خدمات طراحیطراحی ویلافن طراحی داخلیفن طراحی ساختمانفن طراحی سازهوبلاگ

طراحی و ساخت چیست؟

ساخت خانه ویلایی طراحی و ساخت

طراحی و ساخت یک سیستم اجرای پروژه است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. روشی برای اجرای یک پروژه که در آن خدمات طراحی و ساخت توسط یک نهاد واحد به نام مجری طرح یا پیمانکار طراحی ساخت منعقد می شود. این سیستم را می توان به پروژه های طراحی-ساخت به رهبری معمار و پروژه های طراحی-ساخت به رهبری پیمانکار تقسیم کرد.

برخلاف مناقصه های طراحی-ساخت (یا “مناقصه های طراحی”)، سیستم طراحی-ساخت مبتنی بر یک قرارداد تک طرفه است و از این روش برای کاهش ریسک برای مالک پروژه و کاهش زمان بندی تحویل با همپوشانی طرح  و مراحل ساخت پروژه استفاده می شود.

سیستم Design-Build نیز دارای یک مسئول واحد است. مسئولیت کلیه کارهای پروژه بر عهده پیمانکار طراحی – ساخت می باشد، لذا مشتری در صورت بروز هر گونه اشتباه، از یک طرف غرامت قانونی درخواست می نماید.

رویکرد سنتی به پروژه های ساختمانی شامل استخدام طراح از یک سو و استخدام پیمانکار از سوی دیگر است. روش تدارکات سیستم طراحی-ساخت، توالی سنتی کار را تغییر می‌دهد. برآوردن خواسته های مشتری با داشتن یک شخص مسئول در تلاش برای کاهش ریسک ها و هزینه های کلی. امروزه معمولاً در بسیاری از کشورها استفاده می شود و فرم های قرارداد به طور گسترده ای در دسترس است.

سیستم طراحی-ساخت گاهی اوقات با رویکرد “Master Mason” که یکی از قدیمی ترین روش های فرآیندهای ساختمانی است، در مقایسه سیستم طراحی و ساخت با روش سنتی تدارکات پروژه، مقایسه می شود.

طراحی پلان ویلا

نویسندگان کتابچه راهنمای قراردادهای طراحی و ساخت اظهار داشتند: «از منظر تاریخی، رویکرد به اصطلاح سنتی در واقع یک مفهوم بسیار مدرن است که فقط مورد استفاده قرار می گیرد. برای حدود ۱۵۰ سال در مقابل، مفهوم طراحی-ساخت – همچنین به عنوان مفهوم “Master Builder” شناخته می شود – گزارش شده است که برای بیش از چهار هزار سال مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه موسسه طراحی و ساختمان آمریکا این موضع را اتخاذ می کند که پروژه های طراحی و ساخت را می توان توسط یک پیمانکار، طراح، توسعه دهنده پروژه یا سرمایه گذاری مشترک رهبری کرد، تا زمانی که بدنه طراحی ساخت یک قرارداد واحد طراحی و ساخت را با آن حفظ کند. برخی از معماران متذکر شده اند که سیستم طراحی-ساخت به رهبری معمار رویکردی ویژه در طراحی و ساخت است.

سیستم طراحی-ساخت نقش مهمی در آموزش و پرورش، هم در دانشگاه ها و هم در رویدادهای سازماندهی شده مستقل مانند Rural Studio (استودیوی روستایی) یا Arche Camp (اردوگاه معماری) ایفا می کند.

پیمانکار طراحی و ساخت

“مجری طراحی” اغلب پیمانکار عمومی است، اما در بسیاری از موارد پروژه می تواند توسط یک متخصص طراحی (معمار، مهندس، تکنسین معماری یا دیگر طراحان حرفه ای) هدایت شود. برخی از شرکت های طراحی و ساخت و ساز از افراد حرفه ای از هر دو بخش ساخت و ساز و طراحی استفاده می کنند. از آنجایی که مجری طرح، پیمانکار عمومی است، طراحان عموماً مستقیماً توسط پیمانکار واگذار می شوند. یک مشارکت یا سرمایه گذاری مشترک می تواند بین یک شرکت طراحی و یک شرکت ساختمانی برای مدت طولانی یا فقط برای یک پروژه تشکیل شود.

تا سال ۱۹۷۹، آئین نامه اخلاق تجاری و رفتار حرفه ای AAA اعضای خود را از ارائه خدمات ساختمانی منع می کرد. اما امروزه بسیاری از معماران در ایالات متحده و جاهای دیگر به دنبال ارائه خدمات طراحی و ساخت یکپارچه هستند و تنها رویکرد به این هدف، سیستم طراحی و ساخت است. انجمن تشخیص داد که سیستم طراحی-ساخت به یکی از روش های اصلی در ساخت و ساز تبدیل شده است.
در سال ۲۰۰۳، انجمن “راهنمای معمار برای خدمات طراحی و ساخت ” را امضا کرد، که برای کمک به اعضای خود به عنوان پیمانکاران پروژه طراحی و ساخت نوشته شده بود. این کتاب راهنمایی هایی را در مورد مراحل مختلف فرآیند ارائه می دهد: خدمات طراحی، قراردادها، مدیریت، بیمه ها و امور مالی.

منبع :  ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا