ابزار آلات ساختمانیبتنساخت و ساز بتنیوبلاگ

ویژگی ها و مزیت های پانل های پلی استایرن توضیح دهید؟

ساخت خانه ویلایی

ویژگی ها و مزیت های پانل های پلی استایرن مورد استفاده در ساخت و ساز

قالب بتن عایق ICF یک سیستم قالب بتن است که معمولاً از یک ماده جامد و عایق حرارت ساخته می شود که در محل به عنوان یک بستر داخلی و خارجی دائمی برای دیوارها، کف ها و سقف ها عمل می کند که با بتن پر می شوند. واحدها مانند: آجرهای لگو به یکدیگر متصل می شوند و مدلی از دیوارها یا کف سازه های ساختمان را تشکیل می دهند.

 ساخت و ساز به این روش مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- عایق حرارتی: ساختمان با سیستم قالب بتن مسلح یا عایق ماندگار، عایق حرارتی مضاعف می دهد، زیرا پانل های پلی استایرن عایق حرارتی در داخل و خارج استفاده می شوند.
۲- عایق صوتی: ساختمان با سیستم قالب بتن مسلح ضریب عایق صوتی ۵۱ می دهد که باعث آسایش کاربران ساختمان از عوامل خارجی میشود.
۳- بالا رفتن سرعت ساخت: ساختمان با سیستم قالب بتن آرمه به کاهش زمان مورد نیاز برای ساخت پروژه کمک می کند، به خصوص در مواردی که با سیستم های دیگر یکپارچه نباشد، زیرا این سیستم می تواند به کنترل کیفیت و دقت کمک کند. در اجرای بازشوها قبل از کار ریخته گری که از قبل امکان پذیر نیست، زیرا پیمانکاران در و پنجره باید منتظر بمانند تا پیمانکار ساختمان تمام دیوارها را به اتمام برساند تا اندازه دهانه ها را بگیرد.
۴- کاهش تعداد کارگران: این سیستم به کاهش تقریباً نصف تعداد کارگران کمک می کند، زیرا در طبیعت سیستمی سهل الاجرایی است و به صاف کردن دیوارها و تمیز کردن کارها کمک می کند.
۵- کاهش میزان بتن در سقف ها و کاهش درصد ضایعات: این سیستم به کاهش میزان بتن در سقف ها کمک می کند، زیرا پانل های عایق حرارتی حدود ۳۰ درصد از میزان بتن را کاهش می دهند و در نتیجه بار کل را کاهش می دهند. بر روی ساختمان
۶- کاهش میزان سرمایش و همچنین کاهش مصرف برق: با استفاده از این سیستم ظرفیتی که ساختمان برای سرمایش نیاز دارد حداقل تا ۴۰ درصد نسبت به ساختمان های ساخته شده با روش های معمولی و میزان برق کاهش می یابد. مصرف ساختمان کمتر از ۶۰ درصد ساختمان های ساخته شده با روش های معمولی کاهش می یابد.
۷- افزایش طول عمر ساختمان: با استفاده از این سیستم صفحات پلی استایرن احاطه کننده دیوارهای بیرونی آنها را در برابر عوامل خارجی محافظت می کند و در نتیجه طول عمر آنها را تا دو برابر افزایش می دهد.
۸- مقاومت در برابر زلزله: در هنگام استفاده از این سیستم سقف ها و دیوارها به طور مداوم در تمام محیط ساختمان با آهن متصل می شوند بنابراین ساختمان یک بلوک منسجم در نظر گرفته می شود که به آن در برابر زلزله و طوفان مقاومت می کند.
۹ – رعایت استانداردهای ساختمانی آمریکا و اروپا.

طول توسعه٬ گیرایی ویا مهاری سیخ های فولادی

عبارت‌های«طول توسعه»٬ «طول گیرایی» ٬ «طول مهاری» و یا «حداقل طول چسبندگی» عبارت‌هایی هستند که بارها توسط انجنیران ساختمان استفاده شده و روی آن‌ها همواره تاکید می‌گردد. اما این عبارات دقیقاً به چه معنا هستند؟

باید توجه داشت که از لحاظ علمی، سطح تماسی که میان سیخ و کانکریت وجود دارد، می‌تواند منجر به چسبندگی میان آن‌ها شود. در صورتی که می‌خواهید از حداکثر مقاومت سیخ های داخل کانکریت در برابر قوه های وارده استفاده‌ی کاملی بنمایید، بایستی سطح تماس با در نظر گرفتن میزان مقاومت چسبندگی در واحد سطح به گونه‌ای باشد که بتواند حداکثر قوه های وارده را تا اندازه‌ی مقاومت معمول به سیخ وارد نماید. با در نظر گرفتن این موضوع که محیط هر سیخ ثابت است، می‌توان گفت که میزان سطح تماس به طول سیخ وابسته می‌باشد.

نوشته های مشابه

در حقیقت «طول توسعه ویا چسبندگی مهاری» به میزان طول مورد نیاز جهت براورده کردن چسبندگی در راستای قطر و مقاومت مجاز هر سیخ می گویند. سیخ های که قطر بیشتری دارند، سطح تماس بیشتری را نیاز خواهند داشت؛ چرا که قوه های بیشتری را تحمل می‌نمایند. حد اقل طول لازم برای رسیدن تشنجات در سیخ ها به تشنجات نهائی را طول گیرائی ویا مهاری سیخ ها میگویند. ویا بصورت عملی مقدار طول سیخ که مقطع پس از آن دیگر به امتداد سیخ نیاز نباشد و ما صرف بخاطر تحکیم سیخ با کانکریت آنرا به داخل مقطع دیگر امتداد میدهیم طول مهاری ویا (development length) گویند.

توجه نمائید که سیخ ها باید تا حد مجازی (Ab*Fy) در داخل عنصر کانکریتی پیش روند بدون اینکه کمترین لغزشی بین سطح مشترک آنها با کانکریت بوجود آید در غیر این صورت مقاومت عناصر آهن کانکریتی مختل می گردد و به آن حدی که دیزاینر در نظر داشته نخواهد رسید.

گاهی همین مقدار طول سیخ (طول گیرایی) که در داخل مقطع بخاطر تحکیم بصورت مستقیم داخل شده مقاومت لازم در برابر تشنجات ایجاد شده را از خود نداشته باشد٬ ما انجام های همین سیخ ها را با در نظر داشت قواعد خمیدگی سیخ ها خم میسازیم و علاوه بر ایجاد خم ویا قلاب در انتهای سیخ، طولی مستقیمی نیز باید به آن اضافه گردد که آن قسمت خم شدگی انجام سیخ ها را بنام طول گیرایی با خم شدگی سیخ ها ویا (Anchorage band)‌ یاد نموده و در این صورت تمام طول (طول مستقیم و طول خم شدگی) شامل طول گیرایی میگردد. طول گیرایی سیخ خم شده در انجام ها:‌ طول مستقیم سیخ از انتهای آزاد تا شروع قسمت خم شده بعلاوه شعاع خم انتهایی بعلاوه قطر سیخ بعنوان طول گیرایی سیخ خم شده پذیرفته می‌شود.

توجه: ایجاد خم استاندارد در انتهای سیخ خود، دارای دو شرط مقدار شعاع خم و حداقل طول مستقیم بعد از خم (در انتهای آزاد) می باشد که مورد دوم آن (طول مستقیم) برای خم ۹۰ و ۱۸۰ درجه بترتیب حداقل ۱۲ و ۴ برابر قطر سیخ (db) می باشد. این طول مبادا با طول مجموعی گیرایی اشتباه گرفته شود!

منبع :  فن ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا