فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه
موضوعات داغ

گیمیفیکیشن Lean Cards – راهی آسان برای آموزش مفاهیم ساخت و ساز

زمینه

پنج ماه قبل از آن، از دکتر لوئیس فرناندو آلارکون، استاد دانشگاه کاتولیک پاپی شیلی، دعوت کردیم تا کارگاهی در مورد ساخت و ساز ناب برگزار کند. وقتی وارد کلاس شد، یک ظرف پلاستیکی به همراه آورد. وقتی فهمیدیم داخل آن چیست، شوکه شدیم. او مواد مورد نیاز برای گیمیفیکیشن طراحی شده برای آموزش اصول و مفاهیم ناب را حمل می کرد. داخل تاپر ظروف فقط کاغذ، برچسب و گیره وجود داشت. هزینه متوسط ​​لوازم برای هر دانشجو بیش از ۰.۵۰ دلار آمریکا نبود. با همین لوازم ساده بود که دانش‌آموزان ما جنبه‌های کلیدی فلسفه ناب را درک می‌کردند و متوجه می‌شدند. علاوه بر این، هر سه دور فعالیت و بحث نتیجه کمتر از یک ساعت به طول انجامید که تکرار فرآیند را آسان کرد. از آگوست ۲۰۱۲، ما این گیمیفیکیشن را با یک تغییر کوچک در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه خود (دانشگاه پاپی کاتولیک پرو) وارد کرده ایم. در فعالیت اصلی، یک ستاره در یکی از استیکرها می کشید. با این حال، در بازی تغییر یافته، کلمه PUCP، یک حرف را در هر برچسب می‌نویسیم.

چگونه کار میکند؟

یکی از اهداف این گیمیفیکیشن آموزش مفهوم جریان تک تکه به دانش آموزان است. این بازی شامل شش ایستگاه با شش شرکت کننده برای هر تیم است. در یک کلاس ۳۰ نفره، معمولاً ۵ گروه داریم. بازی در سه راند (فاز) شش دقیقه ای انجام می شود. در پایان هر دور، دانشجویان نتایج خود را ثبت می کردند و استاد این اطلاعات را در یک برگه اکسل تایپ می کرد.

شکل ۱: محصول، جریان و فرآیندها

  • ایستگاه ۱: طراحی نصب هر جزء را انجام می دهد.
  • ایستگاه ۲: مسئول تنظیم دو مستطیل قرمز (یا رنگ دیگر اختصاص داده شده).
  • ایستگاه ۳: مسئول تنظیم دو مستطیل سبز (یا رنگ دیگر اختصاص داده شده).
  • ایستگاه ۴: مسئول تنظیم دایره است.
  • ایستگاه ۵: مسئول نوشتن نام PUCP.
  • ایستگاه ۶: مسئول بررسی (QC) دسته برای اطمینان از انطباق محصول.
فاز ۱: محصولات با دسته های ۵ کارتی

موقعیت های شغلی در همان ترتیبی است که جریان کار انجام می شود. مواد در هر ایستگاه کاری قرار دارند. دسته کامل ۵ کارت در فضای آماده به کار برای ایستگاه بعدی قرار می گیرد. مشکلات کنترل کیفیت (QC) فقط توسط بازرس در ایستگاه ۶ شناسایی می شود – بدون بازخورد و هیچ صحبتی مجاز نیست.

فاز ۲: جریان یک تکه با مکانیزم کششی

فقط یک مونتاژ در فضای صف بین ایستگاه ها مجاز است. مونتاژ ممکن است فقط زمانی در صف قرار گیرد که فضا خالی باشد (مکانیسم کشش). کارگران ممکن است در مورد مشکلات QC صحبت کنند – برخی از فکر کردن و صحبت کردن مجاز است. کارگران فقط وظایف محول شده در ایستگاه را انجام می دهند. کارگران نمی توانند مشکلات عمده QC را حل کنند.

فاز ۳: جریان یک تکه با مکانیزم کشش و حجم کار متعادل

بار کار ممکن است دوباره توالی و/یا توسط تیم متعادل شود. کارگران می توانند هر مرحله ای را در طول فرآیند تولید انجام دهند. مشکلات QC ممکن است توسط هر کارگری حل شود – زمانی که آن را نزدیک کردید، آن را حل کنید، بدون محدودیت صحبت.

شاخص های عملکرد

برای این بازی، چندین شاخص عملکرد کلیدی را نگه می داریم:

  1. تولید: تعداد محصولات خوب تولید شده در ۶ دقیقه
  2. زمان چرخه: مدت زمانی که طول می کشد تا اولین محصول صحیح به انتهای سیستم برسد
  3. دوباره کار کنید: تعداد محصولات دارای نقص پیکربندی یا مونتاژ
  4. موجودی کار در حال انجام (WIP): تعداد کارت های در حال پردازش در پایان فاز ۶ دقیقه ای
تکنیک های مورد استفاده برای بهبود کارایی

نتایج حاصل از سه دور بهبود قابل توجهی را در تمام معیارهای عملکرد کلیدی ما نشان می دهد (جدول ۱). برای دستیابی به این نتایج از تکنیک های زیر استفاده کردیم:

  • WIP را در بین صف ها از طریق کشش به جای سیستم فشار بگذارید
  • اندازه دسته ها را به حداقل برسانید تا مدت چرخه کاهش یابد.
  • همه را مسئول کیفیت محصول کنید.
  • به جای اینکه تا پایان خط منتظر بمانید، فوراً نقص ها را برطرف کنید.
  • حجم کار در موقعیت های شغلی مرتبط را متعادل کنید.

 

جدول ۱: میانگین نتایج شبیه سازی۱


شکل ۲: اولین کنگره ساخت و ساز ناب پرو (عکس توسط Revista Costos – پرو)

بر اساس تمام شواهدی که جمع آوری کرده بودیم، این فعالیت را برای روز بزرگ کنفرانس پیشنهاد دادیم. من سخنرانی را با حمایت ادواردو روزاس رهبری کردم. برای حمایت از فعالیت گروه بزرگ، یک جدول با سه لپ‌تاپ تنظیم کردیم که همه داده‌ها به طور همزمان تایپ می‌شدند.

نتایج به‌دست‌آمده مشابه نتایج نشان‌داده‌شده در جدول ۱ بود. گیمیفیکیشن آنقدر موفقیت‌آمیز بود که حتی در حال حاضر نیز از آن به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آموزش فلسفه ساخت و ساز ناب استفاده می‌شود. از طریق بازی متوجه می شویم که تمام کارهایی که در ساخت و ساز انجام می دهیم بخشی از یک سیستم تولید است و چندین تکنیک بسیار ساده وجود دارد که می تواند عملکرد سیستم را به شدت بهبود بخشد.

منابع

۱. Brioso, X. (2015). آموزش ساخت و ساز ناب: دوره آموزشی دانشگاه کاتولیک پاپی پرو در مدیریت پروژه و ساخت و ساز ناب. مهندسی Procedia، ۱۲۳ (۲۰۱۵) ۸۵ – ۹۳.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا