فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

سیستم تحویل پروژه ناب و ISO 21500

به گزارش سایت ساختمان : سیستم تحویل پروژه ناب (LPDS) یک پیاده‌سازی سازمان‌یافته از اصول و ابزارهای ناب است که به یک تیم اجازه می‌دهد تا به صورت هماهنگ عمل کند.۱. LPDS به عنوان یک فلسفه، مجموعه‌ای از توابع وابسته به هم، قوانین تصمیم‌گیری، رویه‌هایی برای اجرای عملکردها، و به‌عنوان ابزار و ابزار کمکی پیاده‌سازی، از جمله نرم‌افزار در صورت لزوم، توسعه داده شد. دامنه برای LPDS توسط تقاطع پروژه ها و سیستم های تولید تعریف می شود۲.

LPDS از رویکردی برای تحویل پروژه استفاده می کند که برای تجزیه و تحلیل تعامل طراحی و ساخت و ساز به منظور حذف زباله در هر جزء کار می کند.۳. LPDS متشکل از ۱۳ ماژول است که ۹ ماژول در ۴ فاز یا سه گانه به هم پیوسته سازماندهی شده اند که از تعریف پروژه تا طراحی تا عرضه و مونتاژ را شامل می شود، به علاوه کنترل تولید و ماژول ساختار کاری، که هر دو برای گسترش در تمام مراحل پروژه در نظر گرفته شده اند.۴. ماژول کنترل تولید بیشتر به سیستم آخرین برنامه ریز و تحویل ارزش هدف (TVD) اشاره دارد. ماژول ارزیابی پس از اشغال (حلقه های یادگیری) پایان یک پروژه را به ابتدای پروژه بعدی پیوند می دهد.۴.

شکل ۱: سیستم تحویل پروژه ناب۳

LPDS یک استراتژی جدید اعمال شده در سیستم عامل را ترکیب می کند که به نوبه خود نیازمند مجموعه متفاوتی از پروتکل های ارتباطی و اختیارات سازمانی و اشکال جدید قرارداد است، اما نیازی به آن ندارد.۵.

“برای اجرای موفقیت آمیز LPDS، همکاری، مشارکت اولیه، مشوق های همسو و یکپارچه سازی ذینفعان پروژه مورد نیاز است.” [۶]. پست های وبلاگ قبلی LPDS را در موارد بیشتری توضیح داده است جزئیات۶.

ISO 21500:2012 راهنمای مدیریت پروژه

ISO 21500 راهنمایی برای مدیریت پروژه ارائه می دهد و می تواند توسط هر نوع سازمانی از جمله سازمان های دولتی، خصوصی یا اجتماعی و برای هر نوع پروژه بدون در نظر گرفتن پیچیدگی، اندازه یا مدت استفاده شود. انتشار آن به عنوان یک استاندارد بین المللی مستلزم تایید حداقل ۷۵ درصد از اعضای رای دهنده است.۷. بنابراین، اجماع اکثریت این فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی به بخشی از ISO تبدیل شده است. تمامی سیستم های مدیریت پروژه های اعضا باید مطابق با استاندارد ISO 21500 باشد.

ISO 21500 اشاره می کند که فرآیندهای مدیریت پروژه ترتیب زمانی برای انجام فعالیت ها را مشخص نمی کند. فرآیندها ممکن است بر اساس آنچه که سیستم مدیریت پیش بینی کرده است ترکیب شده و به ترتیب ترتیب داده شوند۷. این زمانی بسیار مهم است که برخی از فرآیندهای درگیر با هم تعامل داشته باشند و ترتیب سنتی خود و همچنین هزینه و طراحی خود را تغییر دهند.۸.

از سوی دیگر، ISO 215000 ابزارها و تکنیک های فرآیندها را عاقلانه حذف می کند و راه را برای متخصصان باز می گذارد تا ابزارها و تکنیک هایی را که به بهترین وجه مناسب پروژه هستند ترکیب و به کار گیرند و آنها را از بین سیستم های مدیریتی مختلف انتخاب کنند. این امر به ویژه در پروژه های ساختمانی مفید است. هنگامی که یک متخصص از سیستمی استفاده می کند که دارای یک کتاب راهنما یا راهنما است که ابزارها و تکنیک های خاصی را برای فرآیندها توصیه یا پیشنهاد می کند، ممکن است مانعی برای استفاده از سیستمی که بهتر از سایرین است ایجاد شود. بنابراین، چشم انداز تنوع زیادی از ابزارها و تکنیک های نوآورانه موجود – که به طور فزاینده ای در سراسر جهان تولید می شوند – ممکن است از بین برود.۸. علاوه بر این، ISO 21500 ورودی و خروجی فرآیندها را توصیف نمی کند و مراحل یک پروژه را ذکر نمی کند. این باعث افزایش ظرفیت خود انطباق با هر سیستم مدیریتی، از جمله سیستم های مورد استفاده در پروژه های ساختمانی می شود ۸. شکل ۲ ورودی ها و خروجی های اولیه منشور پروژه را نشان می دهد.

شکل ۲: منشور پروژه را توسعه دهید: ورودی ها و خروجی های اولیه۷

انعکاس

ISO 21500 نشان می دهد که فرآیندهای مدیریت پروژه ترتیب زمانی را برای انجام فعالیت ها مشخص نمی کند. فرآیندها ممکن است بر اساس آنچه که سیستم مدیریت پیش بینی کرده است ترکیب شده و به ترتیب ترتیب داده شوند. این می تواند شامل حلقه های یادگیری باشد. از سوی دیگر، «نمی توان به مجموعه ای از قوانین یا ابزارها تقلیل داد. باید به عنوان یک سیستم تفکر و رفتار که در سرتاسر جریان ارزش مشترک است، برخورد کرد. با این حال، اگر ناب با موفقیت اعمال شود، پتانسیل بهبود ساختار هزینه، نگرش ارزش و زمان تحویل صنعت ساخت و ساز را دارد. ۹.

آزادی انتخاب ابزارها و تکنیک‌ها و انعطاف‌پذیری برای تعیین ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیندها به غلبه بر موانع روان‌شناختی معمول متخصصان با ترجیحات ریشه‌دار برای یک سیستم مدیریتی خاص کمک می‌کند.

هم افزایی بین سیستم تحویل پروژه ناب و ISO 21500 وجود دارد. هر دو سیستم اجازه می دهند توالی ها و انطباق فرآیندها به روشی انعطاف پذیر انجام شود. این انعطاف پذیری در ورودی، خروجی، مراحل، ابزارها و تکنیک ها امکان ادغام سایر عناصر اضافی را به عناصری که معمولاً در تبدیل فرآیندهای مرسوم استفاده می شوند، می دهد. فرصت هایی برای تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد که باید در اسرع وقت توسعه یابد.

منابع

۱. موسسه ساخت و ساز ناب. (۲۰۱۵). “واژه نامه تحویل پروژه ناب”. موسسه ساخت و ساز ناب، موجود در: (۱۴ ژانویه ۲۰۱۵).

۲. بالارد، جی (۲۰۰۰). “سیستم تحویل پروژه ناب”، موسسه ساخت و ساز ناب. کاغذ سفید-۸ (بازبینی ۱). موسسه ساخت و ساز ناب.

۳. بالارد، جی (۲۰۰۸). “سیستم تحویل پروژه ناب: یک به روز رسانی”. مجله ساخت و ساز ناب، شماره (۱۳۸۷) ۱-۱۹.

۴. اسمیت، آر.، موسمن، ا. و امیت، اس. (۲۰۱۱). “تحویل پروژه ناب و یکپارچه”. مجله ساخت و ساز ناب، شماره (۱۳۹۰) ۱-۱۶.

۵. Alarcón، LF، Mesa، H. & Howell، G. (2013). ‘ویژگی تحویل پروژه ناب’ در:, Formoso, CT & Tzortzopoulos, P., بیست و یکمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی برای ساخت و ساز ناب. فورتالزا، برزیل، ۳۱-۲ اوت ۲۰۱۳.

۶. Schöttle, A. (2015). “سیستم تحویل پروژه ناب چیست؟”. وبلاگ ساخت و ساز ناب، موجود در: (۳۰ آوریل ۲۰۱۶).

۷. دفتر استانداردهای بین المللی (۲۰۱۲). ISO 21500:2012. راهنمای مدیریت پروژه. ژنو: ISO.

۸. Brioso, X. (2015). “یکپارچه سازی راهنمای ISO 21500 در مدیریت پروژه، ساخت و ساز ناب و PMBOK”. مهندسی Procedia، ۱۲۳ (۲۰۱۵) ۷۶ – ۸۴.

۹. دیکمن، جی و همکاران. (۲۰۰۴). “کاربرد اصول تولید ناب در ساخت و ساز”، موسسه صنعت ساخت و ساز – دانشگاه تگزاس در آستین.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا