فن بازسازی ساختمانفن طراحی داخلیوبلاگ

طراحی آشپزخانه از کجا شروع کنیم ؟

ساخت ویلا طراحی آشپزخانه

آشپزخانه مهمترین قسمت  هر خانه است، جایی که اعضای خانواده برای تهیه غذا و صرف غذا دور هم جمع می شوند. بنابراین اگر در حال ساختن یک خانه جدید یا بازسازی پلان طبقه موجود هستید، باید اصول اولیه طراحی آشپزخانه را بدانید!

طراحی یک آشپزخانه جدید هیجان انگیز و در عین حال گیج کننده است، چرا؟ از آنجا که شامل جزئیات زیادی است و همه آنها نیاز به دقت بالایی در برنامه ریزی و طراحی دارند، نمی توانید از هیچ قسمتی هر چند به نظر شما کوچک باشد چشم پوشی کنید. هر قسمت از آشپزخانه یک اهمیت، یک کارکرد عملی و یک داستان دارد.

شما باید با دقت برنامه ریزی کنید حیاتی ترین قسمت های آشپزخانه.

  1. وسایل برقی را کجا باید گذاشت؟
  2. راحت ترین و نزدیک ترین مکان برای قرار دادن کمدها برای ما کجاست؟
  3. ماشین ظرفشویی باید کجا قرار گیرد؟
  4. نورپردازی چگونه توزیع می شود تا تمام جزئیات آشپزخانه با وضوح و زیبایی برجسته شود؟

و مهم ترین قسمت طراحی را فراموش نکنید. که جزئیات آشپزخانه منعکس کننده سلیقه افراد و شخصیت آنهاست.

نوشته های مشابه

ساختن یک آشپزخانه به دلیل آنکه باید فاکتورهای زیادی را برای طراحی آن درنظر گرفت کار  نسبتا پیچیده ای است. طراحی آشپرخانه فقط به کابینت محدود نمی شود و نیازمند زمان و حوصله ی زیادی است که بعد از طراحی صرف نصب و جزئیات اجرای طرح می شود. بنابراین لازم است برای بودجه بندی این کار کمی سختگیر باشید.

طراحی ویلا مدرن لوازم آشپزخانه

درمورد لوازمی که در آشپزخانه می خواهید داشته باشید تصمیم گیری کنید. آماده سازی غذا در آشپزخانه بیشتر مربوط به اجاق گاز، سینک و یخچال است. به طور کل وجود یک مسیر مثلث شکل بین سه وسیله ضروری آشپزخانه ایده آل ترین حالتی است که می توان برای طراحی کلی آشپزخانه در نظر گرفت، در یک آشپزخانه ایده آل دسترسی مستقیم است و اتاقی برای آماده سازی مواد غذایی یا فضای ذخیره سازی در کنار هر محدوده وجود دارد.

بهتر است یخچال کنار اجاق گاز قرار نگیرد. برای اینکه یخچال طول عمر بیشتری داشته باشد و بهتر کار کند بهتر است از هوای گرم اطراف اجاق گاز دور باشد.

می توانید در طرح خود یک جزیره در نظر بگیرید به شرط آنکه جزیره مانعی برای مسیر بین سینک، یخچال و اجاق گاز نباشد.

جزیره آشپزخانه:‌

جزیره آشپزخانه یکی از طراحی‌های مدرن برای آشپزخانه‌های امروزی است که یک کابینت با ابعاد مختلف بصورت مجزا و بحالت یک جزیره در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد که می‌توان از آن برای مصارف پخت و پز، شست و شو، صرف غذا و یا حتی میز کار برای آشپزی استفاده کرد. امروزه جزیره آشپزخانه در آشپزخانه‌های مدرن بعنوان یک نقطه کانونی در طراحی نمای آشپزخانه قرار دارد که می‌تواند نقش بسزایی در زیبا جلوه کردن آشپزخانه داشته باشد از این روست که طراحان داخلی توجه ویژه ای روی آن دارند.

ارتفاع جزیره آشپزخانه را معمولا هم سطح بقیه کابینت‌ها اما با عمق(عرض) بیشتر در نظر می‌گیرند. مثلا اگر عمق کابینت‌های زمینی شما ۵۵ سانتیمتر باشد عمق کابینت جزیره آشپزخانه را گاها تا ۱ متر نیز می‌توان در نظر گرفت تا از لحاظ جاسازی سینک ظرفشویی، گاز و میز ناهارخوری بر روی آن با کمبود جا مواجه نشد.

یکی دیگر از دلایل در نظر گرفتن عمق بیشتر برای جزیره آشپزخانه، در دسترس بودن آن از تمام جهات و فضاهای آشپزخانه و حتی فضاهای دیگر خانه که در مجاورت آشپزخانه قرار دارند، است. بعبارتی می‌توان گفت که هر فعالیتی در آشپزخانه به کابینت جزیره ختم می‌شود و در طول روز و برای مصارف آشپزی به آن زیاد احتیاج می‌شود.

در ادامه می‌توانید تصاویر منتخب از کابینت جزیره آشپزخانه را مشاهده کنید تا با مفهوم و کاربرد آن در طراحی آشپزخانه‌های مدرن بیشتر آشنا شوید.

یک منبع برق نیز می توان در زیر کفسازی آشپزخانه برای جزیره در نظر گرفت، بخصوص اگر در حال نوسازی کف آشپزخانه باشید. بسیاری از افراد مقداری از فضای جزیره را به عنوان کانتر ویا باز  و جایی برای قرار دادن اجاق استفاده می کنند.

انبار:

درمورد اینکه می خواهید چه چیزهایی در آشپزخانه ذخیره سازی و چگونه از آن استفاده کنید فکر کنید. کابینت هایی که تا سقف امتداد دارند بهترین روش برای زیادتر کردن فضای ذخیره سازی در آشپزخانه هستند. سازندگان کابینت آشپزخانه انتخاب گزینه ی لیزی سوزن (صفحه چرخان) را نیز برای بیشتر کردن فضای ذخیره سازی پیشنهاد می دهند.

کابینت ها

کابینت ها هم برای آماده سازی مواد غذایی و هم برای جا دادن وسایل برقی مانند توستر، مخلوط کن، قهوه ساز، ماکروفر و… ضروری هستند.

کابینت ها همچنین می توانند فضایی به عنوان غذاخوری (مثلا به شکل صبحانه خوری) فراهم کنند.

نمونه طرح اشپزخانه

در آشپرخانه های کوچک سایز و شکل اتاق معمولا به طرح جهت می دهد ولی در آشپزخانه های بزرگ می توان گزینه های بیشتری برای طرح در نظر گرفت. آشپزخانه ها معمولا کافه شکل، ال شکل یا یو شکل هستند و شامل جزیره، صبحانه خوری و ناهارخوری می باشند. نمونه هایی از این طرح ها با “کارکرد مثلث آشپزخانه” و چگونگی قرارگیری وسایل نشان داده می شود.

طرح ال شکل

طرح ال شکل کابینت هایی در طول همه یا قسمتی از دو دیوار که مجاور یکدیگر قرار گرفته اند دارد. در آشپزخانه های بزرگ امکان اختصاص دادن فضایی برای ناهار خوری نیز وجود دارد. این طرح فضاهای ذخیره سازی مناسبی فراهم می کند و برای خانواده های شلوغ و با جمعیت زیاد طرح ایده آلی است.

طرح یو شکل

در این طرح کابینت ها سه دیوار را پوشش می دهند و در اتاق های بزرگ ممکن است یک ضلع آشپزخانه به صبحانه خوری اختصاص یابد.

در آشپزخانه های کوچک این طرح بیشترین فضای ذخیره سازی را فراهم می کند ولی محدوده ی رفت و آمد بسیار کوچک است. در این طرح بهتر است یخچال نزدیک به دروازه آشپزخانه قرار بگیرد.

طرح کشتی (گلی)

در این طرح کابینت ها در یک آشپزخانه ی باریک و کم عرض در طول دو دیوار مقابل هم و به شکل مستقیم قرار می گیرند. در این طرح نیز مانند طرح یو شکل فضای رفت و آمد کمی وجود دارد ولی دیواری که در مجاورت آن کابینت قرار نگرفته حداکثر فضا را برای رفت و آمد فراهم می کند.

منبع : ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا