ابزار آلات ساختمانیوبلاگ

 مزایا و معایب تخته های سیمانی الیافی !

ساخت ویلا مدرن مزایا و معایب تخته های سیمانی الیافی

تخته سیمانی الیافی یکی از مصالحی ساختمانی است که برای کامل کردن و ساخت اتصالات دیوار و پارتیشن های داخلی و همچنین در دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می شود. از ویژگی های تخته سیمانی الیافی میتوان به مستحکم بودن آن نسبت به تخته های گچی و همچنین مقاومت آن در برابر رطوبت اشاره کرد.
همچنین از تخته سیمانی الیافی در نماهای خارجی استفاده می شود.  همچنین مقاومت خوبی در برابر آب دارد جایی که می توان از آن در حمام، توالت یا آشپزخانه برای ساخت تزئینات خاص یا جداکننده دیوار استفاده کرد.

تخته سیمانی از نظر وزن نسبت به تخته گچی سنگین تر است و برای حمل تخته ها به بیش از یک نفر نیاز دارند. همچنین بر خلاف تخته گچی به تجهیزات قوی برای برش و تثبیت نیاز دارد. یکی از ویژگی های خوب تخته سیمانی الیافی که از آن استفاده میکنند، آماده رنگ آمیزی مستقیم بدون استفاده گچ پس از نصب دیوارها میباشد.  همچنین میتوان از سرامیک هایی که مستقیماً در حمام و آشپزخانه با چسب نصب می شوند،بر روی تخته سیمانی الیافی نصب کرد.

تخته سیمانی نوعی مصالح ساختمانی است که با الیاف تقویت شده ریخته گری و تولید می شود. به صورت قطعه سیمانی میباشد. طول آن ۲.۴ متر و عرض آن ۱.۲ متر با ضخامت های مختلف ۶ میلی متر، ۹ میلی متر، ۱۲ میلی متر و ۱۸ میلی متر میباشد. از مزیت های خوب آن میتوان به این نکات اشاره کرد: تخته سیمانی الیافی در برابر عوامل خارجی مقاوم بوده و در معرض پوسیدگی، خوردگی و انبساط و انقباض دچار خرابی یا از هم گسستگی نمیشود و در اثر رطوبت دائمی به راحتی خراب نمی شود.

طراحی ویلا

نوشته های مشابه

و اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس از تخته سیمانی الیافی برای نصب کاشی ها یا سرامیک به آن استفاده می کنند، با توجه به ویژگی های خوب تخته سیمانی الیافی میتوان از آن در مکان هایی رطوبت زیادی دارد مورد استفاده قرار داد. شما هم میتوانید اگر پروژه در نزدیک مناطق ساحلی در نظر دارید که بسازید میتوانید از تخته سیمانی الیافی استفاده کنید.

به گادرهای که از دو یا چند ماده مختلف ساخته شده باشند، «گادرهای کامپوزیتی (Composite Beams) گفته می‌شود. گادر کامپوزیت (مرکب) گادری است که از ترکیب فولاد و کانکریت ساخته می شود، که کانکریت به عنوان عضو فشاری در بالای گادر فلزی و از پروفیل های آهن به عنوان عضو کششی استفاده می شود. در گادر کامپوزیت برای اینکه یکپارچگی گادر رعایت شود از برش گیر (ناودانی، نبشی یا گل میخ) استفاده می شود.

در بسیاری تعمیرات و پل ها٬ سلب های کانکریتی و گادر های فلزی استفاده میگردد. یعنی سلب ها با گادر فلزی به عنوان یک عنصر عمل میکند٬ درینصورت به آنها گادر های کمپوزیت یاد میکنند. این گونه گادر ها شبه گادر های تی شکل استند٬ که قسمت طاقچه آنرا سلب کانکریتی و قبرغه آنرا پروفیل فلزی تشکیل میدهد. حالت ها و انواع مختلف گادر های کمپوزیتی در شکل زیر آمده است:‌

مزیت های گادر های کمپوزیت

  1. عملکرد خوب در برابر بارهای دینامیکی
  2. هزینه کمتر به دلیل اندازه های کوچکتر مقطع فلزی نظر به اندازه های بزرگ مقطع کانکریتی
  3. تغیر شکل کمتر اند به دلیل عملکرد مرکب فولاد و کانکریت
  4. پوشش وایه های بزرگ
  5. کاهش مصرف کانکریت
  6. عدم نیاز به شمع بندی ویا قالب بندی زیاد
  7. یکپارچگی سقف و اسکلت ساختمان
  8. اجرای نسبتأ آسان
  9. کاهش مصرف فولاد به دلیل عملکرد مرکب
  10. وزن کم سقف و در نتیجه سبک شدن کل ساختمان
  11. مقاومت بالا در مقایسه با دیگر گادر های ساده (به استثنا گادر های متشنج قبلی).
  12. مقاومت بهتر در برابر حریق به دلیل عملکرد مرکب
  13. مقاومت بهتر در زنگ زدن فولاد (جاهای که با کانکریت محصور میگردد)

منبع :  ساخت و ساز ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا