فن ساخت و سازفن طراحی ساختمان

آیا فرآیند طراحی و ساخت پیچیده و نامشخص است ؟

۱. مدیریت طراحی را ساده کنید
مدیریت طراحی با استفاده از Last Planner آسان‌تر می‌شود، زیرا هر یک از اعضای تیم طراحی درک بیشتری از نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اقدامات هر رشته از طریق مکالمات، همکاری و ارتباطات خوب که در اطراف دیوار ایجاد می‌شود (تصویر کاری بصری Last Planner®) ایجاد می‌کند. تمام فعالیت ها، تصمیمات و نقاط عطف مهم برای هر رشته به صورت بصری بر روی یک دیوار با یادداشت های چند رنگ Post-It® نمایش داده می شود. هر رشته برچسب های خود را در رنگی منحصر به فرد ایجاد می کند که به فعالیت ها یا وظایف خاص آنها مربوط می شود. تیم طراحی با کار یکدیگر آشنا می شود و می تواند بفهمد چه چیزی، کجا و چه زمانی اطلاعات مورد نیاز است و چه کسی به آن نیاز دارد. در نتیجه، همه (از جمله مالک) می‌توانند ببینند که محدوده پروژه، تصمیم‌گیری‌ها، ارسال‌ها و تأییدیه‌ها و غیره چگونه می‌توانند بر زمان‌بندی تأثیر بگذارند.

۲. ارتباط و هماهنگی بهتر
ترکیب Last Planner® با مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در طول طراحی، کارایی بیشتری را ایجاد می کند. از Post-Its® رنگی مشابهی استفاده می شود که با رنگ های Revit مطابقت دارد. سپس این رنگ ها به مرحله ساخت و ساز با رشته های ساخت و ساز مربوطه می رسند. مکالمات و همکاری در اطراف دیوار، علاوه بر یادداشت‌های Post-It® هر رشته، به طرح سریع هر موضوعی که بر طراحی، خرید یا فرآیند ساخت تأثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. این کار می‌تواند کارهای غیرضروری یا دوباره کاری (ضایعات) را حذف کند و هرگونه مانع بالقوه نمایش را در مرحله طراحی یا ساخت برجسته کند. این را می توان به عنوان ارائه “خبر بد” زود هنگام نیز نامید.

مشارکت زودهنگام، ارتباط و هماهنگی بهتر تیم (طراح، سازنده، مشاغل تخصصی، مالک و غیره) با استفاده از Last Planner® در طراحی و (پیش) ساخت می تواند به طور قابل توجهی زمان بندی را کاهش دهد. دریسدیل۲ گزارش داد که Last Planner® چگونه ارتباطات و شفافیت بهتری را در مرحله طراحی یک پروژه آژانس بزرگراهی بریتانیا تسهیل کرد و قابلیت اطمینان تعهدات را تا ۳۴٪ بهبود بخشید که به نوبه خود برنامه طراحی تسریع شده را تا یک ماه کاهش داد.

۳. بهبود برنامه ها با کاهش دوباره کاری
به زبان ساده، استفاده از Last Planner® با بهبود قابلیت اطمینان گردش کار از طریق درگیر شدن با افرادی که کار را انجام می دهند تا تعهداتی را برای ارائه کار خود (اطلاعات، مواد، موجودی، محصول و غیره) انجام دهند، زمان بندی ها را کاهش می دهد. درک کار دیگران و اینکه چه چیزی، کجا، چه زمانی و چه کسی برای تکمیل یک کار مورد نیاز است، به جریان پروژه کمک می‌کند و هر «خبر بد» را زودتر در دیوار شناسایی می‌کند تا در میدان. اگر در برنامه ریزی شکست بخوریم، در حال برنامه ریزی برای شکست هستیم. استفاده از Last Planner® در طراحی زمان، تلاش و کار مجدد را کاهش می دهد. طبق مطالعه هوانگ و یانگ۳ در سال ۲۰۱۴، دوباره کاری می تواند بین ۲ تا ۱۲ درصد از هزینه های پروژه را تشکیل دهد. یک مطالعه غیررسمی توسط گلن بالارد۴ نشان داد که ۵۰ درصد از زمان طراحی صرف بازسازی غیر ضروری طراحی شده است. علاوه بر این، عشق۵ تشخیص داد که ۵۰% از دوباره کاری نتیجه مستقیم تغییرات طراحی است و هزینه های غیر مستقیم می تواند تا ۶ برابر هزینه واقعی اصلاح باشد.۶. بنابراین، فرصت زیادی برای حذف زباله وجود دارد.

Last Planner® کار مجدد را حذف می کند زیرا کاری که بین طراحان و پیمانکاران واگذار می شود در دیوار شفاف می شود. اگر دست‌آف درست نباشد، در آنجا اصلاح صورت می‌گیرد و پس از آن، اطمینان حاصل می‌شود که نقص از بین نمی‌رود. Last Planner® همچنین مسئولیت پذیری را از طریق دید دیوار تعریف می کند.

“ارتباط خوب بین طراحان و
پیمانکاران می توانند از وقوع دوباره کاری جلوگیری کنند.

– هوانگ و یانگ (۲۰۱۴)

Last Planner® نقش مهمی در کاهش دوباره کاری، هزینه های مرتبط و ایجاد برنامه های کارآمد دارد. این توسط گلن بالارد و گرگ هاول توسعه داده شده است و از سال ۱۹۹۲ مورد استفاده قرار گرفته است. به سرعت در حال تبدیل شدن به “ابزار مدیریت تولید انتخابی” توسط بسیاری از مالکان، طراحان و سازندگان در ایالات متحده و سراسر جهان است و می تواند در تقریبا هر نوع پروژه با این حال، حتی با وجود تمام مزایایی که در ده ها مقاله تحقیقاتی در مجموعه IGLC ثبت شده است، Last Planner® هنوز به استاندارد صنعتی تبدیل نشده است. هرچه با Last Planner® عمیق‌تر می‌روم، بیشتر تعجب می‌کنم: چرا؟

پست بعدی نگاهی عمیق‌تر به عناصر Last Planner® می‌اندازد که برای مؤثرتر کردن آن ضروری هستند – برنامه‌ریزی نقطه عطف و کشش فاز (برنامه‌ریزی کششی)، آماده کردن کار (۶ هفته نگاه به آینده)، برنامه‌های کاری هفتگی و یادگیری.


منابع
[۱] Fauchier, D. & Alves, TDCL 2013, ‘Last Planner® System دروازه ای برای رفتارهای ناب است’ در:, Formoso, CT & Tzortzopoulos, P., بیست و یکمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب. فورتالزا، برزیل، ۳۱-۲ اوت ۲۰۱۳. صفحات ۵۵۹-۵۶۸ [Online]. موجود در: http://iglc.net/Papers/Details/898

[۲] Drysdale, D. 2013, ‘معرفی بهبود ناب در زنجیره تامین آژانس بزرگراه های بریتانیا’ در:, Formoso, CT & Tzortzopoulos, P., بیست و یکمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب. فورتالزا، برزیل، ۳۱-۲ اوت ۲۰۱۳. صفحات ۱۰۶۷-۱۰۷۴ [Online]. موجود در: http://www.iglc.net/Papers/Details/891

[۳] هوانگ، بی، و یانگ، اس.، (۲۰۱۴). بازنویسی و اجرای برنامه، مهندسی، ساخت و ساز و مدیریت معماری، جلد. ۲۱ شماره ۲ ص ۱۹۰ – ۲۰۵

[۴] بالارد، جی، (۲۰۰۰). مثبت در مقابل تکرار منفی در طراحی در:، هشتمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی ساخت و ساز ناب. برایتون، بریتانیا، ۱۷-۱۹ ژوئیه ۲۰۰۰. [Online]. موجود در: http://iglc.net/Papers/Details/95

[۵] عشق، PED، (۲۰۰۲). ممیزی پیامدهای غیرمستقیم دوباره کاری در ساخت و ساز: رویکرد مبتنی بر مورد مجله حسابرسی مدیریتی، جلد. ۱۷ شماره ۳ صص ۱۳۸ – ۱۴۶

[۶] عشق، PED (2002). تاثیر نوع پروژه و روش تدارکات بر هزینه های دوباره کاری در پروژه های ساخت و ساز ساختمان. مجله مهندسی و مدیریت ساخت و ساز. ASCE 128. شماره ۱. ص ۱۸-۲۹.

 

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا