خدمات ساخت و سازوبلاگ

تزئینات اسلیمی بین نماد و دلالت کجاست ؟

ساخت ویلا روستایی تزئینات اسلیمی بین نماد و دلالت

مسلمانان در استفاده از خطوط هندسی و فرمول بندی آنها در اشکال هنری شگفت انگیز برتری داشتند، بنابراین چند ضلعی های مختلف، شکل ستاره ها و دایره های همپوشانی ظاهر شدند. این تزیین بناها و همچنین آثار چوبی و مسی را تزئین می کرد و در ساخت درها و تزئینات سقف استفاده می شد. و در حالی که این تزیینات گواه یک استعداد هنری بزرگ است، اما گواه علم پیشرفته مهندسی عملی نیز می باشد…

تزیینات اسلامی بین نماد

دلالت مسلمانان در استفاده از خطوط هندسی و فرمول بندی آنها در اشکال هنری شگفت انگیز، به گونه ای چند ضلعی های گوناگون، سرآمد بودند. ، شکل ها و دایره های متقاطع ستاره ظاهر شد. این تزیین بناها و همچنین آثار چوبی و مسی را تزئین می کرد و در ساخت درها و تزئینات سقف استفاده می شد. اگرچه این تزیینات گواه یک استعداد هنری بزرگ است، اما گواه دانش پیشرفته مهندسی عملی نیز می باشد.

تزیینات هندسی در هنر اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شاید اهمیت آن ناشی از مطابقت آن با مشخصات پذیرفته شده در رویکرد اسلامی باشد و این امر تأثیر بسزایی را که بر تمامی هنرهای اسلامی وارد می کند را برای ما توضیح می دهد که سبک هندسی یکی شد. از روش‌هایی که خود تزئینات گیاهی را به سبک خود چاپ می‌کردند، بسیار زیاد است، این تزئین با خروجی هندسی شگفت‌انگیزی همراه بود، در واقع خود نوشتار – که هنر اسلامی دیگر است – غالباً توسط هنرمند مسلمان تسلط پیدا می‌کند و به دست می‌آید. در قالب های هندسی با اشکال مختلف به گفته جارودی، مهندسی توانسته است با غلبه بر شهوت اشکال، برتری خود را در هنر اسلامی تحمیل کند.

در اینجا کوتاه نمی آییم تا به نقش مردان در پیشرفت و برتری این دکوراسیون اشاره کنیم. دایره نقش اصلی را در این پیشنهاد نامحدود از اشکال ایفا کرد، این امر را تأیید کرد و محدوده خود را گسترش داد، برخی فضاها را پر کرد و برخی دیگر را خالی گذاشت.

محاسبات مهندسی برای مسلمانان

نقوش هندسی اسلیمی بین قرن‌های دوازدهم و پانزدهم پس از میلاد به اوج بلوغ هنری خود رسیدند، زمانی که موضوع مطالعه‌ای علمی در مجله فرانسوی Science and Life به‌عنوان خلاصه‌ای از آن در آوریل ۲۰۰۷ منتشر شد. بر اساس آن مطالعه. هنرمندان مسلمان که توسط دو دانشمند (پیتر لومن) از دانشگاه هاروارد و (پل استاینهارت) از دانشگاه پرینستون تهیه شده بودند، در طراحی این تزئینات بر محاسبات هندسی تکیه کردند که دانشمندان غربی تا دهه هفتاد قرن بیستم به آن نرسیدند.

این دو دانشمند آمریکایی بر این باور بودند که با شروع از یک شکل هندسی ساده در ترسیم پسوندهای آن، که متقاطع و در هم تنیده می شوند و گروهی از اشکال را تشکیل می دهند که بیش از یک بار در یک نقاشی تکرار نمی شوند، باقی می ماند تا وحدت و همگنی آن حفظ شود.

مسلمانان توانستند اشکال هندسی مختلفی از جمله شش ضلعی، هشت ضلعی، هشت ضلعی و در نتیجه مثلث، مربع و پنج ضلعی را از دایره استخراج کنند. و از همپوشانی این اشکال با یکدیگر و پرکردن برخی فضاها و خالی ماندن برخی از آنها، بی نهایت از آن تزئینات شگفت انگیزی به دست می آید که چشم را از حرکت آرام از جزء به کل و از هر جزئی به بزرگتر باز می دارد. کل

و (هنری فوسیون) بیان دقیق و مشاهده عمیقی بود که گفت: (من به چیزی فکر نمی کنم که بتواند لباس ظاهری را از زندگی بزداید و ما را به محتوای پنهان آن منتقل کند، مانند شکل های هندسی تزئینات اسلامی. نمودارها. از اندیشه های فلسفی و معانی معنوی اما نباید غافل شد که در این چارچوب انتزاعی، زندگی از خطوط می گذرد و بین آنها تشکیلاتی می شود که تکثیر و افزایش می یابند، یک بار پراکنده و بارها ترکیب می شوند، گویی روح سرگردانی مناسب است. برای اینکه انسان بیشتر به درمان خود وابسته باشد، نگاه و تأمل او و همه آنها راز امکانات و انرژی های نامحدودی که در آن وجود دارد را پنهان و آشکار می کند.

تزئینات از دین و میراث نشات می گیرد

تزئینات اسلیمی مزایا و اشکال خاص خود را دارد که آن را از سایر تزئینات غربی، آسیایی یا آفریقایی متمایز می کند. جای تعجب نیست که این تزئین که برگرفته از میراث باستانی شرقی-عربی است، از زمان ظهور اسلام تحت سلطه شخصیت مذهبی بوده و تا به امروز ادامه دارد. این شخصیت تابع نظام یکپارچه نیست، به خصوص که با اشکال، رنگ ها و موادی که در دنیایی که اسلام وارد شد، چاپ می شود و این جهان بزرگ است و از چین تا اقیانوس اطلس امتداد دارد. جایی که تزیینات اسلامی بر پایه‌های ریشه‌دار برخاسته از دین و سنت‌های موروثی استوار است. سازندگان و هنرمندان مسلمان در آثار خود قصد داشتند ویژگی این سنت ها را که اسلام از بدو پیدایش بر آن تسلط داشته است، برجسته کنند. از اینجا به رابطه صمیمی اسلام با معماری و تزیین و ساختن شهرها پی می‌بریم – علیرغم تفاوت‌های سطحی که می‌بینیم – آنها در تمامیت خود بیانگر روح دین و خطوط عمده‌ای هستند که او برای زندگی مسلمانان به طور کلی ترسیم کرده است. به خصوص عرب همه به آنچه برخی از مورخان هنر اسلامی نامیده اند بستگی دارد. آرامش، آسایش روحی و جسمی، مراقبه و سادگی. از این رو می بینیم که هنر دکوراسیون اسلامی تا چه اندازه بر رنگ و نور و گسترش فضاها تکیه داشته است.

عناصر تزیینات اسلامی در شش عنصر خوشنویسی، هندسه، نقشه های طبیعی، حیوانات، نور، آب خلاصه می شود. همه آنها عناصری هستند که به جای وابستگی به عظمت فردی، آسایش، صلح و آرامش را به ارمغان می آورند، مانند به تصویر کشیدن افراد برجسته یا عظمت معماری، که در آن کاخ های رفیع و عبادتگاه های عظیم با انواع نقاشی ها، مجسمه ها و تدفین های بلند تزئین شده است. به یاد کسانی که در زمین زندگی می کنند

در این زمینه معماری بریتانیایی (On Jones) در قرن نوزدهم می نویسد که اصل اساسی در معماری تزیین بنا است نه ساخت دکوراسیون و این همان چیزی است که سازندگان مسلمان پذیرفته اند. و چنانکه (جونز) می افزاید: در هنر تزیینی اسلامی هیچ تزیین بی هدف، زائد و غیر ضروری نمی یابیم، تزئینی طبیعی و واقع گرایانه است.

تقارن هندسی و توسعه الگوهای جدید

برجسته ترین عناصر تزئینات اسلامی، هنر خوشنویسی عربی است. هر کلمه عربی از زمان نزول قرآن به زبان عربی یا نوشته شده به کلام خداوند تبدیل شده است و از این رو هنرمندان آن را در کارهای تزئینی یا آرایشی خود به کار گرفته اند. هیچ بنا یا عمارت اسلامی وجود ندارد که در آن هنر خوشنویسی وجود نداشته باشد، بر سردر ورودی، تالارها و اتاق ها، چه بر روی سنگ های ساختمانی، چه چوب های مستعمل و چه در نگاره ها، باید آیات نوشته شود. غالباً نام صاحبان بنا، تاریخ ساخت و کسانی که کار را طراحی یا اجرا کرده اند اغلب به آیات اضافه می شود و گاهی ذکر نام خداوند متعال نوشته و تکرار می شود و یا نام رسول اکرم محمد صلی الله علیه و آله و سلم. ، نوشته و تکرار شده است.

عنصر دوم، هنر مهندسی است که معماران مسلمان الگوهایی را معرفی کرده اند که قبلاً شناخته شده یا مورد تأیید نبوده است و این الگوها و نقوش نشان دهنده عشق مسلمان به تقارن و تکرار هندسی و ایجاد الگوهای جدید یا استناد به گذشته های دور قبل است. اسلام. شکی نیست که هنرمند مسلمان می دانست چگونه فضاها و اجزاء و زیبایی هندسی، نور و رنگ را چه در خود معماری و چه در مبلمانی که به کار گرفته بود، با هم ترکیب کند.

طراحی نقشه ویلا 

در مورد سومین عنصر – یعنی نگاره های طبیعی – هنرمندان مسلمان در کارهای تزئینی خود تا حد زیادی به نگاره های منتقل شده از طبیعت با دقت و تسلط فوق العاده ای تکیه می کردند و گیاهان و گل ها را بر روی دیوارها، پارچه ها و بسیاری چیزهای دیگر می کشیدند. این عنصر در چیزی که عموماً (عرابسک) یا (تزیینات گیاهی هندسی) نامیده می شود ظهور کرده است که گیاهانی مانند درختان، درختچه ها و گیاهان را بدون افزودن یا تغییر نشان می دهد. درختی رو به رشد می بینیم که شاخه هایش منشعب هستند، برگ هایش با رنگ های طبیعی خود بیرون می آیند و گل هایش پژمرده نمی شوند.

اسلام هنرمند مسلمان را به کشیدن انسان یا حیوان تشویق نکرده است، بنابراین ما فقط چند نقاشی را می بینیم که در آن یک حیوان یا یک انسان ظاهر می شود. این دو موجود متحرک – از نظر وجدان و اعتقاد مسلمان – مخلوق خداوند هستند و از این رو بهتر است از بازآفرینی آنها در نگاره ها و کارهای تزئینی پرهیز شود.

و اما نور برای مسلمان به طور کلی و برای عرب زبانان به ویژه نماد وحدت الهی است، علاوه بر این که طبیعتی که در آن زندگی می کند بیش از هر طبیعت دیگری از نور و نور پر شده است. . از این رو، نور عامل مهمی در تزیینات معماری اسلامی بوده است، چه در شکل بنا و فضاهای بزرگ و دو حیاط که آن را قطع می کنند و چه در فضای داخلی که رنگ های روشن یا روشن در نقاشی دیوارها غالب بوده است. و در مبلمان صندلی، فرش و تکیه.

گرما در اکثر کشورهای عربی و اسلامی حاکم است، از این رو معماران و هنرمندان تزئینی تمرکز زیادی روی آب – حوض‌های داخلی یا تصاویر دیواری نهرها و رودخانه‌ها – ساختمان‌هایی که طراحی کرده‌اند، باستانی و مدرن داشتند. به این ترتیب عطش عرب و مسلمان برای آب را پاسخ می‌دادند، و اگر واقعاً به دلیل کمبود آب آن را از دست داد، نگاه کردن به زینتی که این لذت را برای او به ارمغان می‌آورد، اشکالی ندارد. تزیین و تزیین یکی از مهم ترین و کهن ترین هنرهای اسلامی است که در آن سمفونی شرقی رویایی از رنگ های هماهنگ شکل می گیرد.

تزئینات اسلیمی نیز دارای مشخصات محدود و اندازه های دقیق است و مجموعه ای از بسته هایی است که از یک گوشه کتاب، نسخه خطی یا گوشه ای در زمینه اثر هنری توزیع می شود و کاری هماهنگ کننده است که اولویت را به گیرنده می دهد. تماشا و جست و جو در راهروهای آن تابلو از یک سو و از سوی دیگر تو را در مقابل باغی سرسبز قرار می دهد که نشانه هایی از آرامش، عظمت و وقار از آن بیرون می زند. اولین اثری که می‌توانیم با دقت به آن نگاه کنیم، تزئینی است که به اثر هنری قداست، درخشندگی و درخشندگی می‌بخشد.

منبع :  فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا