فن مصالح ساختمانی

ملات مورد استفاده بر اساس چگالی ظاهری

طراحی ویلا در این مقاله بخوانید

۱. ملات گچی سنگین:

اگر چگالی دوغاب ۱۵ کیلونیوتن در متر مکعب یا بیشتر باشد، دوغاب سنگین نامیده می شود. به طور کلی کوارتز سنگین به عنوان سنگدانه ریز در این نوع دوغاب استفاده می شود.

۲. ملات گچی سبک:

اگر چگالی دوغاب کمتر از ۱۵ کیلو نیوتن در متر مکعب باشد، دوغاب سبک نامیده می شود. دوغاب های سبک با مخلوط کردن آهک یا سیمان به عنوان چسب، ماسه، گرد، پوسته برنج، الیاف جوت، الیاف زغال اخته یا الیاف آزبست تهیه می شوند.

ملات سیندر از انواع ملات های گچ سبک می باشد. در حالی که ملات سبک وزن عموماً در سازه های عایق صدا و مقاوم در برابر حرارت استفاده می شود.

ملات مورد استفاده بر اساس مقاومت (ASTM C 270):

۱. ملات گچی نوع M:

این بالاترین قدرت ملات است که کمتر از ۱۷.۲ مگاپاسکال (۲۵۰۰ psi) نیست. برای ساخت و سازهای خارجی و کاربردهای درجه یا پایین تر که در آن بارهای گرانشی یا جانبی قابل توجهی اعمال می شود استفاده می شود. دیوار باربر، پایه و دیوار حائل نمونه هایی از کاربردهای درجه پایین هستند.

۲. ملات گچی نوع S:

این ملات با استحکام متوسط ​​حداقل ۱۲.۴ مگاپاسکال (۱۸۰۰ psi) با ظرفیت اتصال بالا مشخص میشود. برای کاربردهای درجه با بارگذاری معمولی تا متوسط ​​استفاده می شود.

ملات نوع S از دوام بالایی برخوردار است و بنابراین برای مکان هایی که سازه با زمین در تماس است، مانند سنگفرش یا دیوارهای حائل کم عمق، بسیار مناسب است.

۳. ملات گچی از نوع (N):

استحکام متوسط ​​حداقل ۵.۲ مگاپاسکال (۷۵۰ psi) دارد و رایج ترین نوع ملات است. ملات نوع N برای دیوارهای باربر داخلی و خارجی که به شدت مقاوم هستند و بر روی آنها بارهای معمولی اعمال می شود استفاده می شود.

۴. ملات گچ نوع O:

این یک ملات دارای استحکام کم با حداقل استحکام ۲.۵ مگاپاسکال (۳۵۰ psi) است. ملات نوع (O) برای کاربردهای داخلی غیر حامل با کاربرد خارجی بسیار محدود استفاده می شود. علاوه بر این، برای رنگ آمیزی مجدد در جایی که یکپارچگی ساختاری دیوار دست نخورده است استفاده می شود.

ملات مورد استفاده بر اساس اهداف خاص:

۱. ملات ضد حریق:

ملات ضد حریق از مخلوط کردن سیمان آلومینا با پودر ریز آجرهای آتش نشانی تهیه می شود. و در صورت وجود هر گونه هشدار آتش سوزی برای سازه ها در یک منطقه خاص، از ملات مقاوم در برابر آتش که به عنوان سپر مقاوم در برابر آتش عمل می کند استفاده می شود.

۲. پرکننده ملات:

اجزای ملات بسته بندی عموماً سیمان، ماسه، لوم سیمانی یا گاهی ماسه سیمان، سیلت می باشد. از این نوع ملات برای پرکردن چاه های نفت استفاده می شود.  دوغاب پرکننده باید از همگنی بالا، مقاومت در برابر آب و استحکام بالا برخوردار باشد.

۳. ملات جاذب صدا

در ملات جاذب صدا، سیمان، آهک، گچ یا سرباره به عنوان چسب، خاکستر به عنوان سنگدانه ریز استفاده می شود. به طوری که برای کاهش سطح صدا استفاده می شود و به عنوان یک لایه عایق صدا عمل می کند.

۴. ملات محافظ اشعه ایکس:

برای محافظت در برابر اثرات نامطلوب اشعه ایکس، دیوارها و سقف اتاق اشعه ایکس با ملات محافظ اشعه ایکس استفاده، می شوند. این یک نوع ملات سنگین با چگالی حدود ۲۲ کیلونیوتن بر متر مکعب می باشد و از سنگدانه های ریز سنگ های سنگین و افزودنی های مناسب نیز برای تهیه این نوع ملات استفاده می شود.

۵. ملات مقاوم در برابر مواد شیمیایی:

عموماً زمانی استفاده می شود که احتمال حمله شیمیایی به سازه ها وجود داشته باشد. انواع مختلفی از ملات های مقاوم در برابر مواد شیمیایی وجود دارد که می توان آنها را تهیه کرد، اما انتخاب ملات بستگی به آسیب مورد انتظار یک ماده شیمیایی خاص یا ترکیبی از مواد شیمیایی دارد.

افزودنی های اضافه شده ممکن است در برابر تمام حملات شیمیایی مقاومت نکنند. به عنوان مثال، یک دوغاب شیمیایی نوع سیلیکات در برابر آسیب نیتریک، کروم، گوگرد یا سایر آسیب های اسیدی مقاومت می کند، اما از آسیب ساختار توسط قلیاها با هر غلظتی جلوگیری نمی کند.

منبع :  فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا