وبلاگ

مهمترین معماران دوران اسلامی

یوسف بن خادر بیگ بن جلال الدین حنفی رومی (آناتولی) معروف به سنان پاشا در روستای آگرناس که بعداً به نام وی (معمار سنان) تغییر نام یافت در ایالت قیصریه در آناتولی به دنیا آمد. در سال 895 هجری قمری و انبارها و سپس به ارتش عثمانی پیوست و از یک مدرسه ابتدایی فارغ التحصیل شد که در آن نویسندگی، خواندن و هنرهای کاربردی را فرا گرفت، سپس تحصیلات خود را در اردوگاه خصوصی معماری به پایان رساند و در آنجا توسط معماران ارشد بزرگ شد. به عنوان داوود آقا و طبق نظام دوشماره در نیروهای سلطان بایزید دوم شرکت کرد.

مهمترین معماران دوران اسلامی

معمار سنان پاشا:

طراحی ویلا یوسف بن خادر بیگ بن جلال الدین حنفی رومی (آناتولی) معروف به سنان پاشا در روستای آگرناس که بعداً به نام وی (معمار سنان) تغییر نام یافت در ایالت قیصریه در آناتولی به دنیا آمد. در سال ۸۹۵ هجری قمری و انبارها و سپس به ارتش عثمانی پیوست و از یک مدرسه ابتدایی فارغ التحصیل شد که در آن نویسندگی، خواندن و هنرهای کاربردی را فرا گرفت، سپس تحصیلات خود را در اردوگاه خصوصی معماری به پایان رساند و در آنجا توسط معماران ارشد بزرگ شد. به عنوان داوود آقا و طبق نظام دوشماره در نیروهای سلطان بایزید دوم شرکت کرد.

سنان پاشا در صوفیه (پایتخت بلغارستان)، حلب، استانبول و ادرنه مساجد ساخت و در اورشلیم رستوران خیریه (تکه) به نام (خساکی سلطان) ساخت و گنبدهای مسجد جامع را نیز تعمیر کرد. مکه، و آثار دیگری در نصر و عراق دارد که نزدیک به یک قرن عمر کرده است.

حسن فتحی:

نوشته های مشابه

حسن فتحی در ۲۳/۷/۱۹۰۰ میلادی در اسکندریه به دنیا آمد و در کودکی به همراه خانواده به قاهره نقل مکان کرد تا در محله باستانی الجمالیه زندگی کند و در طول عمر طولانی خود (۹۰ سال) در آنجا ماند. او در سال ۱۹۳۰ میلادی به عنوان اولین عضو هیئت علمی مصری دانشکده هنرهای زیبا منصوب شد، سپس دانشکده او را برای اخذ درجه دکترا به پاریس فرستاد.

حسن از خودش برایمان می‌گوید و می‌گوید به خاطر عشق به کشاورزی، روستا، کشاورزان و تصویر عاشقانه روستا می‌خواسته در رشته کشاورزی تحصیل کند. پاسخ داد: شش ماه و ممتحن از او پرسید: شاید بیشتر؟ گفت: شاید و البته حسن بی سر و صدا رفت، چون احساس می کرد که ممتحن به خاطر بی اطلاعی از کشاورزی او را مسخره می کند و این برای معماری و مردمش خوب بود.

وسواس فتحی معماری فقرا بود، زیرا او توضیح داد که چگونه می توان سرپناه هایی ساخت که ترکیبی از اقتصاد در هزینه، زیبایی در ظاهر و عملکرد برای زندگی باشد، که در معماری اسلامی (محیط زیستی-عملکردی-زیبایی شناختی) یافت. سنگ تراشان نوبی که مهمترین آنها معلم علا الدین مصطفی بود.

حسن در سال ۱۹۳۵ میلادی به مبلغ ۱۵۰ لیر خانه ای روستایی ساخت، در حالی که همان زمان ضمانت کرد، اما با بتن آرمه (بتن) با ظاهری زشت که بالغ بر ۱۵۰۰ لیره شد.

بنیان شهرهای اندلس

دلایل تأسیس شهرها:

ابن خلدون اشاره کرد که شهرهای عربی بر فراز کوه یا در شبه جزیره ای که از هر طرف تقریباً توسط دریا احاطه شده است یا در ساحل رودخانه یا پل ساخته شده اند و مکان در همه موارد بر اساس نظامی و دفاعی انتخاب شده است. و همچنین اشاره کرد که خانه ها با حصاری محافظت می شود که مردم آن در مواقع خطر به ویژه دهقانان به آن پناه می دهند، یعنی شهر بدون نیاز به ارتش از خود دفاع می کرد و ما معمولاً اینها را می یابیم. اهدافی که در اکثر موارد شهرها و نواحی شهری اندلس به دست آمده است و از این رو می بینیم که شمارش و شمارش آنها فایده ای ندارد و محدوده شهری صرف نظر از موقعیت آن با این شرایط تعیین شده است.

مدل شهر اندلس:

وقتی از مدل اندلسی یاد می کنیم، شهر عربی ساگونتو بهترین شاهد بر تداوم مفاهیم دوران باستان است.

  • برای داشتن یک منطقه کوهستانی.
  • داشتن قلعه ای خارج از محدوده شهری.
  • برای داشتن یک رودخانه، دشت، و یک منطقه زراعی در نزدیکی آن، هم اعراب و هم مهاجمان مسیحی اسپانیایی رویکرد مشابهی داشتند، هر کدام در محدوده خود، که باعث شد شهر در طول اعصار قابل دوام باشد.

مسلمانان با افزودن یک دیوار محافظ در طول دوره قرن دهم تا دوازدهم، تغییراتی در منطقه شهری ایجاد کردند که هنوز در آن بلوک‌های سنگی و سنگ‌هایی می‌یابیم که قدمت آن‌ها به دوران باستان بازمی‌گردد. و ویلاهای زیادی وجود دارد که توسط باغ‌های سرسبز احاطه شده‌اند، زیرا قلعه‌ای در یک منطقه مرتفع و به دنبال آن یک منطقه شیبدار دیواری وجود داشت و یک شهر خانه‌هایش را در دره پراکنده بود، و اینجا و آنجا خرابه‌های رومی و بلوک‌های سنگی را می‌یابیم که دوباره استفاده شده‌اند.

بر اساس نیازهای فوری آن دوره، بسیاری از شهرها، به عنوان مثال ساگونتو، جایگزین قلعه رومی در قلعه عرب شده اند، و در اطراف منطقه شهری آن، دیوارهای تسخیر ناپذیری که با برج ها در هم آمیخته شده است.

منبع :  ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا