پژوهش شامل مصاحبه می شد. با گروهی متشکل از پانزده کارگر تولیدی منتخب، به‌طور تصادفی از هر کارخانه در کشورهای پاسخ‌دهنده، که در آن از آنها خواسته شد تا علل اصلی حوادث شغلی را از فهرستی متشکل از ۲۵ کارگر از پیش تعیین‌شده شناسایی کنند و این مصاحبه کیفی برای تعیین علل حوادث شغلی را انجام دهند.

در نهایت، این مطالعه نشان می‌دهد که استانداردهای فعلی ایمنی و بهداشت شغلی، با توجه به گرد و غبار، صدا و حلال‌های شیمیایی، در صنعت تولید مبلمان چوبی در آسیای جنوب شرقی نیز نقض می‌شود. اجرای این مقررات در صنعت نسبتا ضعیف بوده است، بنابراین; سلامت و ایمنی کلی کارگران در صنعت در خطر است.

صنعت مبلمان چوبی در آسیای جنوب شرقی همچنین نشان می دهد که رفاه کارگران اغلب نادیده گرفته می شود، در حالی که تمرکز در درجه اول بر رقابت در هزینه است، همانطور که توسط نسبت بالای کارگران مهاجر خارجی در صنعت مبلمان چوبی در آسیای جنوب شرقی گواهی می شود. طبیعتی که مایل است ایمنی و سلامت خود را به خطر بیاندازد، برای سود بیشتر، حتی اگر سلامت و ایمنی کارگران تأثیر زیادی بر بهره وری کلی کار داشته باشد.

منبع : ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا