فن مصالح ساختمانی

سیمان چگونه ساخته می شود؟

طراحی ویلا در این مقاله بخوانید

سیمان:

سیمان به عنوان یک ماده منسجم شناخته می‌شود که با نرمی آن در لمس و توانایی آن در سخت شدن به دلیل مفاهیم منسجمی که تحت تأثیر و حضور آب قرار میگیرد که باعث چسبندگی آن و اجزای آن می شود، مشخص می شود. یک پیوند قوی برای اجزای بتن بین آنها و همچنین سیمان به بیش از یک مورد وارد می شود که یکی از آنها ملات است و دیگری بتن است که به عنوان یک ابزار ارتباطی بین ریشه های مواد طبیعی یا مصنوعی نقش مهمی ایفا می کند. موادی که برای ساخت یک ساختمان محکم ضروری است.

تولید کننده سیمان مجبور است از اختلاط سیمان و بتن با یکدیگر خودداری کند و آنرا بصورت پودر فله ای بفروش برساند.  سیمان را می توان به عنوان پودر خشکی تعریف کرد که در ترکیب آن آب وجود ندارد و علاوه بر این برای اتصال کل مواد بتن استفاده می شود. سیمان مورد استفاده در عملیات ساختمانی تقسیم بندی می شود صنعت سیمان جزء صنایع استراتژیک طبقه بندی شده است.

ترکیب سیمان:

سیمان از دو مخلوط اصلی تشکیل شده است که یکی سنگ آهک است که برای جداسازی و استخراج آهک استفاده می شود و دیگری خاک رس که به استخراج بوکسیت و سیلیس کمک می کند و با بقیه مواد شامل تعدادی مواد درمانی نیز می شود. موادی مانند بوکسیت و اکسیدهای آهن.

اصول اساسی در صنعت سیمان:

خاک رس و همچنین آهک در ساخت سیمان به عنوان یک ماده اساسی در آن گنجانده می‌شود.تعدادی از مواد مانند اکسید آهن، سیلیس و آلومین به خاک رس اضافه می شود که از این طریق این اجزا از طریق دستگاه هایی که آنها را خرد کرده و با درصد معینی که آزمایشگاه تعیین می کند با هم مخلوط می شوند و پس از آن این مخلوط را از اجاق همرفتی که دمای آن تقریباً ۱۴۳۰ درجه سانتیگراد است عبور داده می شود و ماده ای به نام کلینکر به آن اضافه مبکنند و سپس تعداد معینی مواد برای تولید سیمان به آن اضافه می شود.

روش های تولید سیمان:

روش های تولید سیمان به سه روش اساسی متفاوت انجام میگیرد:

  • روش مرطوب: مواد اولیه تخصیص یافته با آب مخلوط می شود تا در انتها به محصول معلق برسد و زمانی که دما حدود ۱۴۸۰ درجه سانتیگراد افزایش یابد که در آن کلینکر شروع به شکل گرفتن می کند، بستگی به روش های مرطوب در آسیاب و اختلاط دارد. مواد خام تولید شده از گرد و غبار سطحی و همچنین خاک رس سیلیس و سنگ آهک از طریق سنگ شکن به سیمان افزوده میشود.در مورد آسیاب کردن، این کار از طریق آسیاب قاشقی انجام می شود. این مواد با آب مخلوط می شوند و عمل آسیاب شروع می شود تا به ظرافت مورد نظر برسد و سپس به روش کوره و کولر می رسد که در ساخت و تولید کلینکر باید به آن تکیه کرد و در مرحله آخر که کلینکر به آسیاب های هسته منتقل می شود و سپس به مواد اصلی گچ اضافه می شود و سپس در کیسه های بسته بندی می شود.
  • روش خشک: کارخانه سیمان از کوره لیبون کلین برای تولید سیمان به این روش یا با تکیه بر کوره ثانویه مجهز به شفت استفاده می کند سپس درصدی از آب را تا ۱۳ درصد اضافه می کند.

منبع : ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا