بتنفن اسکلت فلزیوبلاگ

هر آنچه که باید در مورد برش پانچ بین ستون هابدانید چیست؟

ساخت خانه ویلایی هر آنچه که باید در مورد برش پانچ بین ستون ها، سقف، نما و پایه های بتنی بدانید، دلایل بروز آن و نحوه جلوگیری از آن

هر آنچه باید در مورد برش پانچ بین ستون ها، سقف، نما و پایه های بتنی بدانید و چگونه می توان بر آن غلبه کرد.  برش پانچ ما آن را به عنوان برشی نافذی می شناسیم که به دلیل وزن یا بارهای بیش از حد بر روی دال سقف ایجاد می شود و عمدتاً در اثر نفوذ ستون به عنصر بتنی اعم از رویه یا سقف ایجاد می شود.

ستون به دلیل ضعف دال در اثر کاهش ضخامت و افزایش بخش ستون و یا برعکس به دال سقف نفوذ می کند و با قرار دادن تاج بر روی ستون برای کاهش این نفوذ غلبه می کند. با آهن اضافی (بالا در سقف و پایین در پوشش) یا با ساختن یک تاج برای ستون بین ستون ها و پایه ها غلبه می شود.

یکی از دلایلی که منجر به نفوذ می شود، عمق ناکافی پایه برای مقاومت در برابر انتقال نیروهای مرکزی و توزیع آنها بر روی پایه و از آنجا به خاک است. یا طراحی ضعیف و نداشتن آهن. گاهی ممکن است به این دلیل باشد که ساختمان بیش از نیروهای طراحی در معرض نیرو قرار می گیرد و در این صورت ممکن است عناصر طراحی شده ساختمان ناکارآمد بوده و از کار بیفتند.

همچنین در عنصری که در اثر نیروهای موضعی زیاد ناشی از بارهای ناگهانی یا طراحی ضعیف عناصر سازه ای قرار می گیرد، در بتن شکسته می شود.

نوشته های مشابه

دو مورد آن وجود دارد: اولی زمانی که ضربه در منطقه بحرانی در عمق موثر و دور از صفحه ستون باشد که هر دو مورد را می توان با طراحی بخش بهینه با ضخامت مورد نیاز یا فرود زیر ستون ها حل کرد.

طراحی پلان ویلا

دلایل نفوذ:

۱- سقف کم یا ضخامت پایه

۲- نداشتن محیط ستون (که در آن محیط ستون مهمتر از سطح مقطع ستون است)

۳- ساختمان بیش از نیروهای طراحی در معرض نیرو قرار می گیرد

نحوه برطرف کردن نفوذ برش پانچ

۱- ضخامت دال را افزایش دهید

۲- افزایش دور ستون

۳- سر ستون

۴- افزایش ضخامت دال فقط در ستون ها (دراپ پانل)

۵- بالا بردن چگالش آهن در دال بالای ستون ها برای مقاومت در برابر نفوذ

منبع :  فوت و فن ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا