ابزار آلات ساختمانیفن بازسازی ساختمانفن ساخت و ساز چوبیفن طراحی ساختمانفن مصالح ساختمانیوبلاگ

مراحل ساخت ساختمان ها و بازسازی چیست؟

مراحل ساخت ساختمان ها و تعمیرات

ساخت ویلا مراحل ساخت ساختمان یکی از مهم ترین مسائلی میباشد که اکثر مردم به آن توجه نمیکنند. برخی از مردم با خرید خانه از قبل ساخته شده اصلا درک درستی از مراحل ساخت را ندارند و شاید تعریف هایی شنیده باشند. برخی هم احتمال زیاد این مراحل اصلا برایشان مهم نباشد و نمیدانند که برای درست کردن یک ساختمان باید چه سختی هایی را کشید تا آنرا به یک خانه امن و گرم تبدیل کرد. به همین خاطر باید مراحل ساخت ساختمان را بسیار مهم تلقی کنید.
. اما ساختمان‌ سازها می‌دانند که چقدر مراحل ساختمان سازی دشوار است. مراحل ساخت ساختمان چالش‌های خاص خودش را دارد. در این مطلب شما را با مراحل ساختمان سازی آشنا می‌کنیم.

ساختمانهای کانکریتی، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، متریال اصلی این ساختمان ها کانکریت است که استحکام و مقاومت خوبی دارند. این ساختمانهای کانکریتی که گاهی با بلوک کانکریتی سبک ساخته می شود در تمام شرایط آب ‌و هوایی مقاومت بالایی دارد و اگر ساخت ساختمان کانکریتی به‌درستی انجام شود، نم و رطوبت هم استحکام ساختمان را تهدید نمی‌کند. به‌این‌ترتیب این ساختمانها در مقایسه با سایر ساختمانها طول عمر بیشتری دارند. سیخ های فولادی، کانکریت و قالب در ساختمانهای کانکریتی از قابلیت شکل‌پذیری برخوردار است. درنتیجه عناصر ساختمانی تعمیرات را می‌توان در مقاطع مختلف اجرا کرد. هم‌چنین همگن ‌بودن اتصال تیر یا گادر و دیافراگم در این ساختمانها از دیگر شاخصه ‌های آنهاست.

یکی از ویژگی هایی که ساختمانهای کانکریتی را از سایر سازه های متمایز میکند مقاومت آن در برابر آتش سوزی است. به همین خاطر طبق گفته کارشناسان طراحی و ساخت ساختمانهای کانکریتی بایستی توسط یک تیم مجرب و کارآزموده صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

طراحی ویلا کلاسیک

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی و صلبیت بیشتر در مقایسه با ساختمان های فلزی است. طراحی، دیزاین و اجرای این ساختمانها حتماً باید توسط یک انجنیر تحصیل‌کرده انجام شود و برخلاف بنأ ها تنها به ‌واسطه تجربه نمی‌توان از پس مهندسی و انجنیری این ساختمان ها برآمد. در این ساختمانها سیخبندی و قالب‌بندی کاملاً تخصصی است. به‌علاوه کانکریتی که استفاده می‌شود، باید مدام آزمایش شود. پس باید در نزدیکی ساختمان به آزمایشگاه خاک ویا لابراتوار هم دسترسی داشته باشید.

در سال‌های اخیر ساختمان ‌سازی در کشورهای مختلف تغییرات زیادی داشته است. مهندسین و انجنیران رویکردهای متفاوتی برای تکمیل‌کردن یک ساختمان داشته‌ اند که این رویکردها همه یک هدف مشترک داشته‌اند و آن هم صرفه‌ جویی در وقت و هزینه ‌های عمرانی و آبادی بوده است. از سوی دیگر صاحبان پروژه سعی داشته‌ اند به‌کمک پیشرفت تکنولوژی، از تجهیزات بهتر و مصالح باکیفیت‌تری استفاده کنند.

در تمام سرتاسر جهان درست کردن یک سازه دارای مراحل مشخصی است که باید توسط یک تیم متخصص و با تجربه انجام گیرد. هر کدام از شهرها یا کشورها دارای قواعد و اصول خاصی برای درست کردن ساختمان هستند.بنابراین مهندسان با بهره مندی باعث بازدهی بیشتر و کیفیت بهتر سازه های خود میشوند و سازندگان هم با کمال میل از این امکانات استفاده می‌کنند.

انواع روش های نوین ساخت ساز

روش های نوین ساخت و ساز روش هایی هستند که در صنعت ساخت و ساز با برنامه ریزی و طراحی مناسب توسعه یافته اند تا هر پروژه زمان و هزینه ساخت را کاهش دهد و باعث پایداری کلی پروژه میشود. رویکردهای زیادی وجود دارد که در مقیاس بزرگ در سناریوی کنونی اتخاذ و گنجانده شده است. معروف ترین و بسیار کاربردی ترین روش های ساخت و ساز مدرن در زیر لیست و توضیح داده خواهد شد.

برای این‌که مراحل ساخت ساختمان را به‌خوبی درک کنید، باید در ابتدا بصورت کلی با انواع ساختمان های تعمیرات آشنا شویم. روش‌های ساختمان‌ سازی مختلفی در کشورها وجود دارند که در اینجا بصورت خلاصه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • مراحل ساخت بناها
  • مراحل ساخت تعمیرات کانکریتی
  • مراحل ساخت و ساز ساختمان اسکلت فلزی
  • تعمیرات صنعتی
  • ساختمان چوبی
  • اسکلت ‌بندی برای ساختمان تعمیرات
  • مراحل ساخت ساختمان فلزی از ابتدا تا انتها
  • سقف ‌ها و دیوارها
  • مراحل ساخت داخلی ساختمان

سیستم پانل تخت پیش ساخته

این روش ساخت شامل رویه ساخت واحدهای کف و دیوار سازه خارج از محل پروژه می باشد. برای این کار، امکانات جداگانه مورد نیاز است. به محض اینکه یونیت های پنل مطابق با مشخصات و الزامات طراحی ساخته شدند، در محل آورده و قرار داده می شوند. این روش برای فعالیت های مکرر پروژه های ساختمانی مناسب است.

پانل های تولیدی دارای پنجره ها، درها تکمیلی هستند. این روش همچنین پانل های پوششی ساختمان را ارائه می دهد که با عایق های نصب شده در کارخانه و روکش تزئینی عرضه می شود که می تواند به عنوان عناصر باربر نیز استفاده شود.

پس روش ساختمان سازی نظر به نوع ساختمان و دسترسی به امکانات اجرائی بستگی دارد. اگر بخواهیم شروع تا ختم مراحل اجرای یک ساختمان را بررسی کنیم، باید نوع ساختمان، محیط و شرایط وظیفوی آنرا مشخص کرده سپس به جزئیات مراحل اجرایی آن بپردازیم. ما در اینجا صرف ساختمان های کانکریتی را بصورت مفصل به بررسی میگیریم. هرگاه بخواهیم این نوع ساختمان ها را در چند مرحله ای مشخص خلاصه کنیم، با هر مقیاس و اندازه‌ای که باشد به احتمال ترتیبی به صورت زیر به خواهد بود.

خلاصه مراحل کار ساختمانی یک تعمیر مسکونی

  1. پاک کاری و هموار کاری ساحه.
  2. خط اندازی ساحه.
  3. تعین ریپرها ( عبارت از نقطه تعین مرکز دیوار و عرض تهداب ها میباشد که توسط دو میخ چوبی به زمین کوبیده شده و بالای آن یک تیر رسم میگردد )
  4. نصب پیلر ها ( نصب میخ های چوبی و یا فلزی جهت تعین ارتفاع تهداب های ساختمان که نظر به مساحت ساحه ساختمان تعداد آن تعین میگردد)
  5. انتقال نقطه صفری تعمیر از ساختمان های همجوار یا سرک.
  6. کندن کاری غرقه تهداب ها مطابق تقشه.
  7. پاک کاری و هموار کاری تهداب ها مطابق لیول ساختمان .
  8. تعیین موقعیت تهداب ها و ستون ها مطابق نقشه.
  9. جغل فرش زیر تهداب ها.
  10. شیفته کانکریتی زیر تهداب ها.
  11. سیخ بندی سپل ها و نصب سیخ های پایه.
  12. قالب بندی تهداب ها مطابق مشخصات تخنیکی.
  13. کانکریت ریزی سپل های تهداب ها.
  14. سنگ کاری غرقه و کرسی تهداب ها با مصالح تعیین شده.
  15. سیخبندی، قالب بندی و کانکریت ریزی رینگ بالای دیوار کرسی مطابق نقشه.
  16. پرکاری اطاق های کرسی توسط خاک تپک شده که در هر ۳۰cm ضخامت بارطوبت مناسب تپک کاری میگردد.
  17. سیخبندی، قالب بندی و کانکریت ریزی ستون ها.
  18. خشت کاری دیوار.
  19. قالب بندی، سیخ بندی و کانکریت ریزی سلب پوشش.
  20. ویرینگ کاری اماکن.
  21. نلدوانی آب و فاضلاب.
  22. نصب دروازه و کلکین.
  23. پلستر کاری و سفید کاری دیوار ها.
  24. هموارکاری بام توسط مصالح مورد نظر.
  25. رنگمالی آبی و روغنی.
  26. نصب شیشه کلکین و دروازه.
  27. پاک کاری ویا تمیز کاری عمومی تعمیر

اما، ما این همه پروسه های کاری را که برای اجرای یک تعمیر مسکونی است، برای یک تعمیر آهنکانکریتی خلاصه میکنیم، و مراحل اجرائی یک تعمیر آهنکانکریتی را با در نظر داشت اهمیت آن بصورت فشرده قرار ذیل بررسی می کنیم. اگر شما هم قصد تعمیر یا بازسازی منزل یا ساختمان مدنظر خود را دارید میتوانید برای اینکار ب یک گروه با تجربه و متخصص مراجعه کنید.  تعمیر یا بازسازی منزل نیاز به تجربه و تخصص زیادی دارد که یک تیم متخصص میتوانید براحتی از پس این کار بر آید.

منبع :  ساخت و ساز ایران

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا