بتنساخت و ساز بتنیفن اسکلت بتنیوبلاگ

نحوه محافظت از سطوح بتنی در برابر آسیب های مختلف چیست؟

ساخت ویلا مدرن نحوه محافظت از سطوح بتنی در برابر آسیب های مختلف

اهمیت محافظت از سطوح بتنی در برابر آسیب

فرسودگی مستمر سازه های بتنی در طول زمان یک مشکل جدی است که برای همه سازه ها رخ میدهد. علیرغم سقوط و خراب شدن برخی از سازه های عظیم در گذشته نه چندان دور، به نظر می رسد باعث فقدان دستورالعمل هایی برای حفاظت از این سازه ها شده است. چنین دستورالعمل هایی برای امکان طبقه بندی، آزمایش، ارزیابی و در نهایت بازگرداندن سازه ها به شرایط قبلی مورد نیاز است.

در بیشتر موارد، معاینه بصری تنها منبع داده های موجود برای ارزیابی است. این روش معتبر نیست زیرا اکثر عیوب ساختاری یا از نظر فیزیکی پنهان هستند یا در زیر زمین یا زیر سطح قرار دارند. علاوه بر این، تأثیر نقص بر سازه را نمی توان به درستی تعیین کرد. مهندسان باید خود را با آخرین روش‌های تشخیصی، مقیاس‌بندی، تکنیک‌های توانبخشی و مواد جدید موجود به روز کنند تا در صورت نیاز راه‌حل بهتری ارائه کنند.

حفاظت سطحی اعضای تشکیل دهنده سازه بتنی برای محافظت سازه از آسیب ناشی از ملاحظات زیست محیطی ضروری است. به عنوان مثال، خوردگی آرماتورهای فولادی در اثر نفوذپذیری آب، رطوبت، مواد شیمیایی به اعضای سازه و سازه های نزدیک ساحل دریا و غیره، همگی عامل آسیب به سازه های بتنی هستند. بنابراین، حفاظت از سطح اعضای بتنی برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی ضروری است .

راه های محافظت از سطوح بتنی در برابر آسیب و فساد چیست؟

نوشته های مشابه

موارد زیر اقدامات حفاظتی سطحی است که می توان برای کاهش یا توقف آسیب به سازه های بتنی انجام داد:

  1.  آب بندی کردن خوب سازه های بتنی
  2. رنگ کردن
  3. مهر و موم
  4. پوشش

درجه حفاظت سطح سازه های بتنی به دست آمده با این اقدامات به ترتیبی که در بالا ذکر شد افزایش می یابد. تفاوت بین روش های مختلف حفاظت از سطح در فرآیند محافظت از سطح بتن نهفته است . در سیستم اشباع، حفاظت با جلوگیری از جذب مویرگی آب توسط بتن حاصل می شود.

بسته به ماده ای که برای محافظت از سطح استفاده می شود، جلوگیری از جذب آب توسط بتن با نفوذ هیدرولیکی منافذ در دیوارها یا با باریک شدن کانال های مویین حاصل می شود که در نتیجه تشکیل یک لایه نازک بر روی آنها ایجاد می شود. دیوارها. درزگیرها یا پوشش ها باعث ایجاد یک لایه نازک می شود که بر روی سطح بتن آب بندی می شود و بنابراین از درجه حفاظت سطح بالاتری برخوردار است.

طراحی ویلا

روش های استفاده از مواد برای محافظت از سطح بتن در برابر آسیب:

سطح بتن ابتدا برای آغشته سازی مواد محافظ سطح آماده می شود. سطح بر اساس عمق اشباع مورد نیاز روی سطح بتن آماده می شود. سپس مایع آغشته به مقدار به سطح بتن زده می شود تا حفره های سطح را پر کند، سپس به کمک قلم مو، رول پوست گوسفند یا اسپری روی سطح بتن پاشیده می شود. بسته به ظرفیت باربری سطح بتن، ممکن است چندین تکرار لازم باشد. برای اولین کاربرد بر روی سطح بتن، سیستم های اشباع حاوی حلال نازک تر ممکن است برای رسیدن به نفوذ عمیق تر مورد نیاز باشد.

عمق نفوذ مواد محافظ سطح به ویژه در زمانی که انتظار سایش سطح بتن وجود دارد اهمیت دارد. بنابراین، سیستم‌های حفاظت از اشباع فقط در مواردی مناسب هستند که سطح بتن در اثر سایش موضعی، آسیب یا اختلال ناشی از تشکیل ترک برداشته نشود. در حالی که اشباع رزین را می توان با موفقیت در سطوح افقی استفاده کرد، اشباع آبی برای سطوح افقی که آب روی سطح باقی می ماند مناسب نیست. بنابراین زمینه اصلی کاربرد اشباع آب دافع بر روی سطوح عمودی یا شیبدار است که آب به راحتی در آن جریان دارد.

منبع :  ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا