رپورتاژ آگهیکابینتمحصولات ساختمانی

راهکارهای هوشمندانه برای طراحی کابینت آشپزخانه با هزینه کم

پس در ادامه به بیان 10 راهکار هوشمندانه‌ برای طراحی کابینت آشپزخانه با حداکثر کیفیت و حداقل هزینه می‌پردازیم. سپس نبایدهای صرفه جویی در هزینه کابینت را هم به شما می‌گوییم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در سال‌های اخیر، هزینه طراحی کابینت آشپزخانه با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. به همین علت بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای طراحی کابینت آشپزخانه با هزینه کم هستند. از طرفی وقتی بحث قیمت به میان می‌آید، مساله کیفیت هم مطرح می‌شود. به عبارت دیگر در چالشی بین قیمت و کیفیت قرار می‌گیرید که در این مطلب، نحوه رویارویی با این چالش را مرور می‌کنیم.

پس در ادامه به بیان ۱۰ راهکار هوشمندانه‌ برای طراحی کابینت آشپزخانه با حداکثر کیفیت و حداقل هزینه می‌پردازیم. سپس نبایدهای صرفه جویی در هزینه کابینت را هم به شما می‌گوییم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مهم‌ترین چالش افراد در طراحی کابینت آشپزخانه با هزینه کم چیست؟

بدون شک زمانی که طراحی کابینت آشپزخانه با کم‌ترین هزینه، اولویت پیدا می‌کند، با چالش‌های مختلفی در این راه روبرو می‌شوید. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها «احتمال پایین آمدن کیفیت کابینت» است. منظور از کیفیت پایین کابینت می‌تواند موارد زیر باشد:

  • محدودیت در طراحی
  • جنس ضعیف ورق کابینت
  • یراق آلات بی کیفیت
  • کابینت ساز غیرحرفه‌ای
  • و …

قطعا نگرانی بابت تمام موضوعات بالا منطقی است. اما اگر انتخاب کابینت کم هزینه را هوشمندانه انجام دهید، می‌توانید جلوی پایین آمدن کیفیت کابینت را بگیرید. به عبارتی نکته مهم این است که بدانید هر کابینت ارزان قیمتی، بی‌کیفیت نیست و گران بودن کابینت نشانه باکیفیت بودن آن نیست. با این حال در ادامه روش حل مشکل پایین آمدن کیفیت کابینت را به شما می‌گوییم.

چطور چالش بین هزینه و کیفیت کابینت را حل کنیم؟

برای حل چالش هزینه و کیفیت کابینت، بهتر است دو گام اصلی زیر را طی کنی:

  1. ابتدا توقع خود از میزان کیفیت کابینت را مشخص کنید
  2. سپس بودجه خود را مشخص کرده و با توجه به بودجه‌ای که دارید، برای طراحی کابینت تصمیم بگیرید. یعنی کابینتی را سفارش دهید که با توجه به بودجه شما، بتواند بیشترین کیفیت ، بهترین طراحی و کمترین قیمت ممکن را داشته باشد.

اما راهکارهای دیگری هم برای حل چالش هزینه و کیفیت کابینت وجود دارند. در ادامه با راهکارهای هوشمندانه‌ای آشنا می‌شوید که به شما در انتخاب کابینت ارزان، زیبا و دارای کیفیت قابل قبول کمک می‌کنند.

۱۰ راهکار طلایی برای طراحی کابینت شیک و ارزان با کمترین هزینه

قیمت ، کیفیت و زیبایی ، از مهم‌ترین آیتم‌هایی هستند که مشتریان در سفارش و طراحی کابینت آشپزخانه به آن‌ها توجه می‌کنند. بنابراین در این بخش به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که این سه پارامتر ساخت کابینت را، در هوشمندانه‌ترین حالت ممکن در کنار هم قرار می‌دهند. این راهکارها عبارت‌اند از:

از ساخت کابینت اضافه پرهیز کنید

داشتن برنامه‌ریزی قبلی در طراحی کابینت آشپزخانه، به شما کمک می‌کند تا ابعاد مورد نیاز برای کابینت‌ها و فضای لازم برای لوازمی که قرار است داخل آن قرار بگیرند را از قبل تخمین بزنید. به عبارت دیگر با برنامه‌ریزی می‌توانید از ساخت کابینت غیرضروری و فضای غیرکاربردی پرهیز کنید. این کار باعث صرفه‌جویی در تعداد کابینت‌ها و استفاده بهینه از فضای آشپزخانه می‌شود، درنتیجه شما هم هزینه کمتری را برای طراحی کابینت آشپزخانه می‌پردازید.

از سبک مدرن در طراحی کابینت کمک بگیرید

اگر می‌خواهید طراحی کابینت آشپزخانه شما به‌روز، زیبا و در عین حال ارزان باشد، می‌توانید به سراغ سبک طراحی مدرن بروید. کابینت با طراحی مدرن، ویژگی‌های زیر را دارد:

  • طراحی دارای خطوط هندسی ساده و با کمترین جزئیات
  • دارای حداقل تزئینات جانبی مانند تاج، پاخور و …، آن هم به صورت منبت کاری نشده
  • دارای طراحی متمرکز بر کاربردی کردن فضا و استفاده بهینه از آن
  • دارای درب‌های با دستگیره ساده و یا بدون دستگیره

به طور کلی در کابینت مدرن همه چیز در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی می‌شود، بنابراین نسبت به کابینت‌های دارای طرح‌های پیچیده ارزان‌تر هستند .

درضمن فرایند تولید و نصب کابینت‌های ساده، سریع‌تر و راحت‌تر است. همچنین این کابینت فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر از آنچه که هست، نشان می‌دهند و برای فضاهای کوچک ، کاملا مناسب هستند.

به جای طراحی کابینت جدید، آن را بازسازی کنید

گاهی اوقات تصمیم می‌گیرید برای تغییر ظاهر آشپزخانه خود، کابینت‌ها را تعویض کنید. اما این کار برای شما گران تمام خواهد شد. به همین علت پیشنهاد می‌شود به جای تعویض کابینت، به بازسازی آن بپردازید. بازسازی کابینت شامل اقدامات زیر است:

  • رنگ‌آمیزی درب‌ها و حتی بدنه
  • تعویض دستگیره‌ها
  • تغییر روکش کابینت
  • اضافه کردن نورپردازی و…

بنابراین با بازسازی کابینت می‌توانید از طراحی جدید و شیک آن، با کمترین قیمت ممکن لذت ببرید.

برچسب‌های کابینت را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید کابینت‌های شما ظاهر شیک و زیبایی به خود بگیرند اما بودجه کافی برای تعویض آن‌ها را ندارید، می‌توانید از برچسب کابینت استفاده کنید. برچسب‌های کابینت راه حلی بهینه برای نو کردن ظاهر کابینت شما هستند. شما می‌توانید این برچسب‌ها را از بازار تهیه کرده و حتی خودتان آن‌ها را نصب نمایید. منتهی دقت کنید که نوع ضدآب آن‌ها را خریداری کنید.

تنوع طرح و رنگ برچسب‌های کابینت بسیار زیاد است و دست شما برای ایجاد این تغییر زیبا اما ارزان، کاملا باز است.

کابینت را از متریال‌های ارزان‌تر بسازید

با انتخاب متریال کابینت ارزان قیمت، می‌توانید حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد در هزینه‌های طراحی و ساخت کابینت صرفه‌جویی کنید. (منظور از متریال همان جنس کابینت است). شما می‌توانید به یکی از دو روش زیر، متریال کابینت ارزان‌تری داشته باشید:

  • روش اول: استفاده از متریال‌های برندهای درجه ۲ و ۳ که قیمت و کیفیت کمتری دارند.
  • روش دوم: در این روش می‌توانید از متریال‌های ارزان‌ترِ مشابه متریال‌های گران قیمت استفاده کنید. برای مثال در سبک‌های مدرن می‌توانید از نئوپان روکش ملامینه یا نئوپان روکش لترون به جای ام دی اف استفاده کنید. و یا در سبک‌های کلاسیک می‌توانید از کابینت ممبران به جای کابینت چوبی گران قیمت استفاده کنید.

اگرچه با این روش می‌توانید کابینتی نسبتا زیبا و ارزان قیمت داشته باشید، اما توصیه ما این است که هیچوقت کیفیت را فدای کمیت نکنید . پس اگر می‌توانید، کمی بیشتر هزینه کنید و از متریالی استفاده کنید که حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد.

نکته مهم: توصیه ما این است که در سبک مدرن، به هیچ عنوان از نئوپان با روکش لترون استفاده نکنید ، چون مقاومت بسیار پایینی در برابر رطوبت دارد.

طراحی قفسه‌های باز را جایگرین کابینت دیواری کنید

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه طراحی کابینت آشپزخانه و استفاده بهینه از فضا، حذف کابینت دیواری و نصب قفسه‌های باز است. استفاده از قفسه باعث می‌شود آشپزخانه شما جادارتر به نظر برسد و دسترسی به وسایل مختلف راحت‌تر باشد.

از صفحه کابینت‌های اقتصادی کمک بگیرید

اگر می‌خواهید طراحی کابینت آشپزخانه شما ارزان ولی شیک باشد، باید در انتخاب صفحه کابینت آشپزخانه دقت زیادی داشته باشید. احتمالا شما هم مثل اکثر افراد به صفحه کابینت‌های سنگ طبیعی و مصنوعی علاقه دارید. این صفحات اگرچه زیبا هستند، اما قیمت بسیار گرانی دارند. بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه‌ طراحی کابینت آشپزخانه خود صرفه جویی کنید، باید از صفحات ارزان‌تری مانند صفحات ام دی اف ۳ سانت یا ۵ سانت استفاده کنید.

نکته مهم: شما می‌توانید صفحات ام دی اف را با روکش‌های طرح سنگ سفارش دهید تا از زیبایی کابینت‌های سنگی، با کمترین قیمت ممکن لذت ببرید.

کابینت را با درب‌های لمسی طراحی کنید

تنوع دستگیره‌های کابینت بسیار زیاد است و اگر می‌خواهید هزینه کابینت شما کم شود، بهتر است از دستگیره‌های ارزان کمک بگیرید. حال اگر در کنار ارزان بودن، زیبایی و کم‌جا بودن کابینت هم برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از کابینت با درب لمسی استفاده کنید. درب‌های لمسی کابینت را می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان، به دو صورت زیر طراحی کنید:

درب‌های لمسی اگرچه هزینه‌های مربوط به طراحی کابینت آشپزخانه را افزایش می‌دهند، اما در مقایسه با دستگیره‌های لوکس، هزینه‌ها را حدود ۱۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان کاهش می‌دهند.

اپن جزیره را از آشپزخانه حذف کنید

اپن جزیره آشپزخانه به دلیل اینکه نیاز به تعدادی کابینت اضافه دارد، هزینه‌های ساخت کابینت را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه‌های طراحی کابینت آشپزخانه صرفه جویی کنید، می‌توانید قید اپن جزیره کابینت را بزنید. در ضمن حذف اپن جزیره در آشپزخانه‌های کوچک ، ایده چندان بدی هم نیست. شما می‌توانید به جای اپن جزیره، کابینت‌های دورتادور آشپزخانه را بهینه طراحی کنید و نهایت استفاده را از فضا ببرید.

از نئوپان برای کابینت دیواری استفاده کنید

از آنجایی که نئوپان در مقایسه با ام دی اف مقاومت کمتری نسبت به رطوبت دارد، بنابراین از قیمت کمتری هم برخوردار است و به همین علت، کمتر در ساخت کابینت از نئوپان استفاده می‌کنند. اما با توجه به اینکه کابینت دیواری کمتر از کابینت زمینی در معرض رطوبت قرار دارد، شما می‌توانید به جای ام دی اف، از نئوپان در ساخت این نوع کابینت استفاده کنید. در این صورت هزینه طراحی کابینت آشپزخانه تا حد قابل قبولی کاهش می‌یابد.

چه زمانی نباید در ساخت کابینت صرفه جویی کنیم؟ (۴ مورد مهم)

در طراحی هوشمندانه کابینت آشپزخانه، باید دو دیدگاه کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشید. یعنی علاوه‌بر اینکه با استفاده از روش‌های ذکر شده در بالا، باید در کوتاه مدت هزینه‌های خود را کاهش دهید، باید با روش‌های کاهش هزینه در طولانی مدت هم آشنا شوید. برای اینکه بتوانید در دراز مدت در هزینه‌های ساخت کابینت صرفه جویی کنید، لازم به کیفیت ۴ آیتم زیر در طراحی کابینت، بیشتر از قیمت آن‌ها توجه کنید.

کابینت زیر سینک

اولین موردی که نباید در هزینه‌های ساخت آن صرفه جویی کنید، کابینت زیر سینک است. بهتر است کابینت زیر سینک را از جنس PVC سفارش دهید، چرا که در معرض رطوبت قرار دارد. در غیر این صورت با گذشت زمان، این قسمت از کابینت آسیب می‌ببیند و ناچار هستید هزینه قابل توجهی را بابت تعمیر و یا تعویض آن خرج کنید.

لولای آرام‌بند

استفاده از لولای آرام‌بند باعث کاهش آسیب‌دیدگی کابینت می‌شود. اگرچه برای خرید لولای آرام‌بند هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید، اما با محافظت از کابینت‌ها، مخارج ثانویه مربوط به تعمیرات را کاهش می‌دهید.

چسب مصرفی در کابینت

در صورت استفاده از چسب مصرفیِ باکیفیت، طول عمر کابینت خود را افزایش دهید و هزینه‌های نگهداری از کابینت را به کمترین حالت ممکن برسانید.

انتخاب کابینت‌ساز حرفه‌ای

انتخاب کابینت‌ساز بیشترین تاثیر را روی تعیین قیمت نهایی کابینت و هزینه‌های بعدی دارد. بنابراین سعی کنید با یک کابینت‌ساز حرفه‌ای قرار ببندید تا با راهنمایی او، از کابینت با بیشترین کیفیت و کمترین هزینه بهره ببرید. درضمن یادتان باشد بستن قرارداد شفاف را با کابینت ساز فراموش نکنید.

در نهایت یادتان باشد که صرفه جویی در این ۴ مورد، نه تنها هزینه‌های شما را کاهش نمی‌دهد، بلکه در طولانی مدت منجر به افزایش هزینه‌های شما هم می‌شود. بنابراین در طراحی هوشمندانه کابینت، از صرفه جویی در این موارد حتما پرهیز کنید.

جمع‌بندی مطالب مهم

اگر می‌خواهید در هزینه طراحی کابینت آشپزخانه صرفه‌جویی کنید و کیفیت کابینت شما هم پایین نیاید، ابتدا باید برنامه‌ریزی و برآورد بودجه نهایی داشته باشید. سپس با استفاده از روش‌های مختلفی مانند انتخاب متریال ارزان قیمت، به کارگیری قفسه به جای کابینت دیواری و سایر روش‌هایی که گفتیم، می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید.

در ضمن در صورتی که می‌خواهید طراحی کابینت آشپزخانه شما هوشمندانه باشد و در طولانی مدت دچار ضرر نشوید، باید از صرفه‌جویی مالی در برخی از قسمت‌های کابینت مانند لولای آرام‌بند، چسب مصرفی و … پرهیز کنید. زیرا با صرفه جویی در این موارد، هزینه‌های بیشتری در آینده به شما تحمیل می‌شود.

و از همه مهم‌تر:

انتخاب یک کابینت‌ساز حرفه‌ای و عقد قرارداد شفاف با او، مهم‌ترین موردی است که می‌تواند هزینه طراحی کابینت آشپزخانه شما را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا