بتنساخت و ساز بتنیفن اسکلت بتنیوبلاگ

روش صحیح تراکم بتن توضیح دهید ؟

ساخت ویلا ارزان

روش صحیح تراکم بتن

مراحل تراکم  بتن:

مرحله ۱: اندازه نازل مناسب را انتخاب کنید

ابتدا باید دانست که آیا ویبراتور بتن مجهز به نازل مناسب است یا خیر؟ اگرچه تشخیص آن با یک نگاه دشوار است، اما کنتراست سرهای ارتعاشی می تواند تا حد زیادی بر سطح تراکم تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، برای به دست آوردن کمترین سطح بتن ریزی، باید از نازل هایی با قطر بین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر استفاده کرد. چنین سرهایی برای بتن در مقاطع نازک مناسب هستند. نازل هایی با اندازه ۳۵ تا ۴۰ میلی متر ممکن است برای تکان دادن شفت مناسب باشند. برای دستیابی به حداکثر سطح تجمع بتن در سطوح، از نازل های ۵۰ تا ۷۵ میلی متری استفاده می شود .

نوشته های مشابه

مرحله ۲: روش تراکم دستی را بیاموزید

پس از انتخاب نازل مناسب، فرآیند تراکم بتن را آغاز کنید. برای این کار لازم است ابزارهای ایمنی شغلی از قبل آماده شود. بیشتر اوقات، کسانی که در بتن کار می کنند باید کفش مخصوص بپوشند. همچنین کلیه کارگران موظف به استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظتی برای دهان، چشم و دست هستند. ویبره را روشن کنید و به اولین نقطه عمل بروید.

وقتی بتن آن فضا را پر کرد، ویبراتور را داخل بتن قرار دهید و آن را به مدت ۵ تا ۱۵ ثانیه در موقعیت خود نگه دارید. پس از آن، ویبره را می توان با آرامش کنار کشید و به نقطه بعدی رفت. نقطه بعدی باید حدود ۵۰ سانتی متر از نقطه اول فاصله داشته باشد. این فرآیند باید تا زمانی ادامه یابد که کل سطح بتن به درستی فشرده شود.

هرگز ویبراتور را به داخل مخلوط بتن مخلوط نکنید و به نوبه خود اجازه دهید ویبره از طریق وزن خود وارد بتن شود. اگر ویبراتور به طور خودکار وارد بتن نشود، این ممکن است نشان دهنده کارایی کم مخلوط بتن (سخت شدن بتن) باشد.

طراحی ویلا ساده

مرحله ۳: به شکاف های هوا توجه کنید

در حین تکان دادن بتن مراقب باشید که حباب های هوا روی سطح بتن ظاهر شوند. نشان دهنده موفقیت فرآیند تراکم است. برای این کار از ویبراتور به مدت ۵ تا ۱۵ ثانیه استفاده کنید تا حباب های هوا ظاهر شوند.

اگر در ابتدا هیچ حباب هوا ظاهر نشد، ممکن است عملکرد ویبراتور دستی را نشان دهد. حتما موضوع را مطالعه کنید و مطمئن شوید که مراحل کار به درستی انجام شده است. هنگامی که حباب های هوا روی سطح ظاهر نمی شوند، فرآیند فشرده سازی متوقف می شود. باید به خاطر داشت که سرعت تراکم باید ۹۰۰۰ دور در دقیقه باشد.

نکات مهم در هنگام ارتعاش بتن که باید به آنها توجه کنید

  • زیاد مخلوط نکنید، زیرا باعث می شود دانه های درشت سنگدانه به ته مخلوط، و آب و سیمان به سمت بالا بریزند. همچنین ممکن است هوا در لایه های زیرین سیمان گیر کند و منجر به بلوک بتنی ضعیف شود که در اثر کوچکترین فشار می شکند.
  •  برای کاهش انبساط سرد بین لایه های بتنی، مطمئن شوید که ویبراتور کاملاً به هر قسمت رسیده است و لایه قبلی را با لایه بعدی مخلوط می کند.
  • برای حداکثر کارایی، فقط از حرکات عمودی استفاده کنید تا مخلوطی از سنگدانه و بتن به دست آید. حرکت افقی می تواند منجر به توزیع ناهمگن ذرات سنگدانه و افزایش احتمال درهم پیچیده شدن ویبراتور با آرمیچر شود.
  • برای جابجایی یا فشار دادن بتن به داخل قالب از ویبراتور استفاده نکنید! زیرا این امر منجر به جدا شدن اجزای بتن می شود.
  • از نوع مناسب ویبراتور استفاده کنید. برای پروژه های کوچکتر از تکان دهنده سبک و مرتب استفاده کنید.
  • سعی کنید همیشه دو ویبره را در داخل کارگاه ساختمانی نگه دارید زیرا ممکن است یکی از آنها کار نکند و یافتن ویبره دیگر باعث اتلاف وقت و سفت شدن مخلوط بتن می شود.

روش تراکم بتن

دو نوع ویبراتور وجود دارد، ویبراتور بنزینی و ویبراتور برقی. نوع بنزینی دارای یک موتور بزرگ است که به یک شلنگ متصل می شود. و نوع برقی آن شامل یک موتور کوچک است و مانند نوع بنزینی با شلنگ متصل می شود. نوع بنزینی نیازی به منبع برق ندارد و استفاده از آن آسانتر است اما نوع برقی آن سبکتر و ظرفیت بیشتری دارد.

نحوه استفاده از ویبراتور بسیار آسان است. پس از کارکرد دستگاه، نسبت ارتعاش نازل قابل تنظیم است. نازل و سر ویبراتور برای انجام فرآیند جداسازی هوا از مخلوط بتن وارد بتن می شوند.

سرانجام

صدها یا حتی هزاران حباب هوا ممکن است در حین ریختن بتن ایجاد شود که می تواند ساختار بتن را تحت فشار قرار دهد. این شکاف های هوایی، یک مسئله تکراری، برای اکثر پیمانکاران یک مشکل جدی است. اما انجام مراحل تراکم بتن و آمادگی بالای کارگران و متولیان این کار، می تواند به رفع حباب های هوا و تهیه بتن بادوام و انباشته کمک کند.

منبع :  آموزش ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا