ابزار آلات ساختمانیفن اسکلت فلزیوبلاگ

فولاد چگونه ساخته می شود؟

ساخت خانه ویلایی فولاد چگونه ساخته می شود؟

مواد اولیه صنعت فولاد:

حدود ۲۰۰۰۰۰ تن فولاد ضد زنگ حاوی نیکل هر ساله در صنایع فرآوری در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع تجهیزات جابجایی، نگهداری، پخت و پز و سرو غذا از ابتدای فرآیند جمع آوری مواد غذایی تا پایان استفاده می شود. نوشیدنی ها در تجهیزات فولادی فولاد ضد زنگ پردازش می شوند.

فولاد ضد زنگ همچنین در بخاری‌های تجاری، پاستوریزه‌ها، جعبه‌های انتقال و سایر تجهیزات تخصصی استفاده می‌شود. مزایای آن عبارتند از: سهولت در تمیز کردن، مقاومت در برابر خوردگی خوب، دوام، صرفه‌جویی، حفاظت از طعم غذا و طراحی بهداشتی. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده، ۱۹۹۲ محموله تمام فولاد ضد زنگ در مجموع ۱۵۱۴۲۲۲ تن بود.

فولاد ضد زنگ از برخی از عناصر اساسی موجود در زمین مانند سنگ آهن و کروم و همچنین سیلیکون و نیکل ساخته شده است. همچنین فولاد  ضد زنگ توسط کربن، منگنز و نیتروژن آلوده شده است که همین باعث مقاومت آن در برابر خوردگی میشود و برای استفاده در فولاد ضد زنگ دوبلکس ارزشمند است.

فولاد چگونه ساخته می شود:

برای ساخت فولاد ضد زنگ، تمام مواد خام در کوره ذوب می شوند، این مرحله اغلب شامل هشت تا دوازده ساعت حرارت شدید است، پس از آن مخلوط به یکی از چندین شکل از جمله شکوفه ها، بلوک ها و صفحات ریخته می شود و پس از آن مخلوط می شود. به شکل جامد ریخته می شود پس از مراحل مختلف شکل دهی، فولاد تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد، سپس تمیز و صیقل می شود تا پایان مورد نظر حاصل شود.

فرآیند شکل گیری:

سپس فولاد نیمه تمام فرآیند شکل‌دهی را طی می‌کند و با نورد گرم شروع می‌شود، جایی که فولاد گرم می‌شود و از میان رول‌های بزرگ عبور می‌کند، بلوک‌ها به میله‌ها و سیم‌ها تبدیل می‌شوند، در حالی که صفحات به صفحات، نوارها و ورق‌ها، میله‌ها تبدیل می‌شوند. در همه گریدها موجود است و به صورت گرد یا ۰.۲۵ اینچی مربع، هشت ضلعی یا شش ضلعی است، سیم معمولاً در قطر یا اندازه تا ۰.۵ اینچ موجود است.

پردازش حرارتی:

پس از تشکیل فولاد ضد زنگ، اکثر انواع باید یک مرحله بازپخت را طی کنند. آنیل یک عملیات حرارتی است که در آن فولاد تحت شرایط کنترل شده گرم و سرد می شود تا تنش های داخلی کاهش یابد و فلز نرم شود . درمان نیاز به کنترل دقیق دارد.

حتی تغییرات جزئی نسبت به دما، زمان یا سرعت خنک‌سازی توصیه‌شده می‌تواند به‌طور جدی بر خواص تأثیر بگذارد، دماهای پایین استحکام بالایی با چقرمگی شکست پایین در فولاد ایجاد می‌کنند، در حالی که در دماهای بالاتر منجر به استحکام کمتر و مواد سفت‌تر می‌شود، اگرچه اگر چه سرعت حرارت دادن به رسیدن به دمای پیری بر خواص تأثیر نمی گذارد، سرعت خنک شدن می کند.

رسوب زدایی:

بازپخت باعث تشکیل یا ایجاد رسوب بر روی فولاد می شود، رسوب را می توان با استفاده از چندین فرآیند حذف کرد. یکی از متداول ترین روش ها ترشی کردن با استفاده از حمام اسید نیتریک هیدروفلوئوریک برای زدودن رسوب از فولاد است، در روش دیگر پاکسازی الکتریکی با استفاده از کاتد و اسید فسفریک جریان الکتریکی به سطح اعمال می شود و رسوب حذف می شود.

مراحل بازپخت و رسوب زدایی بسته به نوع فولاد تولید شده در مراحل مختلفی انجام می شود، به عنوان مثال میله و سیم پس از نورد گرم اولیه قبل از آنیل شدن و رسوب زدایی مراحل شکل گیری بیشتری را طی می کنند، از طرف دیگر ورق و نوار از یک مسیر عبور می کنند. آنیل اولیه و مرحله رسوب زدایی

فرآیند برش:

برش ها معمولاً برای به دست آوردن شکل یا اندازه خالی مورد نیاز برای برش قطعه به اندازه نهایی ضروری است.برش مکانیکی با روش های مختلفی از جمله برش مستقیم با استفاده از چاقوهای گیوتینی، برش دایره ای با استفاده از چاقوی دایره ای که به صورت افقی و عمودی قرار می گیرد و اره کردن انجام می شود. با تیغه برش و برش فولاد با سرعت بالا.

Blanking با استفاده از پانچ های فلزی و قالب های پانچ شکل با استفاده از برش نیبلینگ یک فرآیند برش است که با جارو کردن یک سری سوراخ های روی هم قرار گرفته اند و به طور ایده آل برای اشکال نامنظم مناسب است. ترکیب شده با سمباده آهنی.

این روش تمیز و سریع است، یکی دیگر از روش های برش به نام برش جت پلاسما شناخته می شود که در آن ستونی از گاز یونیزه شده به همراه یک قوس الکتریکی از طریق یک دهانه کوچک، برش را ایجاد می کند، گاز دماهای بسیار بالایی را برای ذوب فلز ایجاد می کند.

طراحی پلان ویلا

فرآیند اتمام:

پرداخت سطحی یکی از مشخصات مهم محصولات فولادی ضد زنگ است و در کاربردهایی که ظاهر نیز مهم است بسیار حیاتی است و برخی از روکش‌های سطح تمیز کردن فولاد ضد زنگ را آسان‌تر می‌کنند، که به وضوح برای کاربردهای بهداشتی مهم است. به‌دست‌آمده از پولیش نیز مقاومت سایشی بهتری دارد.

روکش های سطحی نتیجه فرآیندهایی هستند که برای ساخت اشکال مختلف استفاده می شوند یا نتیجه پردازش بیشتر هستند، روش های مختلفی برای تکمیل استفاده می شود، پرداخت مات با نورد گرم، بازپخت و رسوب زدایی ایجاد می شود، پرداخت براق به دست می آید. ابتدا نورد گرم و سپس سرد بر روی چند رول جلا داده شده است.

پرداخت انعکاسی بالا با نورد سرد همراه با بازپخت در یک کوره با اتمسفر کنترل شده یا با سنگ زنی با مواد ساینده یا با پرداخت سطح زمین ریز تولید می شود. پرداخت آینه ای با پرداخت با ساینده های به تدریج ریزتر تولید می شود که به دنبال آن صاف کردن طیف گسترده ای برای سنگ زنی ایجاد می شود. یا پولیش ، چرخ های سنگ زنی یا تسمه های ساینده معمولا استفاده می شود.

پولیش از چرخ‌های پارچه‌ای همراه با ترکیبات برش استفاده می‌کند که حاوی ذرات ساینده بسیار ریز به شکل میله یا چوب هستند. سایر روش‌های تکمیل شامل چرخاندن و موارد دیگر است.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا