بی آی ام BIM

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

۱) تنوع محصول نهایی را کاهش دهید
ارزیابی بهتر گزینه‌های طراحی با ویژگی‌های عملکردی آن‌ها (به عنوان مثال حرارتی، صوتی، باد و غیره) می‌تواند تغییراتی را که معمولاً با تغییرات دیرهنگام شروع شده توسط مشتری در مرحله ساخت و ساز ایجاد می‌شود، کاهش دهد. مدل‌های BIM برای ارزیابی طراحی، ساخت‌پذیری و برخوردهای فضایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که منجر به بهبود کیفیت در این زمینه می‌شود. همچنین، ادغام گسترده BIM با سیستم‌های CNC صنعتی (کنترل عددی کامپیوتری) امکان پیش‌ساخت پیچیده اجزای ساختمانی را فراهم می‌کند که تنوع محصول را در این زمینه کاهش می‌دهد.

۲) کاهش تنوع تولید
برخاست‌های کمیت خودکار که به مدل‌های BIM مرتبط هستند، دقیق‌تر از فرآیندهای دستی هستند. علاوه بر این، تغییر طرح در مرحله بعد، فایل‌های کمیت مرتبط را نیز تغییر می‌دهد. این بیشتر تضمین می کند که مقادیر همیشه دقیق هستند. علاوه بر این، تغییر ایجاد شده در یک بخش یا پلان به طور خودکار به تمام بخش ها و پلان های دیگر منعکس می شود و ثبات طراحی را حفظ می کند. مدل‌های BIM یک مخزن داده با چرخه عمر کامل ارائه می‌کنند که تغییرپذیری را به دلیل هماهنگی و مسائل مربوط به واگذاری داده‌های پروژه بین مراحل در چرخه عمر پروژه کاهش می‌دهد.

۳) دوره های تولید را کاهش دهید
چرخش سریع تجزیه و تحلیل عملکرد ساختاری، حرارتی و صوتی؛ برآورد هزینه؛ و ارزیابی انطباق با برنامه مشتری، همگی طراحی مشترک را امکان پذیر می کنند و زمان چرخه را برای مرحله طراحی کاهش می دهند. همچنین، پردازش موازی در چندین ایستگاه کاری به صورت هماهنگ (بدون نیاز به ادغام و هماهنگی مدل‌های دو بعدی مختلف) زمان چرخه طراحی را کاهش می‌دهد. طراحی بهتر در نتیجه منجر به برنامه‌های عملیاتی بهینه‌تر و دقیق‌تر در میدان با تضادهای کمتر می‌شود. این باعث کاهش بیشتر زمان چرخه در مرحله ساخت و ساز می شود. علاوه بر این، داشتن یک مخزن داده کامل و عاری از برخوردهای نرم و سخت در یک مدل BIM، زمان چرخه طولانی مربوط به نیاز اطلاعات و مسائل ساخت‌پذیری را در این زمینه کاهش می‌دهد.

۴) اندازه دسته ها را به سمت جریان تک تکه کاهش دهید
تولید خودکار نقشه ها، به ویژه نقشه های فروشگاهی برای ساخت فولاد یا پیش ساخته، امکان بررسی و تولید را در دسته های کوچکتر می دهد. اطلاعات را می توان در صورت تقاضا ارائه کرد، که امکان تولید قطعه مناسب را در زمان مناسب فراهم می کند.

۵) از سیستم های کششی استفاده کنید
در سیستم کشش، اجزای مورد استفاده در فرآیند تنها زمانی جایگزین می شوند که توسط واحدهای پایین دستی مصرف شده یا مورد نیاز باشند. بنابراین، واحدهای کار بالادستی فقط به اندازه کافی برای برآوردن خواسته های مشتریان پایین دستی خود تولید می کنند و کار در حال انجام را کنترل می کنند. نقشه های ساخت و ساز می تواند توسط خدمه ساخت و ساز در صورت نیاز از پایگاه داده BIM کشیده شود تا از اضافه بار یا فشار طراحی طراحی جلوگیری کند. با ادغام افزایش‌های کمیت BIM، برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و سیستم‌های ERP تامین‌کنندگان، مواد به‌موقع و لجستیک مصرفی را می‌توان از طریق هماهنگی به‌موقع بین حوزه ساخت‌وساز و تامین‌کنندگان پشتیبانی کرد.

۶) تولید ارزش را تأیید و تأیید کنید
نمونه سازی مجازی و شبیه سازی به دلیل هوشمندی ساخته شده در اشیاء مدل BIM امکان بررسی خودکار در برابر مقررات طراحی و ساختمان را فراهم می کند. این امر تأیید و اعتبار طراحی را کارآمدتر می کند. تجسم زمان‌بندی‌های پیشنهادی و تجسم فرآیندهای در حال انجام، اطلاعات فرآیند را تأیید و تأیید می‌کند. بررسی برخورد و حل سایر مشکلات یکپارچه سازی اطلاعات محصول را تأیید و تأیید می کند.

۷) با اجماع تصمیم بگیرید
از آنجایی که تمام جنبه های هدف طراحی و پارامترهای آن در یک مدل سه بعدی ثبت می شود، مشتری می تواند به راحتی آن را درک کند. الزامات را می توان از همان اوایل مرحله توسعه مفهومی به طور کامل دریافت کرد و با آنها ارتباط برقرار کرد. همچنین، ویژگی‌های تجسم BIM برای تعامل مشتری و ذینفعان و در جلسات Last Planner برای بهبود ارتباطات و هماهنگی در مرحله ساخت و ساز استفاده شده است. در مرحله طراحی مفهومی، چرخش سریع برای تهیه برآورد هزینه و سایر ارزیابی‌های عملکرد، ارزیابی گزینه‌های طراحی متعدد را برای تصمیم‌گیری مشارکتی امکان‌پذیر می‌سازد.

۸) از سازگاری الزامات اطمینان حاصل کنید
در مجموعه‌ای از نقشه‌ها و مشخصات دوبعدی، اشیاء مشابه در چندین مکان نشان داده می‌شوند. همانطور که طراحی پیشرفت می کند و تغییرات ایجاد می شود، اپراتورها باید بین نمایش های متعدد/نمایش های اطلاعاتی سازگاری داشته باشند. BIM این مشکل را به طور کامل با استفاده از یک نمایش واحد از اطلاعات که همه گزارش‌ها به طور خودکار از آن استخراج می‌شوند، برطرف می‌کند. به اشتراک گذاری مدل ها بین همه شرکت کنندگان یک تیم پروژه، ارتباطات را در مراحل طراحی و ساخت و ساز حتی بدون تولید نقشه ها افزایش می دهد.

۹) استاندارد کردن فرآیندهای کاری
انیمیشن های مبتنی بر BIM از توالی های تولید یا نصب را می توان تهیه کرد. این کارگران را در نحوه انجام کار در زمینه‌های خاص راهنمایی می‌کنند و وسیله‌ای عالی برای اطمینان از پیروی از رویه‌های استاندارد هستند. همچنین، مدل‌های BIM اکنون می‌توانند بررسی‌های ایمنی خودکار را انجام دهند و در صورت لزوم اقدامات احتیاطی را روی مدل‌ها انجام دهند (مانند موانع در اطراف سوراخ‌های دال یا هشدارهای نزدیکی ایمنی)، که استانداردسازی ایمنی سایت را افزایش می‌دهد. شرکت های ساختمانی شروع به استفاده از مدل های BIM برای آموزش نیروی کار خود در زمینه مسائل ایمنی و کیفیت در این زمینه کردند.

۱۰) فرآیند تولید را تجسم کنید
مدلسازی و متحرک سازی توالی ساخت و ساز در ابزارهای “۴D” و “۵D” فرصتی منحصر به فرد برای تجسم فرآیندهای ساخت و ساز فراهم می کند. این امر امکان شناسایی تضادهای منابع در زمان و مکان و حل مسائل ساخت‌پذیری را با اثرات هزینه آن‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این، بهینه سازی فرآیند را تسهیل می کند و کارایی و ایمنی را بهبود می بخشد و می تواند به شناسایی تنگناها کمک کند. استفاده بهبود یافته از دستگاه های پوشیدنی/موبایل با پایگاه داده های ابری (به عنوان مثال Autocad BIM 360) به تجسم BIM در همه جا کمک می کند. همچنین، ادغام واقعیت مجازی، مدل‌های BIM و دستگاه‌های پوشیدنی/موبایل از تجسم بیشتر و گزینه‌های شفافیت فرآیند در مرحله ساخت و نگهداری پشتیبانی می‌کند.

هم افزایی بسیار بیشتری بین Lean Construction و BIM وجود دارد که در Sacks و همکاران مورد بحث قرار گرفته است. (۲۰۱۰)۲. در پست‌های آینده‌ام، چند مورد واقعی را ارائه خواهم داد که در آنها این هم افزایی در مراحل مختلف چرخه عمر ساخت‌وساز تحقق یافته است.

منابع

۱. Eastman, C., Eastman, CM, Teicholz, P. and Sacks, R. (2011). کتاب راهنمای BIM: راهنمای مدل سازی اطلاعات ساختمان برای مالکان، مدیران، طراحان، مهندسان و پیمانکاران. جان وایلی و پسران

۲. Sacks، R.، Koskela، L.، Dave، B. و Owen، RL (2010)، تعامل Lean و BIM: یک تحلیل مفهومی. مجله مهندسی و مدیریت ساخت و ساز، ۱۳۶ (۹) ۹۶۸-۹۸۰.

۳. Dave, B., Koskela, L., Kiviniemi, A., Tzortzopoulos, P. and Owen, RL (2013), پیاده سازی ناب در ساخت و ساز: ساخت ناب و BIM. CIRIA.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا